Gå til innhold

Kjøpe nytt Ultrazoomkamera


Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Jeg skal kjøpe meg ett nytt kamera og har bestemt meg for at et Ultrazoomkamera vil passe meg og mitt bruk best.

Forløpig står det mellom disse kameraene:

Canon Powershot S3 IS

Panasonic FZ50

Fujifilm finepix S9600

 

Canon Powershot S3 IS er det kameraet som jeg tenker mest på,prisen er jo meget hyggelig og bildekvaliteten skal visst være meget bra.

Jeg tar for tiden bilder med min SE K800i telefon så dette vil bli mitt første ``ordentlige`` kamera.

 

Er det noen som har erfaringer med noen av disse kameraene?

Er Canon Powershot S3 IS et ``riktig`` kamera for en nybegynner og amatør som meg?

Endret av naits81
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må det nevnes at du har plukket ut kameraer i to kategorier, la oss kalle dem kompakte utrazoom, og fullstørrelse ultrazoom. S3 IS tilhører kompakte, de to andre fullstørrelse. De er av både utseende og funksjonalitet mye likt speilrefleks, uten sammenlikning forøvrig. De har ikke motorzoom, men manuelle ringer pålinsa for zoom og fokus. Det er en særdeles behagelig løsning. De to store har også større og bedre optikk enn S3 IS. Jeg skal ikke kalle S3'en for dårlig, det har fått knallgode kritikker i sin klasse. Selv har jeg forgjengeren til FZ50, FZ30, og er etter et drøyt års bruk svært fornøyd med dette. Hvis du ikke er redd for et noe større kamera, ville jeg sterkt vurdert de to store. De er begge meget gode, men der er noen detaljer som skiller dem, og det går da litt på både smak og behag, samt dine krav/planer for bruk. Fuji har best vidvinkel med sine 28mm mot Panasonics 35 mm. Mens Panasonic har lengst tele med sine 420m mot Fujs 300 mm. Her har brukerne ofte ulike ønsker, så det nytter ikke å si at det ene er bedre enn det andre. Personlig foretrakk jeg 35-420, da jeg tidligere hadde et med 38-380, og prioriterte lang tele.

Videre har Fuji linse som stikker langt ut ved tele, mens Panasonic foretar all bevegelse inni linsa, og kommer derfor ikke en mm ut ved zoom. Fuji skal være bedre på støy, men holder du deg til lav ISO (lysfølsomhet) bør det ikke være avgjørende. Panasonic har innebygget bildestabilisator, det har ikke Fuji. Mange foretrekker å få med denne funksjonen. S3 IS har forresten også bildestabilisator.

Panasonic og Canon kan vri sine skjermer helt rundt og dermed settes i beskyttende stilling, Fuji kan bare vris halvveis rundt. Panasonic har den skarpeste og mest høyoppløselige skjermen.

 

Så som du skjønner er det ikke lett å velge blant disse. Jeg vil selvsagt anbefale Panasonic basert på mie erfaringer, mens andre vil sikket ha godord å si om de to andre.

Flere av mine erfaringer med Panasonic finner du på min kameratestside med omtale og bilder.

Lenke til kommentar

FZ7 virket bra det også,det var i allefall meget billig.

Det jeg er usikker på er om jeg skal kjøpe et stort kamera til ca.4500,- eller et billigere til ca.3000-3500,-.

 

Vil forskjellen i bildekvalitet være betydelig større på et som er ca.1000,- dyrere eller er det stort sett i funksjoner og lignende at forskjellen ligger?

 

Bildene som jeg blir å ta med kameraet vil sikkert ikke bli etterbehandlet noe særlig (i allefall ikke med det første),så jeg er ute etter et kamera som tar flotte bilder ``ut av esken``.....

For eksempel så fikk Panasonic FZ50 3 av 5 poeng på bildekvalitet og Canon Powershot fikk 4 av 5 poeng (i Akam test),hvor mye har disse poengene å si?

Endret av naits81
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg Canon S3IS i juni og har hatt utelukkende moro med dette kameraet. Dette var mitt første ultraZoomkamera og jeg brukte en del tid før jeg bestemte meg for dette.

Har ingen erfaring med de andre du nevnte, men alt kommer an på hva man skal benytte det til, ikke sant?

Jeg er opptatt av makro og med en makro nærgrense på 0 cm, så var jo dette absolutt kameraet for meg. Samtidig er det relativt lite, man får det ned i en stor jakkelomme, og det kan jo noen ganger være en fordel. En annen ting er at med ganske høy ISO så kan man ta overraskende bra bilder uten blitz.

