Gå til innhold

salg av vapochill og påfølgende problemer


Anbefalte innlegg

blir litt langt dette, men bear with me..

 

her er situasjonen:

 

rundt 15. mai kjøper jeg en brukt vapochill (modell 2) for 3500,- (hvis jeg husker riktig). betaler, mottar på posten, smører socket'en godt inn med silikonpasta, kobler opp alt, og bruker maskinen (abit kr7a og en xp1600+) i to uker. tempen ligger på -12 grader kontinuerlig.

 

så, to uker senere leser jeg litt om p4 northwood'er, og tenker "en sånn vil jeg ha". legger vapo'en, hovedkort og cpu samlet ut for salg på qxl, og får solgt alt for 5000,- den 12. juni. får 3500,- forskuddsbetalt, resten når pakken er mottatt.

 

i mellomtiden har jeg bestilt p4 og hovedkort. når jeg fikk pengene på konto, hentet jeg p4-pakken, går hjem, slår av (den fullt fungerende) amd-maskinen, pakker hovedkortet og cpu ned i hovedkort-boksen (antistatisk pose + skumunderlag), og pakker vapochill'en ned i pakken jeg fikk den i (tower-kabinett-pappeske). tuslet bort på posten, sendte den avgårde, og gikk hjem til min fine, nye p4-maskin.

 

så langt er alt finfint. fikk de resterende pengene fra kjøperen (15-åring) en stund etterpå.

 

en måned etterpå får jeg et par telefoner fra fyren, han trenger hjelp med å koble sammen vapo'en. jeg hjelper.

 

et par uker senere, telefon igjen. ting funker ikke. jeg foreslår ting som kan være galt, prøv ditt og datt. han skulle ringe igjen hvis det var noe mer problemer.

 

så hører jeg ikke mer fra ham på et par uker.. så får jeg mail om at alle komponentene er ødelagte (hva er sjansene for at det skjer, mon tro?), og han vil ha pengene tilbake.

 

nå er jeg faktisk ganske snill og medgjørlig av meg, men jeg sender ikke bare 5000,- avgårde til en 15-åring som ikke høres ut som han vet hva som er foran eller bak på en vapochill, og ALT er plutselig ødelagt ("dataeksperter" hadde sjekket den, visstnok. jeg skulle få tilsendt dokumentasjon fra dem, noe jeg aldri har mottatt).

 

i og med at dette var hovedmaskinen min i et par uker, og funket helt ypperlig i den tiden jeg hadde den, helt frem til dagen jeg sendte den avgårde, vil jeg derfor utelukke at jeg har ødelagt den.

 

har fra dag 1 bedt ham om å skrive en skademelding til posten, hvor jeg antar problemet har oppstått. enten det, eller så har fyren ødelagt noe under monteringen.

 

nå tyter han om forbrukerrådet, etc, etc..

 

så.. hva gjør jeg? noen wannabe-jusstudenter som har noen fine råd?

 

(edit: rettet forbruksrådet til forbrukerrådet)

_________________

psilotag.jpg eastersmiley.gif

 

[ Denne Melding var redigert av: psilocybe på 2002-11-19 00:15 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vel privat kjøp? Du kan på ingen måte bli busta for det. Det er han sitt problem at han har brekt HK og sprekt CPUn, og mest sannsynlig satt fyr på Vapochillen. Så jeg foreslår at du tar en helt annen tone til den lille fjortisen og forteller han noen sanningens ord. Han har betalt, og det for det produktet du solgte ham, det er du som bestemmer om du skal godta returen hans eller ikke.

 

Det blir det samme som om jeg skulle kjøpt en ny Subaru Impreza, kjørt den i hæl, og returnert den og fått full pris tilbake fra selgeren...

 

Gi`n fingern :grin:

Lenke til kommentar

Er det ikke bare å la han kjøre forbrukerrådet på deg hvis den funka i 1 mnd så begynner han å tukle inni så to uker til er alt defekt

for meg høres d ut som han er klåfingret.

