Gå til innhold

Ubuntu - spiller ikke Mp3er


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en Fujitsu-Siemens Lifebook E series, 800Mhz, med 256 Mb-ram og en 40gb harddisk som jeg la inn Ubuntu 6.10 på bare for å "leke" meg litt og finne ut litt av. Har egentlig ikke så mye peiling på *nix-systemer, og derfor spør jeg her.

 

Jeg har fåt mountet et Windowshare (SMB), som deler litt mp3-er og sånt, på maskina, men den vil visst ikke spille Mp3-er. Tror det kan være noe med driverne til lydkortet, dog får jeg sånn fin-fin oppstartslyd, av og til. Feilmeldingen er som følger:

 

Totem could not play 'filbane\filnavn.mp3'. You do not have a decoder installed to handle this file. You might need to install necessary plugins.

 

Noen anelse om hvordan jeg kan installere en slik plugin og hvor jeg kan få tak i det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må vel legge inn codecs tenker jeg.

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#Ho...ltimedia_Codecs

7469339[/snapback]

 

 

Hadde litt problemer med den siste der:

gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse libxine-extracodecs w32codecs

 

Package w32codecs is not available, but is referred to by another package. This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or is only available for another source

E: Package w32codecs has no installation candidate

 

Noen anelse på hvor man eventuelt kan få tak i denne pakken?

 

Samme feilmeldinga kommer opp når jeg prøver å spille av en mp3.

Lenke til kommentar
Du må legge til ekstra reposetories. Står vel egentlig det når du leser hvordan du skal gjøre det:

 

How to install Multimedia Codecs

 

    * Read #General Notes

    * Read #How to add extra repositories

 

så bare trykk på linken og gjør det som står der, så går det fint.

7469553[/snapback]

 

 

Hm, skrev om hele den sources.list-fila, men får fremdeles samme feilmeldinga. Kanskje det er jeg som er alt for dum til å bruke ubuntu..?

Lenke til kommentar

Er bare å lese alt som står under de tingene du vil ha. først må du ha reposetories, så hvis du har kopiert og limt inn, må du få "keys"

   * Save the edited file 

wget http://packages.freecontrib.org/ubuntu/plf/12B83718.gpg -O- | sudo apt-key add -
sudo apt-get update

er ikke hardt. bare å lese

Lenke til kommentar
Er bare å lese alt som står under de tingene du vil ha. først må du ha reposetories, så hvis du har kopiert og limt inn, må du få "keys"

   * Save the edited file 

wget http://packages.freecontrib.org/ubuntu/plf/12B83718.gpg -O- | sudo apt-key add -
sudo apt-get update

er ikke hardt. bare å lese

7469862[/snapback]

 

 

Uff, nå føler jeg meg i hvert fall dum :blush:

Men det fungerte :dribble:

Hjertelig takk! :thumbup:

 

Kanskje jeg faktisk skal vurdere å beholde den lille laptopen, som er over 7 år gammel. Litt flimmrete og dårlig skjerm, men ellers helt grei til små ting som surfing og mp3-avspilling (endelig).

 

Man skulle egentlig tro at Ubuntu kom med codecs til feks mp3 fra starten, eller tar jeg helt feil der?

Lenke til kommentar
Man skulle egentlig tro at Ubuntu kom med codecs til feks mp3 fra starten, eller tar jeg helt feil der?

7469970[/snapback]

Det trodde jeg også. Men slik er det visst ikke. Ganske merkelig. Prøvde Ubuntu på min egen laptop, og var skuffet over at jeg ikke fikk spilt av mp3 etter installasjonen :wallbash: . Endte med at jeg gikk tilbake til valget mellom Slackware eller FreeBSD.

Lenke til kommentar

Ja nå virker det som det diskuteres heftig som nevnt over av Stigfjel. Men kan jo hende at det er av samme grunn(uten at jeg vet noe om det) som Fedora og RedHat ikke har mp3 støtte. pga at det ikke er støtte i følge gpl eller hva det nå var. (lenge siden FC ble brukt her i gården).

 

Jeg ser ikke på det som noe problem at ubuntu ikke har mp3 fra start, da det er så fine guider og det tar så kort tid å legge inn.

Lenke til kommentar
Ja nå virker det som det diskuteres heftig som nevnt over av Stigfjel. Men kan jo hende at det er av samme grunn(uten at jeg vet noe om det) som Fedora og RedHat ikke har mp3 støtte. pga at det ikke er støtte i følge gpl eller hva det nå var. (lenge siden FC ble brukt her i gården).

 

Jeg ser ikke på det som noe problem at ubuntu ikke har mp3 fra start, da det er så fine guider og det tar så kort tid å legge inn.

7470015[/snapback]

For nybegynnere så kan dette være et irritasjonsmoment, og et hinder slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at distroer som Ubuntu ikke har mp3 støtte er pga teknologien rundt mp3 (enten er mediumet rettighetsbeskyttet eller så er teknologien lukket. Husker ikke helt hva som var årsaken. .ogg er ett åpen system som støttet av ubuntu med en gang), Personene og tankegangen bak Ubuntu vil ha 100% open-source tankegang bak sine utgivelser. Derfor har det blitt en del diskusjoner når neste Ubuntu distro kommer til å inneholde lukkede drivere.

 

 

www.ubuntuguide.org og www.ubuntuforums.org er herlige kilder for hjelp :) Har brukt en goood del timer selv på de sidene der.

Lenke til kommentar
Ah, da skjønner jeg litt mer  :hmm:

 

 

Edit: Men musikkfiler er og blir musikkfiler, og musikk er jo etter åndsverksloven et åndsverk og ergo rettighetsbeskyttet, så hvorfor støtte ogg og ikke mp3, når begge formatene gjør det samme?

7471830[/snapback]

Vi snakker selvfølgelig om lovlige musikkfiler. Men problemet med en del av disse er at de er beskyttet av DRM og man vil da møte på problemer hvis man vil spille av disse på avspillere som ikke rettighetshaverne har godkjent.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke at Ubuntu og Fedora (Sikkert flere også), ikke har Mp3 støtte. Både Ubuntu og Fedora skal liksom være så brukervennelige som mulig. Vel, for de av dere som liker musikk må jo det første dere gjør etter reinstallasjon å finne Mp3 patch slik at man faktisk kan spille Mp3`er i Fedora og Ubuntu/Kubuntu. Er ikke dette fantastisk upraktisk?

 

Hvorfor har f. eks Slackware, Arch, Gentoo med flere Mp3 støtte da og ikke Fedora og Ubuntu?

 

Har sikkert noe med rettigheter å gjøre, men skjønner ikke helt hvorfor Slackware, Arch, Gentoo med flere har det.

Lenke til kommentar
Har sikkert noe med rettigheter å gjøre, men skjønner ikke helt hvorfor Slackware, Arch, Gentoo med flere har det.

7472196[/snapback]

Til og med Solaris har støtte for mp3 out-of-the-box. Og Solaris er til forskjell fra Gentoo, Slackware og Arch tiltenkt et kommersielt marked. Dette er noe jeg vil refse de "nybegynnervennlige" distroene for, og er en grunn til at jeg ikke vil bruke en slik distro.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...