Gå til innhold

Sette opp et FTP-område


Gunn@r

Anbefalte innlegg

Jeg har store planer :D om å sette opp en FTP-server (eller FTP-område heter det kanskje bare, siden jeg ikke skal ha en dedikert maskin, men heller disk, som server/område?!) hjemme, som jeg vil lagre filer på som skal ligge på hjemmesiden min og diverse andre filer som jeg vil skal være tilgjengelige fra internett.

 

Her er hvordan jeg ser det for meg:

 

Har en IDE-disk på 40GiB som jeg vil bruke til å lagre alle filene på. Om jeg skal ha et eget OS (enten et server-OS eller XP) på denne disken hadde jeg ikke sett for meg, men er åpen for alle forslag :). På disken skal det grovt sett ligge helt vanlige html-filer, jpg-filer, doc-filer og lignende, samt noen mp3-filer og avi/mpg-filer.

Så i første omgang vil jeg bare ha et område (altså den ene disken) som skal nåes uteifra for alle som er inne på hjemmesiden min.

 

Etterhvert hadde jeg tenkt meg å lage ei mappe på disken som kanskje kunne ha hetet Medlemmer eller noe sånt og som man måtte ha hatt et brukernavn og passord (eller iallefall ett passord) for å kommet inn på og fått tilgang til det som eventuelt mappen skulle inneholdt!

 

Som sikkert mange av dere forstår utifra hvordan jeg beskriver problemet og sånt, så har jeg ikke vært så mye borti dette før og trenger all den hjelpen jeg kan få :yes:

 

Så håper det er noen der som har peiling og som i tillegg har bry til å hjelpe meg!

Takk på forhånd for alle forslag :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan enten:

a) innstallere dette som en dedikert server

b) innstallere et vanlig desktop-os.

 

dedikerte server-os har innebyggede ftp-servere mens på desktop-os må du innstallere dette ved siden av. Server-os er som regel tyngre å kjøre så hvis du har gammel maskinvare er desktop-os å anbefale.

 

hvilke specs er det på resten av maskinen du skal bruke?

Lenke til kommentar
du kan enten:

a) innstallere dette som en dedikert server

b) innstallere et vanlig desktop-os.

 

dedikerte server-os har innebyggede ftp-servere mens på desktop-os må du innstallere dette ved siden av. Server-os er som regel tyngre å kjøre så hvis du har gammel maskinvare er desktop-os å anbefale.

 

hvilke specs er det på resten av maskinen du skal bruke?

7445591[/snapback]

Jeg har 4 disker totalt i maskinen: 2 IDE-disker og 2 S-ATA-disker der den ene IDE-disken på 80GiB kjører WinXP og er der jeg installerer alle programmer og slikt.

Den andre IDE-disken er den på 40Gib som jeg skal bruke som FTP-område. De 2 øvrige diskene er bare for lagring av data.

Systemet er:

AMD Athlon 64 3200+

DDR-DIMM PC3200 1024MB

MSI K8N NEO Platinum Edition S754

PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB DDR

 

PS: Hadde helst sett for meg en løsning der jeg ikke trengte å installere noe OS på FTP-området, men bare ha data liggende der, men det er kanskje uunngåelig?!

Lenke til kommentar
det skal gå fint å innstallere en ftp-server på Xp. dette er den metoden som krever minst kluss med hensyn til nyinnstalasjon. du kan se dette søket for gratis ftp-servere du kan innstallere på XP.

 

jeg har ikk ebrukt den selv men jeg har hørt veldig mye bra om Ipswitch FTP-server.

7445814[/snapback]

Med FTP-server....mener du et FTP-program, som FlashFXP for eksempel?!

For det er det jeg bruker nå.

Jeg vil bare vite hvordan man kan dedikere en disk til å være et FTP-område for ei hjemmeside, for eksempel til www.test.no, steg for steg....

Svaret er sikkert kjempeenkelt, men jeg vet det ikke, selv om det kanskje er rett foran meg! :ermm:

Lenke til kommentar
det er froskjell på en ftp-server og et ftp-program. ftp-program brukes på klientmaskiner for å laste opp/ned filer mens en ftp-server er det programmet som tar imot henvendelsene fra ftp-programmene og deler ut filene som de forskjellige klientene skal ha.

7445899[/snapback]

Ja det var det jeg trodde.... :yes:

Men hvordan skal jeg få disken min på 40GiB til å bli en FTP-server/område (FTP-server og FTP-område er vel det samme, grovt sett?!).

