Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en indelig lyst til å bli spillprogrammerer, men jeg lurer på om jeg er på feil studie! For tiden går jeg første året ved Høyskolen i Agder, hvor jeg tar Bachelor i datateknikk.

 

Jeg kan kjapt nevne de datarelaterte fagene:

 

1 og 2 semester: Java, grunnkurs i programmering

3 semester: Computer Graphics with OpenGL

3 semester: Algoritmer og datastrukturer

4 semester: Internettjenester på .net platform

4 semester: Databaser

5 semester: Videregående programmering(C++/Python)

5 semester: Datakommunikasjon(ADSL, protokoller, WAN osv)

 

Vi er plaget med fag som matte, kjemi, fysikk og statistikk de første to årene. Av disse fagene ser jeg bare nytten i matte for å øke forståelsen av det jeg måtte komme til å lære. Kjemi, fysikk og statistikk er fag(samt matte) som er bestemt at jeg må ta fordi jeg går på en linje som gir meg en norsk bachelor.

 

Tingen er at jeg ønsker å få en slik kompetanse at når jeg er ferdig kan jeg søke på jobber som er knytta til spillindustrien, og jeg ønsker å gå i dybden i C++ og OpenGL. Det jeg trenger da er tips til skoler som tilbyr dette. Jeg har allerede kikket på Noroff, men de har kun grafisk design. NITH på den andre siden er kanskje de eneste i landet(etter hva jeg har funnet) som tilbyr det jeg ønsker(spillprogrammering)(gjerne input her om dere vet om noe annet).

 

Slik som jeg ser det er det et problem med skolen og linja jeg går på nå, og det er at den ikke gir meg den dybden jeg er ute etter. Å flytte til Oslo og gå på NITH er uaktuelt siden jeg er bundet til nåverende bosted :-). Og NITH tilbyr ikke nettstudier etter hva jeg har fått med meg.

 

Jeg sitter da igjen med kun et valg, og det er å fortsette det jeg holder på med nå, og lese på de temaene jeg mener at jeg kunne trenge på egenhånd. Men de river litt i sjela at jeg er nødt å kaste vekk tid på fag som kjemi osv når jeg ikke ser noe utbytte av dette.

 

Gjerne litt feedback på dette, hva gjør dere for å oppnå jobbdrømmen deres? Noen spillprogrammere her som ønsker å bidra med tips om emner eller bare gode råd til dem som er i samme situasjon som meg selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei South:)

Vel det kommer jo litt ann på hva slags spill du vil programmere også?

Xbox eller PC f.eks...

Valget av språk du vil lære deg er jo viktig men la oss se på hva du går for noe nå.

 

1 og 2 semester: Java, grunnkurs i programmering

Java er helt kurrant å kunne...skjønt det lages jo ikke sinnsykt mye Java spill lenger, bortsett fra til mobil.

Men hvilket språk er brukt i grunnkurs programmering?

 

3 semester: Computer Graphics with OpenGL

Veldig bra!

OpenGL eller DirectX er noe du garantert kommer til å få bruk for om du holder deg innen denne sjangeren.

 

3 semester: Algoritmer og datastrukturer

Algoritmer er jo en nødvendighet.

 

4 semester: Internettjenester på .net platform

Muligens du vil lære noen knep du vil trenge om du ser fram imot en MMO framtid?

 

4 semester: Databaser

Jepp det vil du trenge!

 

5 semester: Videregående programmering(C++/Python)

C++ er jo mye brukt nå til dags, og da spesielt OO.

 

5 semester: Datakommunikasjon(ADSL, protokoller, WAN osv)

Denne biten faller isåfall igjen under MMO delen av en programmerer.

 

 

Og du som programmerer...

Vi er plaget med fag som matte

Matte er ekstremt (!) viktig å kunne...det vil sørge for at du får færre hodepiner senere i livet når du programmerer;)

 

 

 

Skal du til topps i systemet (utvikling av spill...) så må du nok desverre ut av landet for å lære..eller ha det som hobby og lære deg opp selv til du muligens (!) er heldig nok til å snuble over en jobb der du kan få vist fram dine kunster.

Jeg tror forøvrig at Sverige har en meget bra skole som har en linje som baserer seg på spillutvikling...men husker ikke i farta navnet på skolen.

Jeg har holdt på selv siden tidlig 2002 med spillutvikling og det er for meg kun en hobby.

