Gå til innhold

NYTTIG TIPS: WIN + R / Start -> Kjør.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når du trykker WIN + R eller går til startmenyen og velger "Run..."/"Kjør...", så får du opp en fin liten boks.

Denne kan brukes til mye mer en du tror! Jeg har i det siste begynt å bruke denne i det uendelige. F. eks, WIN + R "nwf" åpner min nettleser og sender meg direkte til Norsk Webforum!

Her er hvordan du går fram for å konfigurere:

(en takk til Hellkeepa som satte meg på sporet)

- Opprett en ny mappe under C: (c:\runfolder f. eks)

- WIN + R / Start -> Run og skriv «sysdm.cpl» (der sparte du plutselig 5 sek.)

- Velg «advanced»-fanen, og klikk på «Environment Variables»-knappen

- Under «System Variables» skal du finne en variabel som heter «Path».

Rediger denne ved å klikke på «Edit»

- Legg til ;c:\runfolder (eller hva mappa di nå heter) helt på slutten, klikk OK tre ganger. Done!!

Nå legger du til snarveier under c:\runfolder og kaller dem hva du vil. F. eks, opprett en snarvei til favorittbildet ditt og kall det «bestpic».

For å åpne det, er det bare å WIN + R og skrive «bestpic!»

Utrolig nyttig, faktisk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
- WIN + R / Start -> Run og skriv «sysdm.cpl» (der sparte du plutselig 5 sek.)

7455515[/snapback]

WIN + Pause/Break-knappen (der sparte du nok et par sekunder).

Skrevet

fint at dere ser muligheten til å bruke run-boksen til å starte programmer med, men jeg vil nå heller anbefale programmer ala Lunchy til dette.

Ta en titt på denne: http://www.launchy.net/index.html

Etter at programmer er installert trykker man på alt+space for å få opp en boks. Der skriver man inn navnet på programmet man ønsker å åpne, og voila, det vises i en liste med ikon og beskrivelse. Det geniale er at man ikke trenger å skrive hele filnavnet - husker du kun en del av hva programmet heter, så forstår launchy hva du mener. Skrivefeil godtas også i en hviss grad.. Mest brukte programmer huskes, slik at hvis to programmer har nesten samme navn, vil det mest brukte dukke opp først i listen...

En ting til:

du velger selv hvilke mapper som skal indekseres i programmet: alt+space -> høyreklikk -> masse options å leke seg med! (NB: på min maskin måtte jeg lukke programmet for at endringene skulle lagres)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...