Jeg har ett FTP-området på 1GiB hos B-One, som jeg også har domenet mitt hos. Men jeg ønsker å kunne ha disken min som FTP-område, istedet for eller i tillegg til FTP-området hos B-One!

Skjønner du? Forklarer sikkert helt tåpelig, men kan så og si ingenting om dette som sagt... :(

Lenke til kommentar
du kan enten:

a) innstallere dette som en dedikert server

b) innstallere et vanlig desktop-os.

 

dedikerte server-os har innebyggede ftp-servere mens på desktop-os må du innstallere dette ved siden av. Server-os er som regel tyngre å kjøre så hvis du har gammel maskinvare er desktop-os å anbefale.

 

hvilke specs er det på resten av maskinen du skal bruke?

7445591[/snapback]

Hææ? Er server-OS tyngre? Det hørest rart ut. Eg har en AMD k6-2 500MHz med 384MB RAM, som kjører debian med apache + php, mysql, ssh, og vsftpd heilt fint. Det hadde du ikkje fått til så glatt med xp eller 2k3. Ikkje med total diskplass brukt på OS + applikasjonar < 1GB.

 

Den påstanden vil eg gjerne at du skal utdjupe litt...

Lenke til kommentar
det er froskjell på en ftp-server og et ftp-program. ftp-program brukes på klientmaskiner for å laste opp/ned filer mens en ftp-server er det programmet som tar imot henvendelsene fra ftp-programmene og deler ut filene som de forskjellige klientene skal ha.

7445899[/snapback]

Ja det var det jeg trodde.... :yes:

Men hvordan skal jeg få disken min på 40GiB til å bli en FTP-server/område (FTP-server og FTP-område er vel det samme, grovt sett?!).

Jeg har ett FTP-området på 1GiB hos B-One, som jeg også har domenet mitt hos. Men jeg ønsker å kunne ha disken min som FTP-område, istedet for eller i tillegg til FTP-området hos B-One!

Skjønner du? Forklarer sikkert helt tåpelig, men kan så og si ingenting om dette som sagt... :(

7445983[/snapback]

 

Da må du sette opp en egen server , føre domenet over til en annen dns som peker til din server, der du kjører webserver,ftp,msql m.m. Du kan ikke legge disken til som tillegg til plassen du har fra b-one.

 

Det du kan gjøre er å linke fra b one .. (sette opp en redirect) eller bare linke deler av innholdet til din egen web/ftp server wed hjelp av dynDNS..

Lenke til kommentar

Tror du burde gjøre dette mest mulig enkelt for deg selv til å starte med.

 

Du bruker den pc'en du har i dag og installerer et ftp-server program, som også finnes i flere gratis varianter. Da bruker du det OS'et du har i dag. Les på guider til det programmet du vil bruke for hvordan du setter det opp.

 

Glem alt som har med DNS forward fra B-One for da roter du deg inn i noe du ikke trenger før du har testet en enkel ftp-server hjemme hos deg selv.

 

I tillegg må du kanskje åpne porter i ruter fra din brebåndleverandør. Portene du skal bruke er port 20 og 21.

 

Skal du få tilgang til serveren utenfra kan du f. eks. bruke No-IP slik at du slipper å ha en fast IP adresse.

 

Det er vanselig å forklare dette, så jeg anbefaller deg å ta dette skritt for skritt, søke på nett, prøve og feile og spør her på forumet. Begynn med å finne et ftp-server program og installer dette.

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar
Jeg syns det er veldig vanskelig å få til et FTP program. Holdt på en god stund nå.. Men porter og DNS får jeg bare ikke til :blush:

7454345[/snapback]

 

Hvilket program bruker du da? Port er veldig ofte default til Port 21 så den er det ikke noe poeng å endre. DNS setter du bare til disable. Husk også at noen ISP'er blokker bruk av port 21(bl.a. Get, gamle UPC). Da må du evt. sette opp en annen port.

 

Og jeg skjønner frustrasjonen din. Jeg holdt på LENGE for å få min opp å gå ;) Send meg gjerne PM hvis dere har noen spørsmål så skal jeg prøve å hjelpe så godt jeg kan.

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar
Jeg syns det er veldig vanskelig å få til et FTP program. Holdt på en god stund nå.. Men porter og DNS får jeg bare ikke til :blush:

7454345[/snapback]

 

Hvilket program bruker du da? Port er veldig ofte default til Port 21 så den er det ikke noe poeng å endre. DNS setter du bare til disable. Husk også at noen ISP'er blokker bruk av port 21(bl.a. Get, gamle UPC). Da må du evt. sette opp en annen port.

