Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Krav til signalstyrke på trådløst nettverk?


Anbefalte innlegg

Heisan!

 

Naboen inviterte meg til å koble på hans nettverk , noe jeg ikke får til. I bildet for de trådløse nettverk ser jeg 5 søyler i forskjellig høyde som vistnok skal være fylte når man har godt nok signal. Stemmer dette , og hvor meget "fyll" trengs?

 

Er det noen internettmåling av antennesignal som kan benyttes?

 

Jeg har videre hørt at en utvendig antenne kan gjøre susen. Er dette riktig og hvor får jeg isåfall kjøpe antenne?

 

På forhand takk for info.

 

Redigert.

Blåste liv i en gammel streng etter å ha funnet nyutviklet antenne for latop.

Endret av reor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for inlegget Tabero!

Jeg har ikke funnet posteringen enda , men fikk et innspill fra en guru som mer en antydet at saken måtte angripes på en annen måte for at jeg kunne logge meg på nettverket.

 

Han sa at jeg måtte ha "grønt felt" i de fleste av søylene for at signalstyrken skulle være tilstrekkelig for pålogging til internet.

 

Han sa videre at det var lite jeg som "leietager" i nettet kunne gjøre for å få bedre signaler bortsett fra å prøve å flytte meg fra rom til rom i eget hus.

 

Eieren av nettverket derimot kunne gjøre forbedringer ved signalstyrken som kunne resultere i at signalene var sterke nok til at jeg kunne benytte nettet.

 

Venligst kom med synspunkter i saken.

Takk.

Lenke til kommentar

Jeg tipper trådstarter har laptop med innebygget intel wlan, uten mulighet for ekstra antenne.

Om det er en god nabo, ville jeg stukket innom med en flaske vin og en litt større antenne. Om du vet hva routeren hans heter og ca avstand, kan sikkert noen her svare deg på hva du trenger. Dette er nok litt billigere enn repeater og stor antenne på din side, og vil i tillegg gi naboen bedre signal når han selv skal surfe på do f eks...

Om dere er av den kreative typen kan dette gjøres ved hjelp av en blikkboks også.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare kjøpe en av de fire nederste her fra Komplett, og stikke bort til naboen med verktøykassa og montere en på veggen hos han? Og selfølgelig ta med en vin eller noe.. ;)

 

Blant de jeg nevner her får du 5 - 14db utendørsantenner fra 395 til 795kr. Noe som burde være overkommelig når det er snakk om gratis nett :D

Lenke til kommentar

Jeg takker for nyttige innlegg her hvor noen ligger over kjennskap og kompetanse.

 

"RulleRimfrost" har rett med hensyn til latop. Jeg har nettopp kjøpt meg ny og har nesten 100 oppdateringer bare i win før jeg kan brenne backup.

Og helt rett, her er det innebygget wlan , men jeg er ikke kjendt med om man kan benytte ekstern antenne eller ikke. Jeg har sett externe antenner, men aner ikke hva som kreves for å benytte slike.

Det er latopen som har 1. prioritet i øyeblikket , men jeg har også en stasjonær pc som ikke har annen nett-tilkobling for øyeblikket enn ISDN modem som skal på bredbånd på en eller annen måte fra sommeren 07.

 

Både naboen og meg bor i murhus med avstand ca 20 meter hvor hans vinduer er vendt vekk fra mitt hus og mine vinduer.

Routeren hans en zyxel står i nærheten av vinduet.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke bedre bevandr4et ut i tema enn at jeg har brukt noe tid på å finne ut dette med accesepunkt og hva som kreves for å få et tilfredstillende signal. Har ikke noe oversikt enda.

Da enda en nabo på ca samme avstand kommer inn like svakt lurer jeg på om alle tilgjengelige routere i salg har like lav signalstyrke eller om det finnes kraftigere routere på markedet.

..joda vi er gode naboer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...