Man kan også få kjøpt vidvinkel samt zoomadapter i tillegg.

Ellers tar jeg bilder av det meste... og bildene blir bra!! (Til tross for at jeg gjør mye rart, hehe).

Kan ihvertfall rekommandere dette kameraet på det varmeste. Skulle jeg kjøpt nytt nå etter å ha tatt noen hundre bilder med dette, så hadde jeg kjøpt det på nytt, helt klart.

 

mvh Jan;o)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Interessant tråd da jeg selv har bestemt meg for å investere i kompakt ultrazoom. Har lenge vurdert frem og tilbake mellom denne type kamera og digitale speilrefleks. Prisen på digitale speilrefleks m/kit objektiv er nå så billige at prisforskjellen ikke er avgjørende.

 

At jeg nå har bestemt meg for ultrazoom skyldes utelukkende muligheten for å ha "alt" i en pakke (les kamera). Tenker da på muligheten for makro, tele, bruk av fleksibel lcd-skjerm og korte videoopptak. Den største ulempen er, etter mitt synspunkt, manglende vidvinkel. Her finnes det mulighet for adapter og vidvinkelkonverter, men da er vi tilbake til litt av problemet med speilrefleks hvor en må dra på ekstrautstyr. Fotograferer mye på fjellturer og har ofte erfart ulempen med stort fotoutsyr og ekstrautstyr som ligger godt pakket ned i sekken når en trenger det som mest.

 

Da jeg har bestemt meg for en kompakt løsning, så faller valget (foreløpig) på Canon S3 IS. Det er ikke et lommkamera, men er vel det ultrazoom kameraet som er mest kompakt? God batteriløsning med oppladbare AA batterier, svært fleksibel lcd-skjerm og tidligere kjennskap til Canon mtp menyer og bruk teller også for mitt vedkommende.

 

Tar gjerne imot tilbakemeldinger på mitt foreløpige valg før jeg endelig bestemmer meg.

 

mvh Her

Lenke til kommentar
At jeg nå har bestemt meg for ultrazoom skyldes utelukkende muligheten for å ha "alt" i en pakke (les kamera). Tenker da på muligheten for makro, tele, bruk av fleksibel lcd-skjerm og korte videoopptak. Den største ulempen er, etter mitt synspunkt, manglende vidvinkel. Her finnes det mulighet for adapter og vidvinkelkonverter, men da er vi tilbake til litt av problemet med speilrefleks hvor en må dra på ekstrautstyr. Fotograferer mye på fjellturer og har ofte erfart ulempen med stort fotoutsyr og ekstrautstyr som ligger godt pakket ned i sekken når en trenger det som mest.

Jeg personlig ville nok ha gått for en av variantene med manuell zoom- og fokusring, som Panasonic FZ-50 eller Fujifilm S9600 (evt. S6500fd hvis du klarer deg uten mulighet for ekstern blitz)... De er ikke så kompakte, men de er til gjengjeld bedre å bruke, særlig hvis du har vurdert speilrefleks. Bl.a. får du mulighet til å zoome under videoopptak, og det uten mekanisk støy. S9600 har også bra vidvinkel, ned til 28mm i 35mm-ekvivalent. S3IS synes jeg ikke er kompakt nok, slik at du må ha en ganske romslig lomme eller egen veske likevel...

 

FZ50 sliter jo litt på høy-ISO, men tar du deg bryet med å fotografere i RAW, får du mulighet til å gjøre litt med resultatet på egenhånd (dersom du ikke trenger å fotografere mange bilder rett etter hverandre), og kontrollere støyfjerningen i mye større grad. I tillegg bidrar bildestabilisator og lyssterkt objektiv (f/3.3 på full tele, f/4.8 på S9600 til sammenlikning) til at du i mindre grad trenger høy ISO, lysstyrken på full tele gir alene mulighet til én lavere ISO-verdi, og på stasjonære motiver kan du få to-tre pga bildestabilisatoren. Jeg ville nok valgt denne, og fotografert i RAW for å få best mulig kontroll over sluttresultatet, men det kommer jo selvfølgelig an på hvor mye tid og innsats du vil legge i det. Til ren jpg-fotografering vil trolig S9600 være et bedre valg.

 

Ellers har man Leica V-Lux 1 som i praksis er samme kameraet som FZ-50, men som skal ha en annen (og visstnok mye bedre) signalbehandling. Det er litt dyrere, men man får også med en bedre bundle, som inkluderer bl.a. Photoshop Elements 4.0 (og 3.0 for Mac) og et 512MB minnekort. Sistnevnte er jeg usikker på kvaliteten på, men jeg skulle tro at Leica valgte en produsent de stoler på. De har jo tross alt et rykte å ta vare på...

