Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tenkte jeg skulle ta for meg et programmeringsspråk og sette meg skikkelig inn i det..har erfaring med VB6 og Java, og lurer på om C# er et greit valg? Kan det videreføres med studier innenfor emnet og er det et bra arbeidsmarked for det?

7444348[/snapback]

 

Jeg syntes det er et veldig bra valg. Det er nok flere studier for Java da dette er mer brukt innen høyskole-miljøer. Men C# kommer mer og mer.

 

I tillegg til studier er det også mulig å ta sertifiseringer i .Net (dette gjelder jo forsåvidt Java også).

 

Arbeidsmarkedet er veldig bra for både .Net og Java for tiden. Med litt erfaring i både C# og Java tror jeg du står ganske sterkt i arbeidsmarkedet.

 

Ser at det er litt flere ledige Java stillinger. Men du må huske på at Java er endel år eldre enn .Net, og "alle" som kommer ut fra skolen har lært seg Java. Dermed kan det nok hende det er færre søkere pr. stilling for .Net enn Java.

Lenke til kommentar

Java og C# er så like som enegga tvillinger. Kan du java så kan du C#

 

Men dei kan brukas forskjellig, Java er nå Open Source og fungerer på fleire platformer. Noko som og gjer det litt meir attraktivt på markedet enn C# som er låst til ein platform. Grunnen er rett og slett fordi java blir billegare fordi det kan lett brukes på fleire platformer som er heilt gratis. Mono telles ikkje :p

Lenke til kommentar
Java og C# er så like som enegga tvillinger. Kan du java så kan du C#

 

Men dei kan brukas forskjellig, Java er nå Open Source og fungerer på fleire platformer. Noko som og gjer det litt meir attraktivt på markedet enn C# som er låst til ein platform. Grunnen er rett og slett fordi java blir billegare fordi det kan lett brukes på fleire platformer som er heilt gratis. Mono telles ikkje :p

7447051[/snapback]

 

Først: Det er feil å sammenligne Java og C#. Man må jo selvfølgelig sammenligne Java og .Net.

 

Jeg er uenig her. Den største forskjellen er rammeverket. Dette tar tid å lære. Jeg lærer fortsatt nye ting hver eneste dag!

 

Fordeler med .Net er at det er mye raskere og bedre på Windows platform. Det skjer utvikling hele tiden i motsetning til Java som står på stedet hvil. .Net har også mer avanserte og moderne funksjonalitet, og er mer ryddig syntes jeg.

F.eks. generics i .Net vs. Java...

 

Hvorfor telles ikke Mono? Greit nok at det ikke er up-to-date med Microsoft sin implementasjon ennå, men det er jo ganske naturlig.

 

Det kan uansett være en fordel å kunne både .Net og Java. Og dessuten er det også mye smak og behag når det kommer til valg av programmeringsspråk :)

 

 

Hva med J# ;)

(tøysa)

Lenke til kommentar

Det tar fleire år å kjenne til store deler rammeverket på begge platformer. Og dei fleste studenter har ikkje tid til å få erfaring ein brøkdel av rammeverket til java eingong.

 

Har du programmert 5 år i Java eller .Net så er du på eit heilt anna nivå ;)

Vil heller ikkje sei at .Net er mykje raskare enn Java. Begge 2 skalerer ganske så bra og er raskest på forskjellige ting.

 

Skal eg ha noko kjapt så blir det C :)

Lenke til kommentar

Om du kan Java, hvorfor ikke lære deg noe litt mer annerledes? C# og Java er veldig like konseptuelt. Hva med å lære Ocaml, Haskell, Erlang, Lisp eller Prolog? Disse er veldig forskjellige fra Java konseptuelt, og jo større forskjell, jo mer vil du få ut av læringen. Et nytt sett med APIer kan du alltids lære, men ingenting er som en god hjernevridning med noe virkelig annerledes.

 

Functional programming kommer antagelig til å bli mer populært i framtiden, når concurrency blir mer og mer viktig for å få mest ut av maskinvaren.