Jeg og noen andre laget noen MUDs og slike ting før vi begynte å lage noen spill motorer selv.. det tar derimot ekstremt med tid så vi kutta ut de og til slutt så kjøpte vi en motor.

Akkurat nå har vi:

www.thule-online.co.uk oppe å går med en...tja 50-70 spillere på verdensbasis tror jeg...

Det utvikles litt enda, men hovedsakelig jobber vi opp imot en ny motor som vi skal gi ut et nytt spill på...først et offline basert ett, og deretter nok et mmorpg med tilnærmet samme storyline som det første.

Den motoren jeg har holdt på å pusle med i det siste for å lære meg funksjonene der er Torque.

Den er relativ billig og har en enorm kraft!

 

Torque Engine

 

Om du skulle få lyst til å ta en titt på det.

Uansett får du ha lykke til!:)

Lenke til kommentar

Matte trengs ikkje, den dagen du får ein problemstilling som trenger matematikk så løser du problemet utroleg fort fordi du er heilt topp motivert for det.

 

OpenGL programmering krever mykje matte, men det er fullt mulig å ta faget utan å kunne matte, det blir meir jobbing. Men det er mykje meir motiverandes å jobbe ;)

Lenke til kommentar

Først vil jeg bare si at jeg er selvlær og mine meninger er da ikke basert på fagplaner eller noe slikt, men min praktiske erfaring med emnet.

 

Matte trengs ikkje, den dagen du får ein problemstilling som trenger matematikk så løser du problemet utroleg fort fordi du er heilt topp motivert for det.

 

OpenGL programmering krever mykje matte, men det er fullt mulig å ta faget utan å kunne matte, det blir meir jobbing. Men det er mykje meir motiverandes å jobbe ;)

7446945[/snapback]

 

Hvordan i alle dager kan du si at man ikke trenger matte? (jeg regner med at du mener høyere matte, men likevel)

 

Matte er veldig viktig, jeg holder på med min lille 3d motor som et hobby prosjekt og jeg har fått utrolig god bruk for matte, særlig geometri og vektor regning, litt matrise regning kommer man også litt borti i OGL, særlig 4x4 matriser.

 

3 semester: Algoritmer og datastrukturer

datastrukturer er også veldig kjekt å lære seg, særlig når prosjektet når en viss størrelse.

 

Ellers så er jeg helt enig med Thulian på de aller fleste punktene.

 

En side du virkelig på kikke på er GameDev.net Der er det mange i din posisjon og mange fra industrien som gir tips og triks om udannelse og alt mulig annet.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Eg har programmert litt OpenGL og det er ikkje altfor kompleks matte som skal inn der, det er formler som ein sluker til seg ganske fort. Men det kjem heilt sjølvsagt ann på kva du skal gjere. Å lage enkle figurer som beveger seg rundt i OpenGL krever ikkje matte.

Ellers så er vanlig programmering omtrent bare + - * /

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja, det er jo ganske nyttig å kunne litt trigonometri, vector matte og evt. polar koordinater.

Ihvertfall hvis du vil gjøre noe litt avansert, forstå/implementere shading mm.

Det er ihvertfall min erfaring fra uni. med fokus på spill-programmering...

 

Fysikk er nyttig hvis du kunne tenke deg å jobbe med fysikk-aspektet, noe som blir stadig viktigere i dagens spill. Ikke det at du vil implementere de algoritmene direkte, men hvis du vet hvordan noe oppfører seg er det lettere å lage noe som ligner.

 

 

Ang. studier som OT spør om, så har du kanskje muligheten til å ta ett til to semestre i utlandet. Og da er det bare ett spørsmål om å velge ett universitet som tilbyr kurs i spill-utvikling. Du bør dog sjekke at kurset/ene som tilbys fokuserer på det du ønsker å jobbe med, være seg grafikk, AI eller evt. andre områder.

 

Universitetene i USA er temmelig dyre, men det finnes alternativer i UK, Singapore, Australia og Sverige.

Evt. har du muligheten til å ta en master med fokus på spill-teknologi ved flere universiteter i verden.

Lenke til kommentar
Universitetene i USA er temmelig dyre, men det finnes alternativer i UK, Singapore, Australia og Sverige.

Evt. har du muligheten til å ta en master med fokus på spill-teknologi ved flere universiteter i verden.