 

Jeg hadde ikke giddi å bry meg gir du deg så må du bet 5000.- til ham

venter du på forbrukerrådet enten så må du ut med 5000.- hvis dem mener d er din feil eller så vinner du og da har han ikke no å komme med.

 

Hvis han fortsetter å plage deg si han må kontakte dem og få dem til å ringe/kontakte deg hvis de mener de har en sak.

Lenke til kommentar

problemet er bare at blir forbrukerrådet koblet inn, kan jeg ikke bare gi ham fingeren (selv om det er meget fristende, så har jeg lyst til å beholde kontoen min på qxl, unngå rettslig forfølgelse, etc..)

 

og, jeg påstår ikke at fyren har toastet cpu'en m/ tilbehør, men den tanken popper inn i hodet ganske fort, ikke sant?

 

(edit: rettet forbruksrådet til forbrukerrådet)

_________________

psilotag.jpg eastersmiley.gif

 

[ Denne Melding var redigert av: psilocybe på 2002-11-19 00:15 ]

Lenke til kommentar

vel , først fungerer alt i en måned, så skal fyren plutselig leke seg i et kabinett som man faktisk bør studere litt før man begynner..

etter det går pcen "adundas"

vil vel påstå at han ikke akkurat har noen sterk sak mot deg.

alt du trenger å gjøre er å svare høflig, man bør være forsiktig med å være avvisende..

dotten et lite stykke ovenfor som nevner fjortis etc vet vel selvfølgelig hvordan han skal bevise at han bør bli tatt alvorlig..

sender han en klage til qxl eller forbrukerrådet med en mail fra deg som vedleg og inneholder at du sjeller han ut og kaller han for en fjortis så er det heller mindre positivt.

vær hyggelig mot fyren..

ikke betal, la fyren slite seg ut, for ganske enkelt, han har ingenting å klage på

Lenke til kommentar

Vel.. Hvis 15-åringen melder dette til QXL.no som svindel, vil han få utbetalt beløpet han betalte deg fra qxl, men dette forutsetter at du hadde over 3+ i karakterboken din.

 

Når han har fått utbetalt pengene fra qxl, vil dem (qxl) gå videre med en politianmeldelse for svindel eller noe i den dur.

 

Jeg sier ikke at du er en svindler, men gjør deg bare oppmerksom på hva som KAN skje.

Lenke til kommentar

psilocybe: Dette er jo helt latterlig. Problemet har oppstått fordi du har solgt deler som krever mye teknisk innsikt, til en fjortis uten knowhow.

 

Det måtte jo nesten bare skje, han har skamkjørt systemet og da blir jo du automatisk hoggestabben til den fjortisen..

 

En 15 åring med 5000 til vappo.. jaja..

 

Du får bare si det som det er. Jeg ville aldri betalt tilbake noe penger iallefall, for det virker som han ikke har peiling på hva han driver med. Skal endel til for å ødelegge et kompressorbasert kjølesystem. Riktig bruk, de kan gå i 20 år minst.

Lenke til kommentar

Dersom varen fungerte når du solgte den har han ingen krav han kan rette mot deg i og med at det var et priv. slag.

Han kan evt. henvende seg til posten, men det vil hjelpe fint lite så lenge etterpå......

 

Du har som sagt ingen plikter overfor ham.....

 

Så hvis han går til forbrukerrådet så er det han som får ett slag i trynet....

 

Så ikke betal ham før han har en rettskjennelse på at du må.

 

 

P.S. Jeg har selv vært litt klåfingra med ting og tang i pcen min, og jeg kunne sikkert ha fått en dataexpert til å konstatere den brente xp cpuen min for doa "dead on arival".

 

Mvh Jon A. Feet (wannabee juss student i 9. klasse).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-19 00:23, skrev Bruce:

Vel.. Hvis 15-åringen melder dette til QXL.no som svindel, vil han få utbetalt beløpet han betalte deg fra qxl, men dette forutsetter at du hadde over 3+ i karakterboken din.