Lenke til kommentar
Det tar fleire år å kjenne til store deler rammeverket på begge platformer. Og dei fleste studenter har ikkje tid til å  få erfaring ein brøkdel av rammeverket til java eingong.

 

Har du programmert 5 år i Java eller .Net så er du på eit heilt anna nivå ;)

Vil heller ikkje sei at .Net er mykje raskare enn Java. Begge 2 skalerer ganske så bra og er raskest på forskjellige ting.

 

Skal eg ha noko kjapt så blir det C :)

7449664[/snapback]

 

C/C++ er for "spesielle oppgaver". Vi lever tross alt i år 2006. Det er veldig sjeldent det er behov for C/C++ (ja, det er "KULT"/"l33t") (Been there, done that - democoding++ på C/C++ og x86/68k assembler), men som regel er lesbarhet og mulighet for å optimalisere MÅTEN ting gjøres på viktigere enn low-level optimalisering. Og ja igjen - det er firmaer som C++ er riktig for (Opera, Microsoft, Trolltech, etc), men de fleste firmaene i Norge er "små" firmaer som utvikler produkter for seg selv eller web-applikasjoner). Jeg har hørt fra Opera forresten at de er mye mer interesert i folk som kan optimalisere måten ting gjøres på, skrive lesbar kode (og faktisk være sosiale og gode til å arbeide i team) enn folk som er "eksperter" i C++. Dvs. at det ikke lenger er like viktig å optimize low-level som det var da jeg begynte å kode for 15 år siden :-P

 

Btw; i motsetning til Java har .Net (C#) mulighet til unsafe/unchecked kode (pointere ++) som gjør at man kan gjøre mye av tingene man "må" optimize i C++ mulig i .Net ganske effektivt.

sun.misc.Unsafe er vel både udokumenter og ikke "supportert"?

 

Hvilke fordeler har Java i forhold til .Net annet enn "platformuavhengighet"? (I gåsetegn fordi det kjører håpløst på Windows platform ihvertfall i forhold til .Net - og fordi det virker til å være det eneste poenget de fleste Java-tilhengere kommer med)

(Beklager hvis det kom ut litt sterkt, men det var et seriøst spørsmål. Jeg er tross alt her på forumet for å lære litt :) )

 

 

.Net har såvidt eksister i ca.5 år :) Jeg har programmert litt i Java, og holdt på med .Net i 5 år nå (siden 1.0 beta 2). Og jeg er enig med deg, det er faktisk *umulig* å lære alt i .Net ... rett og slett fordi det er for mange ansatte hos Microsoft som utvikler nye ting til at det er mulig for en person å lære seg alt dette...

 

 

"Hva med å lære Ocaml, Haskell, Erlang, Lisp eller Prolog?"

Helt enig at det er veldig viktig å ha erfaring fra flere programmeringspåk. Men trådstarter spurte om "er det et bra arbeidsmarked?".

Jeg ville heller anbefalt å lære seg .Net og/eller Java skikkelig. Også rammeverket, ikke bare syntaxen (som er enkel).

(Jeg har faktisk "dårlig samvittighet" for at jeg ikke har somla meg(/tatt meg tid) til å se mer på Perl, Lisp, Ruby og Python selv...) :|

 

"... Functional programming kommer antagelig til å bli mer populært i framtiden, når concurrency blir mer og mer viktig for å få mest ut av maskinvaren."

Ehhh... vet ikke om det er noe poeng å kommentere engang... Det er 10 år siden det var viktig å utnytte mest av maskinvaren, og uansett så er det jo da C/C++ mer effektivt enn disse språkene.

 

<personlig mening> :)

I tillegg ville jeg anbefalt å faktisk kode (x86) assembler. Rett og slett for å lære om hvordan prosessoren fungerer og kunne bit-operasjoner i fingerspissen. Dette er det jeg begynte med og føler at jeg har veldig stor fordel av i forhold til de fleste andre Java og .Net utviklere som kun har lært programmering på skole...