Det finnes ypperlige skoler i øst europeiske land som spesialiserer seg på dette også, i særdeleshet Polen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har jobbet 10 år som programutvikler og jeg har aldri angret på at jeg studerte fysikk (mastergrad, 6 år). Jeg synes at jeg har lært meg litt annen tankegang og lit annen fremgangsmåte i problemløsning enn "rene" programutviklere. Programmeringsspråk og API kan man enkelt og fort lære selv.

 

Andre fordeler med fysikk for en spillutvikler - det er ikke bare mekanikk, gravitasjon osv., men også lys og farge som er fysikk - noe som mange forbinder bare med DirectX.

 

Men ikke hør på meg, du ser jo at jeg er "biased".

Lenke til kommentar
De fleste spill nå for tiden programmeres vel i en grei kombinasjon av C++ og assembler.

-C-

7966238[/snapback]

 

De fleste spill nå for tiden er nok en kombinasjon av c++ og et scriptespråk.

for eks. er nok mesteparten av Gears of War scriptet via unreal-motorens scripte-språk.

 

Skal du bli spillprogrammerer, må du nesten bestemme deg for hvilken del av systemene du finner interessant.

 

Er det gameplay-kode, så vil jeg råde deg til å konsentrere deg om å lage mods. Da får du gjort mye mer enn de hundre tusenvis av motor-koderne som sitter å fikler med en eller annen render-engine som aldri blir ferdig. Det er nok også lettere å få jobb dersom du har kule mods på cv'n.

 

Matte og fysikk er det greit å ha litt oversikt over.

Kjemi er greit å kunne om du skal lage bombe.

Det er fett deg også.

Lenke til kommentar
De fleste spill nå for tiden programmeres vel i en grei kombinasjon av C++ og assembler.

-C-

7966238[/snapback]

 

De fleste spill nå for tiden er nok en kombinasjon av c++ og et scriptespråk.

for eks. er nok mesteparten av Gears of War scriptet via unreal-motorens scripte-språk.

 

Skal du bli spillprogrammerer, må du nesten bestemme deg for hvilken del av systemene du finner interessant.

 

Er det gameplay-kode, så vil jeg råde deg til å konsentrere deg om å lage mods. Da får du gjort mye mer enn de hundre tusenvis av motor-koderne som sitter å fikler med en eller annen render-engine som aldri blir ferdig. Det er nok også lettere å få jobb dersom du har kule mods på cv'n.

 

Matte og fysikk er det greit å ha litt oversikt over.

Kjemi er greit å kunne om du skal lage bombe.

Det er fett deg også.

8076233[/snapback]

 

Det ligger nok litt assembly i Unreal motoren også, ofte brukes dette for å få program til å støtte MMX, 3DNow, SSE/SSE2/SSE3 som kan gi seriøse boost i ytelse (prøv å spill av en DivX film på en prosessor uten MMX)

 

Men du har rett; det blir mer og mer scripting i spill, så jeg tror man burde konsentrere seg mer om scriptspråk, hvis man ikke interesserer seg mer for grafikkmotorer og fysikkmotorer.

Lenke til kommentar
Det ligger nok litt assembly i Unreal motoren også, ofte brukes dette for å få program til å støtte MMX, 3DNow, SSE/SSE2/SSE3 som kan gi seriøse boost i ytelse (prøv å spill av en DivX film på en prosessor uten MMX)

Det er nok sant, men den kommer ikke du til å leke med, med mindre firmaet ditt hoster opp ca. 700k U$D... (I følge forelesningen jeg hadde her forleden)

Spill koding blir mer og mer høynivås programmering, da dette er raskere (å utvikle), enklere og tryggere. Så kan man evt. gå inn å redigere visse deler som ikke går så raskt som det burde/kode om noe til asm.

 

Men du har rett; det blir mer og mer scripting i spill, så jeg tror man burde konsentrere seg mer om scriptspråk, hvis man ikke interesserer seg mer for grafikkmotorer og fysikkmotorer.

8077869[/snapback]

 

Nja... Mange spill lager sine egne skriptespråk, da de vil tilpasse og kontrollere hva designerene får tilgang til. UE script er såpass lav-nivå at nok i de fleste tilfeller skrives av en programmerer, men ofte ønsker man å lage et skriptspråk som er tilgjengelig for designere slik at programmerne kan bruke tiden sin på andre ting (f.eks shadere).

 

Så jeg ville heller satset på å lære meg ett programmeringsspråk veldig godt, og så lære meg det grunnleggende i flere forskjellige skriptspråk (om du ikke tar ett eller flere kurs om konseptene bak programmeringsspråk) slik at du kan designe skriptspråk selv senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...