 

Og jeg skjønner frustrasjonen din. Jeg holdt på LENGE for å få min opp å gå ;) Send meg gjerne PM hvis dere har noen spørsmål så skal jeg prøve å hjelpe så godt jeg kan.

7454418[/snapback]

Tusen takk for det.

 

Sender deg en PM jeg. Trenger lit hjelp da:)

Lenke til kommentar

Heisann nilsrune.

 

Slik jeg har forstått det ønsker du deg en FTP-server og en web-server. Ordet server i denne forstanden er ikke en fysisk maskin (oftere kalt en host) men software som kan innstalleres på en hvilken som helst maskin under et hvilket som helst OS.

 

Av programvare anbefaler jeg FileZilla FTP Server og Apache HTTP Server som begge er open source og gode til jobben sin.

 

Du sier du vil bruke en dedikert 40GB fysisk disk til "FTP-område", noe som går fint, men vit at de fleste FTP-servere støtter virtuelle mapper som betyr at filer og mapper kan ligge hvor som helst på hosten uten at du trenger en dedikert disk eller mappestruktur til dette. Og ordet "FTP-område" har jeg aldri hørt før og er nok bare et enkelt norsk layman-ord du egentlig bør holde deg unna.

Lenke til kommentar
Heisann nilsrune.

 

Slik jeg har forstått det ønsker du deg en FTP-server og en web-server. Ordet server i denne forstanden er ikke en fysisk maskin (oftere kalt en host) men software som kan innstalleres på en hvilken som helst maskin under et hvilket som helst OS.

 

Av programvare anbefaler jeg FileZilla FTP Server og Apache HTTP Server som begge er open source og gode til jobben sin.

 

Du sier du vil bruke en dedikert 40GB fysisk disk til "FTP-område", noe som går fint, men vit at de fleste FTP-servere støtter virtuelle mapper som betyr at filer og mapper kan ligge hvor som helst på hosten uten at du trenger en dedikert disk eller mappestruktur til dette. Og ordet "FTP-område" har jeg aldri hørt før og er nok bare et enkelt norsk layman-ord du egentlig bør holde deg unna.

7457747[/snapback]

Vet ikke helt hva jeg ønsker, men.... hehe :p

Det jeg vet er at jeg på den enkleste måten bare vil ha akkurat det jeg har nå hos B-One (de heter vel bare One (www.one.com) nå tror jeg): et område (FTP-område) der jeg har mapper, html-filer, bilder osv. Dette skal først og fremst være et område for filer som skal ligge på hjemmesiden min (alt ifra index-fila til bilder og slikt), men også et område som jeg kan lagre større filer (som filmer og slikt), og derfor vil jeg ha den ene harddisken min på 40GiB til å være dette området! Jeg kunne selvfølgelig bare fortsettet å bruke området som jeg har fått tildelt av B-One på 1GiB, men jeg vil ha et litt større område som sagt. Derfor denne harddisken på 40GiB.

Dette gir kanskje ingen mening for deg(?), men i så fall la mæ vite om dette bare er en dum idè og om det kanskje kunne gjøres på en enklere måte. Filene på selve hjemmesiden kommer sikkert ikke til å overstige 1GiB med det første, så det er jo først og fremst for større filer som jeg vil dele med andre eller ha tak på selv andre plasser enn hjemme at jeg vil bruke harddisken!

 

Sånn som jeg ser det (sikkert ikke den enkleste løsningen men hehe) så ville det beste vært å ha hovedfilene (index-fila, hovedsider, bilder og slikt) på området til B-One (på 1GiB) og så bruke harddisken på 40GiB til andre litt mindre viktige filer. På den måten er hjemmesiden min sånn halvveis oppe selv om PCen min er slått av, da hovedfilene ligger på B-One's område, mens resten av filene ligger på harddisken (som da ikke er å få tak på, siden PCen er av)....

 

Men jeg er som sagt stokk dum når det gjelder dette, så det er bare å kritisere hehe....men gjerne kom med noen forslag som kan fungere....og ikke minst som JEG kan få til å fungere :!:

...og forresten: takker for svar :D flott at det er hjelp å få der ute :thumbup:

 

Og ps....ordet "FTP-område" er mye brukt....iallefall her på sørlandet :D hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...