 

har +9 i karakterboken, og har solgt på både qxl, ebay og hardware.no-bruktmarkedet uten å få noen klager. jeg selger ikke boss, og gjør meg heller ikke til svindler for lusne 5000,-

 

håper qxl har litt rutiner når det kommer til dette, ikke bare tar hans ord for god fisk og gir ham penger.

Lenke til kommentar

Jeg ville sendt en mail til qxl også, da det kan være en fordel å være føre var... Si det som det er at du er redd det kan bli bruduljer over noe du ikke føler at du har skyld i.

 

Da har de hvertfall noe å gå på når de sitter og vurderer diverse. Forklar dem (hvis de ikke er klar over det) at det er snakk om en ung gutt og eksotisk kjøling som krever litt teknisk innsikt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

update:

 

har fått vapo + hk + cpu tilbake for å teste den.

 

første jeg ser på er cpu'en (xp1600+).. ikke knust, men grundig chipped. det kan vel kanskje forklare hvorfor den ikke funker lengre..

 

hovedkortet ser jeg ingen fysiske feil på, iallefall. ingen skrujern som har skrapet opp eller noe.

 

vapochillen ser grei nok ut, men strøm-boksen til kompressoren har to små jumper-lignende saker helt nederst, hvor den ene ledningen tilsynelatende har blitt klippet over (ser ut som bildet under.. oransje er liksom metallet inni kabelen).

 

kabel.jpg

 

*lettere oppgitt*

Lenke til kommentar

Ja det er nok Posten som har gjort det ja :grin:

 

Jeg må bare le jeg.. Gutten har sikkert sliti seg ihjel som xtrahjelp på BurgerKing for så å motta Vappo'n sin som han skal skryte av til alle vennene sine.. Men gutten har fått blod på tann, han vil overklokke sin CPU!

(og da ryker evt. garanti uansett..)Gutten reser igjennom "How to unlock bla.bla" For så å finne ut av at det gikk til dundas..

"Mamma mamma hva skal jeg gjøre?"

 

Forresten. Får du fart på maskinen ?

Tenk å "true" med Forbrukerrådet når du selv ikke har fått testet det.

 

Skjer det noe med deg , skal jeg love deg at jeg hvertfall skal prøve å banke dritten ut av X...

Nei nå ble jeg usaklig..

 

Fear nothing.. Han har ingenting på deg..

Lenke til kommentar

Kinkig sak. Ditt ord mot hans. Trodde 15 åringer sparte til mopp eller noe, men denne karen er åpenbart en ung nerd wannabe :grin:

 

Saken kan vel best sammenlignes med en kunde i en sportsbilforretning:

 

Kunden som aldri har hatt mer enn 55hk under panseret, har nettopp vunnet i Lotto og drar til en sportsbilforretning. Han går inn, ser på bilene og kjøper en han liker. En Ferrari..

 

Kunden totalskader bilen i trafikkulykke som følge av at han tråkket for hardt på gassen og mistet kontrollen.

 

Kunden legger skylden på sportsbilforretningen for å ikke lære ham opp i å kjøre sportsbil.

 

nuff said

 

 

(edit: Presterte å skrive bilmerket feil.. :grin:)

 

[ Denne Melding var redigert av: hidden på 2002-12-04 22:24 ]

Lenke til kommentar

Har selv hatt Vapochill. (v. 2.0)

Og det er noe forbannet mye som kan gå galt når du begynner og skrue..

Solgte den fordi lommeboken min ikke taklet mer knust core på t-birdz. Feste tingen på cpu'en var meget dillet og få på plass.

 

En annen ting er at jeg også hadde en lekasje av kjøle gassen. Dette dekket garantien. Men ikke noe hardware tok skade. Jeg ser vanskelig hvordan selve Vapoen kan ha ødelagt "hele" maskinen.