Lenke til kommentar
Bl.a. får du mulighet til å zoome under videoopptak, og det uten mekanisk støy. S9600 har også bra vidvinkel, ned til 28mm i 35mm-ekvivalent. S3IS synes jeg ikke er kompakt nok, slik at du må ha en ganske romslig lomme eller egen veske likevel...

 

Canon S3 IS har også mulighet for å zoome under videoopptak. Skal også være tilnærmet lydsløs så vidt jeg har forstått.

 

Her

Lenke til kommentar
Bl.a. får du mulighet til å zoome under videoopptak, og det uten mekanisk støy. S9600 har også bra vidvinkel, ned til 28mm i 35mm-ekvivalent. S3IS synes jeg ikke er kompakt nok, slik at du må ha en ganske romslig lomme eller egen veske likevel...

 

Canon S3 IS har også mulighet for å zoome under videoopptak. Skal også være tilnærmet lydsløs så vidt jeg har forstått.

Ja, den bruker vel det at bildebrikken er mye større enn videooppløsningen så vidt jeg har skjønt...
Lenke til kommentar

Jeg har iabsolutt kke spesielt peiling, men etter å ha testet litt forskjellige brennvidder ville jeg absolutt ikke valgt et kamera som ikke har muligheter for 28 mm eller enda mindre. Så du får tenke deg nøye om angående behov. I praksis tror jeg de fleste (og alle som ikke har tenkt gjennom behovet?) har mere bruk for ekstra vidvinkel fremfor feks ekstra zoom?

 

S9600 eller S9100 som det heter i mange andre land finner jeg forresten svært få (ingen) tester på, tar imot linker hvis noen har lest test av det.

 

G-O

Lenke til kommentar

Fujifilm Finepix S9600 til Ca.3500,-

 

Når jeg så det kameraet til den prisen fikk jeg mere lyst på det enn Canon Powershoten,det er jo meget billig for S9600. :dribble:

Bare synd jeg ikke har penger akkurat nå men at jeg må spare,DOH! ;)

Forhåpentligvis vil prisen ligge på ca. det samme om 1-2 måneder også.....

Selv om det er større enn Canon kameraet virker det litt mere Profft på en måte,med tanke på fokusring og zoomring samt at det er blitssko på det...

 

Redigert: GeirOve100 her er en test av S9600: S9600 test

Endret av naits81
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Etter mye fram og tilbake vurderer jeg sterkt Fujifilm S6500 fd.

Har prøvd det på en lokal foto butikk i dag og likte det jeg så.

Er det noen som kan anbefale eller fraråde meg dette kameraet?

Ikke annet enn at jeg vil sterkt anbefale deg å bruke de ekstra (to-tre) hundrelappene på S9600, først og fremst pga. muligheten for ekstern blitz og fordi forskjellen i pris er så liten som den er. Når du likevel har et så stort kamera, er det kjipt å utelukke muligheten for skikkelig lyssetting, og selv om disse kameraene er ganske gode på høy-ISO, har de verken bildestabilisator eller veldig lyssterkt objektiv (særlig på tele). Du får mange fine kompakte blitzer som du kan sette på, og som gir muligheter som bouncing (bruke reflektert lys fra taket f.eks.). I tillegg er de kraftigere enn den innebyggede blitzen, så du kan bruke blitz i større rom.
Lenke til kommentar
Etter mye fram og tilbake vurderer jeg sterkt Fujifilm S6500 fd.

Har prøvd det på en lokal foto butikk i dag og likte det jeg så.

Er det noen som kan anbefale eller fraråde meg dette kameraet?

7539086[/snapback]

Fujifilm S6500 fd er et utmerket alternativ. Jeg tror det har samme CCD brikke som F30/F31 fd som er et av de beste kompaktkameraene man kan få. Fujifilm S6500 fd har dessuten samme objektiv som ”store bror” S9500/S9600; ~28 til 300 mm optisk zoom. Det har forsiktige 2x digital zoom, men disse kombinert gir deg området 28 til 600mm. Har du behov for større brennvidder enn dette bør du velge en DSLR og et ordentlig stativ.

Fujifilm S6500 fd gir deg en gode farger, bra toneomfang og fin kontrast rett fra kamera, men kan også videre behandles i et fotoprogram. Anbefaler Photoshop Elements 5.0

Oppløsningen gir bra kvalitet for A4 utskrifter, men også brukbare A3 resultat.