 

Det er greit å vite *hvorfor* ting er som de er, ikke bare vite at "de er som de er" ;)

</personlig mening>

 

 

Og igjen... valg av språk/platform er veldig mye avhenig av smak og behag :)

Endret av jorn79
Lenke til kommentar
<personlig mening>

I tillegg ville jeg anbefalt å faktisk kode (x86) assembler. Rett og slett for å lære om hvordan prosessoren fungerer og kunne bit-operasjoner i fingerspissen. Dette er det jeg begynte med og føler at jeg har veldig stor fordel av i forhold til de fleste andre Java og .Net utviklere som kun har lært programmering på skole...

 

Det er greit å vite *hvorfor* ting er som de er, ikke bare vite at "de er som de er"

</personlig mening>

:love:

Lenke til kommentar
"... Functional programming kommer antagelig til å bli mer populært i framtiden, når concurrency blir mer og mer viktig for å få mest ut av maskinvaren."

Ehhh... vet ikke om det er noe poeng å kommentere engang... Det er 10 år siden det var viktig å utnytte mest av maskinvaren,  og uansett så er det jo da C/C++ mer effektivt enn disse språkene.

7452605[/snapback]

Om du har en maskin som har muligheter til å kjøre fire instruksjoner i parallell, vil du bare utnytte én av dem? FP er bedre egnet til dette fordi det baserer seg på at en bruker minst mulig mutable state (finnes det noe godt ord for dette på norsk?), dermed kan kompilatoren automatisk legge flere funksjoner i parallell uten å være redd for at de tukler med eksterne avhengigheter.

 

Og nei, C/C++ gjør det mye vanskeligere å gjøre dette. Det går kanskje marginalt raskere, men utviklingstiden er mye høyere.

 

Men, det har jo vært snakk om at fremtiden kommer til å være parallell før, så det kan jo hende at det bare er noe som passerer nå også.

Lenke til kommentar
"... Functional programming kommer antagelig til å bli mer populært i framtiden, når concurrency blir mer og mer viktig for å få mest ut av maskinvaren."

Ehhh... vet ikke om det er noe poeng å kommentere engang... Det er 10 år siden det var viktig å utnytte mest av maskinvaren,  og uansett så er det jo da C/C++ mer effektivt enn disse språkene.

7452605[/snapback]

Om du har en maskin som har muligheter til å kjøre fire instruksjoner i parallell, vil du bare utnytte én av dem? FP er bedre egnet til dette fordi det baserer seg på at en bruker minst mulig mutable state (finnes det noe godt ord for dette på norsk?), dermed kan kompilatoren automatisk legge flere funksjoner i parallell uten å være redd for at de tukler med eksterne avhengigheter.

 

Og nei, C/C++ gjør det mye vanskeligere å gjøre dette. Det går kanskje marginalt raskere, men utviklingstiden er mye høyere.

 

Men, det har jo vært snakk om at fremtiden kommer til å være parallell før, så det kan jo hende at det bare er noe som passerer nå også.

7454564[/snapback]

 

Kan ikke prosessorer etter Pentium eller noe allerede kjøre flere instruskjoner samtidig? eller aner ikke jeg hva dere snakker om?

 

Det er noen områder (grafikk f.eks.) hvor C/C++ utmerker seg fra alle andre språk, både i hvor enkelt det er å lage, og hvor raskt det går.

Selvsagt må du ha blodet i rett hode for å få dette til, men min erfaring med C/C++ er at så lenge du ikke lager noe GUI (men biblioteker eller fullscreen porgrammer) så er C++ både effektivt, og forholdsvis enkelt i bruk. Men det er også fort gjort å tråkke i feller (mutli-threading og minne-allokering er gjentatte syndere)

 

Men det er et lite marked for C++ utviklere for tiden, så jeg tror ikke dette er noe problem for trådstarter.

 

Skulle ønske D var mer utbredt :heart:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...