 

Litt for mye max mekker 15 åring der ja.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-04 19:50, skrev psilocybe:

update:


har fått vapo + hk + cpu tilbake for å teste den.


første jeg ser på er cpu'en (xp1600+).. ikke knust, men grundig chipped. det kan vel kanskje forklare hvorfor den ikke funker lengre..


hovedkortet ser jeg ingen fysiske feil på, iallefall. ingen skrujern som har skrapet opp eller noe.


vapochillen ser grei nok ut, men strøm-boksen til kompressoren har to små jumper-lignende saker helt nederst, hvor den ene ledningen tilsynelatende har blitt klippet over (ser ut som bildet under.. oransje er liksom metallet inni kabelen).


kabel.jpg


*lettere oppgitt*



 

For alt hva du gjør, IKKE klå for mye på utstyret du har fått tilbake. Husk at det ikke er ditt lengere. Du kan alt for lett bli anklaget for å ha ødelagt det enda mere (hvis det da går an). En fjortis kan lett komme med slike påstander.

 

I mine øyne har du en veldig god sak. Som tidligere nevnt, anbefaler jeg deg å kontakte forbrukerrådet og QXL slik at det første de får er en saklig hennvendelse som er seriøs, og ikke en rasende fjortis. Det vil styrke din sak enda mere, og QXL og forbrukerrådet vil lettere fårstå problemet ditt.

 

Siden PC'n fungerte etter at du mottok den, er det jo innlysende at det ikke er du som er skyld i dette. Jeg støtter din sak.

Lenke til kommentar

Ikke gi han pengene tilbake! Han kan umulig ha noen sterk sak. Vapochill er ikke for nybegynnere. Hvis han ikke skjønte det da han kjøpte det, så er det hans problem, ikke ditt. Kontakt qxl og forbrukerrådet, og legg frem saken fra din side. Vær saklig, selv om jeg skjønner at fristelsen til å gi han huden full er stor. Ikke gi deg! :smile:

Lenke til kommentar

Du har ingen ting å frykte! det er 98% sikkert at (hvis) dette skulle komme opp hos forbrukerrådet så kommer han til og helt sikkert å tape. De kommer antagelig bare til å henlegge den saken uten noen særlig mye undersøkelser. Etter å ha lest dine innlegg så er det helt sikkert ikke din skyld! Når du sendte pc'en i vappon så fungerte den som den skulle. Når denne såkalte "fjortisen" tar den imot og setter den opp, så funker den. Det han antagelig gjør er at han begynner å tukle litt inni der, sikkert nyskjerrig, kanskje han skal sette inn noe annet. Så fyrer ikke pc'en hans. Han blir mer desperat og tukler mer i ren desperasjon for å få den til å fungere. dette medfører at han tukler med vappoen som igjen legger feil "vekt" på prosessoren, fortsatt død setter han den sammen igjen. Da er det på tide å kontakte foreldre for å fortelle hva som liksom har skjedd! DA begynner han sikkert slik. Den bar "plutselig" sluttet med å virke! Dette synes foreldrene er merkelig å begynner å mase på denne "fjortisen" at han skal ringe deg, noe han gjør. Etter flere liksom forsøk så gir foreldrene opp og vil at "fjortisen" skal heve kjøpet, MEN dette har han ikke krav på! Siden dette er en feil denne "ungen" har gjort så er det ikke noe lov som sier at du skal heve kjøpet! Dette er jeg helt sikker på! Dette medfører at han og foreldre blir litt mer sint og begynner å true med forbrrukerombudet, men dette er ikke en sak som vil få noe særlig konsekvenser for dete. (Det kan hende du blir kontaktet for å høre din versjon av saken)

Ca 98-100% er sikkert på at denne saken kommer til å bli enten henlagt eller at det er du som kommer godt ut av dette med dine 5000kr i behold.

 

Håper dette har hjulpet litt. jeg tar forbehold om skrivefeil og event kommentarer som ikke er riktig. Samtidig er dette med denne "fjortisen" bare noe som antagelig har skjedd.

 

- Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...