Objektivet på Fujifilm S6500 fd og S9600 har ø 58mm standard filterfatning, hvilket gir deg muligheter for å sette på ulike filtre (for eksempel: grå-, polarisasjon- eller ”Close-Up”filtre). Du kan også bruke vidvinkel- eller teleforsatslinse.

Dersom du tror at fotograferingen din vil utvikle seg til litt mer enn ”hus bruk”, vil jeg anbefale deg til å se litt mer nøye på S9500 eller S9600 før du bestemmer deg. Disse har høyere oppløsning, muligheter for ekstern blits og flere manuelle muligheter, men de krever også mer fra fotografen og har en brattere læringskurve enn Fujifilm S6500 fd.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Ser at 9600 fikk karakter 7, mens 6500fd fikk karakteren 9. http://www.thinkcamera.com/news/article/mps/UAN/292/v/1/sp/

http://www.thinkcamera.com/news/article/mp...604470610427694

"If I wanted to buy a bridge camera right now I'd get a Fujifilm S6500fd. If I wanted to buy a budget DSLR with a travel zoom then I'd also think long and hard about whether the S6500fd wasn't a better choice. It's between £50 and £100 cheaper than the S9600 and unless you need the extra pixels I think it's a better buy. It will also save you £100 - £200 off the price of an entry level DSLR and be somewhat easier to live with. The face detection isn't perfect - many times it just doesn't work yet but I like to see it as a handy bonus. This is a great camera with face detection thrown in. "

 

Hvor mye kan en legge i de karakterene?

Lenke til kommentar
Ser at 9600 fikk karakter 7, mens 6500fd fikk karakteren 9. http://www.thinkcamera.com/news/article/mps/UAN/292/v/1/sp/

http://www.thinkcamera.com/news/article/mp...604470610427694

"If I wanted to buy a bridge camera right now I'd get a Fujifilm S6500fd. If I wanted to buy a budget DSLR with a travel zoom then I'd also think long and hard about whether the S6500fd wasn't a better choice. It's between £50 and £100 cheaper than the S9600 and unless you need the extra pixels I think it's a better buy. It will also save you £100 - £200 off the price of an entry level DSLR and be somewhat easier to live with. The face detection isn't perfect - many times it just doesn't work yet but I like to see it as a handy bonus. This is a great camera with face detection thrown in. "

 

Hvor mye kan en legge i de karakterene?

Saken er vel at de gav karakterer med en annen gjeldende prisforskjell, slik den var for bare kort tid siden. Da kostet S6500fd ca 3500, mens S9600 kostet over 4500kr. Nå er prisforskjellen mye mindre, jeg har under 200 kr forskjell. Da svarer forskjellene seg i mye større grad...
Lenke til kommentar

Saken er vel at de gav karakterer med en annen gjeldende prisforskjell, slik den var for bare kort tid siden. Da kostet S6500fd ca 3500, mens S9600 kostet over 4500kr. Nå er prisforskjellen mye mindre, jeg har under 200 kr forskjell. Da svarer forskjellene seg i mye større grad...

7542673[/snapback]

 

Vel. I Stavanger koster S9600 mellom 5000 og 5500. Snakket med tre butikker i Elite foto-kjeden. To hadde det inne, og en var skråsikker på at dette var et speilrefleks-kamera. Syns det er litt for dyrt når det er så mye billigere på nettet. Gjerne det er andre butikker her i distriktet som er rimeligere. Hva er butikkprisen i Oslo?

Lenke til kommentar

Hvor mye kan en legge i de karakterene?

Saken er vel at de gav karakterer med en annen gjeldende prisforskjell, slik den var for bare kort tid siden. Da kostet S6500fd ca 3500, mens S9600 kostet over 4500kr. Nå er prisforskjellen mye mindre, jeg har under 200 kr forskjell. Da svarer forskjellene seg i mye større grad...

7542673[/snapback]

 

Ser at prisen på S6500 fd nå er nede i 3300 kr inkl orginalveske og minnekort.

Hva ligger S9600 på hos deg?

Lenke til kommentar
Ser at prisen på S6500 fd nå er nede i 3300 kr inkl orginalveske og minnekort.

Hva ligger S9600 på hos deg?

Ser at det kunne misforstås; jeg har ikke noen av dem (er bare kunde i fotobutikker :o), men f.eks. PCutstyr.no har S9600 til såvidt over 3600 kr + evt. veske og minnekort, mens S6500fd koster ca 3450 samme sted. Hva slags minnekort følger med til den prisen du har?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...