Gå til innhold

Tråden om Versailles Traktaten


bucketofcack

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, var kanskje greit å handle som de gjorde i og med at de var så redde for Tyskland, vanskelig å si hva som hadde skjedd om den hadde vært mindre streng. Selv om den økonomiske krisen ville vært mindre brutal, og folket generelt kanskje mindre bitre og hevnlystne... Nasjonalsosialistene ville fått det vanskeligere med en snillere avtale, naturligvis.

 

Det som for meg er helt uforståelig er måten stormaktene satt å så på at Hitler brøt hvert eneste militære punkt i traktaten i opprustningen til krigen uten å gjøre en dritt (jada, satt på spissen naturligvis). Spesielt med tanke på politikken hans, og hvordan han hjalp Franco til makten i Spania.

 

Så traktaten var kanskje grei på den tiden den ble laget, men håndhevelsen av den kunne sikkert vært bedre.

Lenke til kommentar
Tja, var kanskje greit å handle som de gjorde i og med at de var så redde for Tyskland, vanskelig å si hva som hadde skjedd om den hadde vært mindre streng. Selv om den økonomiske krisen ville vært mindre brutal, og folket generelt kanskje mindre bitre og hevnlystne... Nasjonalsosialistene ville fått det vanskeligere med en snillere avtale, naturligvis.

 

Det som for meg er helt uforståelig er måten stormaktene satt å så på at Hitler brøt hvert eneste militære punkt i traktaten i opprustningen til krigen uten å gjøre en dritt (jada, satt på spissen naturligvis). Spesielt med tanke på politikken hans, og hvordan han hjalp Franco til makten i Spania.

 

Så traktaten var kanskje grei på den tiden den ble laget, men håndhevelsen av den kunne sikkert vært bedre.

7447726[/snapback]

 

Det engelske folk mente egentlig at avtalen var alt for streng, derfor kunne Hitler vise styrke fremfor sitt eget folk ved å bryte den. Det var konsensus på tiden at Tyskland hadde fått en alt for streng straff som følge av Versailles "freden".

 

Med andre ord:

- Traktaten gjorde tilstandene i sentral-europa så ekstreme at Hitler kom til makten.

- Hitler sa opp traktaten uten nevneverdige protester fra andre land, som gjorde han enda mer populær blant tyskerene.

 

Hva er konklusjonen?

 

En annen ting: Sovjetunionen hjalp til en god del de også.... Og de tente flere hundre tonn gull på det !

(Les Beevor sin bok om den spanske borgerkrigen)

Lenke til kommentar

Britene mente den var for streng og franskmennene mente den var for mild. Kontrafaktisk kan det virke som begge hadde rett.

 

Om den hadde vært mildere ville kanskje ikke så ekstreme meninger fått forfeste i Tyskland. Og de hadde hatt muligheten til å bygge seg opp på en mer fornuftig måte.

 

Strengere, så ville kanskje ikke Tyskland hatt mulighet til å gjøre noe.

 

Hvorfor ikke poste traktaten i første post i et spoiler felt?

Lenke til kommentar
Britene mente den var for streng og franskmennene mente den var for mild. Kontrafaktisk kan det virke som begge hadde rett.

 

Om den hadde vært mildere ville kanskje ikke så ekstreme meninger fått forfeste i Tyskland. Og de hadde hatt muligheten til å bygge seg opp på en mer fornuftig måte.

 

Strengere, så ville kanskje ikke Tyskland hatt mulighet til å gjøre noe.

 

Hvorfor ikke poste traktaten i første post i et spoiler felt?

7456083[/snapback]

Machiavelli sa om man ser en fiende stå med vannet til knærne gjør man klokt i å hjelpe ham opp. Står han derimot med vann over skuldrene er det best å dytte ham under.

 

Analogien til ditt poeng burde være tydelig.

 

Når det gjelder selve traktaten så var det jo sterk motstand mot den i Tyskland fra før den ble undertegnet. Ingen ville signere den, og til slutt måtte to sentrumspolitikere, så vidt jeg huske, utføre dåden. Merk også at dette skjedde under trusselen av blokade, rettere sagt, det var en blokade helt til Tyskland signerte. Tysk sivilbefolkning døde med andre ord i lang tid etter krigen offisielt ble slutt 11.11.1918, britene stoppet ikke sin krigføring noe blokaden må sies å være før den tyske signaturen var på Versailles-diktatet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

hadde den ikke vært så streng så ville ikke hitler bli fascist uansett, og extremismen (som regel kommer ekstremisme med fattigdom) ville ikke hat noe fotfeste.

 

Når det kommer til traktaten så skjønner jeg overhodet ikke hva som var vitsen med den. høres ut som det meste bare var fransk arroganse og hevngjerrighet. Jaja, de gravde sin egen grav, like smaert som weimarrepublikken som de var...

Lenke til kommentar
hadde den ikke vært så streng så ville ikke hitler bli fascist uansett, og extremismen (som regel kommer ekstremisme med fattigdom) ville ikke hat noe fotfeste.

 

Når det kommer til traktaten så skjønner jeg overhodet ikke hva som var vitsen med den. høres ut som det meste bare var fransk arroganse og hevngjerrighet. Jaja, de gravde sin egen grav, like smaert som weimarrepublikken som de var...

8034162[/snapback]

 

Lett å si dette nå. Det var nok i høyeste grad et resultat av ønsket om at noe lignende ikke skulle skje igjen. Tyskland hadde slitt økonomisk uansett på 30-tallet, selv om det ikke hadde vært like ille. Hevngjerrigheten hadde sannsynligvis også vært til stede, for at Tyskland skulle få skylda for krigen var det ingen tvil om. Hadde det ikke blitt en fascistisk stat ville de kanskje ha blitt kommunistiske? Det er ihvertfall min teori. Jeg tror ikke det hadde vært så bra for verdensbildet heller.

Lenke til kommentar

Jeg føler kanskje det var litt drøyt å tvinge Tyskland til å ta på seg selve skylden for krigen og betale krigserstatning. Heller Østerrike-Ungarn og landene på Balkan som rotet det til. Otto Von Bismarck, rikskansler (?) i Tyskland jobbet jo aktivt for å bevare freden etter det jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...