Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Rask nok linje til bra ping tider på nett er?


Anbefalte innlegg

Routing og pingtider vil være noelunde likt uansett hvilken leverandør du velger.

 

Dvs. selvfølgleig vil det være noe forskjell siden nextgentel har et eget nett som de sender signalene i i forhold til telenor og alle leverandørene som leier av telenor, men disse forskjellene vil være små ved midnre det er en direkte ruoting feil, og gjennomsnittlig så vil nok begge alternativer være ca like gode.

 

Av egen erfaring så har jeg aldri fått dårlig ping på en server som jeg VET andre nordmenn har god ping mot, så det har aldri vært et problem for meg. Når jeg spiller på BF2 norske servere har jeg som regel mellom 8-12ms ping (jeg har ca 6ms ping ut til NGT kjernenettverket).

 

Det som nevnes med fastpath kan du sjekke når linjen er oppe og går. Om du pinger inn til nextgentel.com med over 30 i ping, så er det god mulig du står i interleaved modus eller tilsvarende. Jeg vet ikke om det er evt. noe som de vil kunne justere utifra ønske. Det er nok ikke ikke mulig å justere dette fra ruterens side, ihvertfall ikke på det av DSL utstyr jeg har sett.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
beste linjene til gaming er fiber, du må være heller heldig om de har det der du bor, og da hadde du vel vist om det, www.lyse.no www.bredband.no osv

sitter selv med bredband.no og pinger typisk 1-5ms til servere i oslo

7512768[/snapback]

 

Fiber har jeg faktisk ikke sjekket om jeg kunne har fått, sånn er det. Helt glemt å vurdert det til og med. Men det er vel mest østlandet rundt oslo det er aktuelt..

 

Uansett har jo bestilt nå da, og selv om jeg skulle kunne få fiber linje, så er det vel ingen mulighet for å få omgjort bestillingen enda. Vel angrefrist kanskje..

 

innlegg 666... Det er fan med **ingen** tilfeldigheter..

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
beste linjene til gaming er fiber, du må være heller heldig om de har det der du bor, og da hadde du vel vist om det, www.lyse.no www.bredband.no osv

sitter selv med bredband.no og pinger typisk 1-5ms til servere i oslo

7512768[/snapback]

Men det er vel mest østlandet rundt oslo det er aktuelt..

7515230[/snapback]

Det stikk motsatte faktisk. Det er mulig å få fiber i Oslo, men det er mer etablert ute i distriktene. Lyse og deres partnere leverer fiber på vestlandet, nord-Trøndelag osv.

Lenke til kommentar
beste linjene til gaming er fiber, du må være heller heldig om de har det der du bor, og da hadde du vel vist om det, www.lyse.no www.bredband.no osv

sitter selv med bredband.no og pinger typisk 1-5ms til servere i oslo

7512768[/snapback]

Men det er vel mest østlandet rundt oslo det er aktuelt..

7515230[/snapback]

Det stikk motsatte faktisk. Det er mulig å få fiber i Oslo, men det er mer etablert ute i distriktene. Lyse og deres partnere leverer fiber på vestlandet, nord-Trøndelag osv.

7515460[/snapback]

 

Vel jeg bor jo på vestlandet. Men altså det er knapt 1km til sentralen. Vil fiber spille så stor rolle da? Vel bare kjekt at den antagelsen min er feil da.

Lenke til kommentar

Avstanden til sentralen er ikke viktig når det gjelder ping (bortsett fra at hastigheten på linjen kan senkes ved stor avstand).

 

Ping er primært routingen fra ISP og ut på www. I tillegg vil beliggenheten din i Norge ha noe å si.

På Vestlandet vil en trolig ha 10-20 i ping mot Oslo og disse 'tapte' millisekundene vil du ikke kunne ta igjen.

Min erfaring med NGT, Telenor og Ventelo er at NGT ligger ca 5ms dårligere mot Europa. Dvs at forskjellen er ikke så veldig stor. Normalt vil man spille på en server med 10-80ms forsinkelse og da vil ikke 5ms være så viktig.

 

Med 1800/1100 linje så vil ikke iptelefoni påvirke pingtiden merkbart.

 

Jeg spiller selv BF2 (ADSL2+ NGT) og kan godt kjøre en del annen trafikk mens jeg spiller. Men som regel så pauser jeg alt utenom iptelefonen for å ha full ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...