Gå til innhold

Roadtrip i California - råd og tips?


smetho

Anbefalte innlegg

LA-omraadet er beryktet. Og vi pleier aa kalle det en California-stopp naar noen ruller forbi et stopskilt uten aa komme til den lovpaalagte, fulle stoppen.

 

Til orientering folks, lag en fullstendig stop ved alle stop-skilt. Aa bli tatt er kjedelig.

8667435[/snapback]

Saa sant. Loenner seg aa kjoere etter lovene. Heldigvis saa er generelt boetene lavere her i USA enn i Norge. Politiet er veldig paa hugget etter aa ta deg paa veien.

Er spesielt ille i rolige omraadet som det omraadet jeg bor i utenfor LA. Er et ganske dyrt og stille omraade, saa politiet gjoer nesten ikke annet enn aa "chase" deg hvis du gjoer noe galt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Tenkte forresten at jeg skulle nevne at nå får man billetter fra OSL til ONT for 4700,- på lavprisfly.no ute i november, muligens over en større periode enn tidlig vinter også. Dette er meget billig.

 

For de som er ukjent med ONT så er dette altså en mye mindre flyplass enn LAX som ligger i Ontario (Like utenfor LA), som igjen fører til mindre mas og fjas når du møter LA (for første gang?).

 

Jeg vurderer sterkt å ta en uke der borte selv 15-22 Nov for å besøke familien. :)

Endret av DavidH
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Prøver å få liv i denne tråden igjen, jeg planlegger en roadtrip i California til neste år og prøver å sette opp et program.

 

Har tenkt å reise til og fra LA, leie bil og få med de mest interessante severdighetene. Er det noen som kan gi anslag på hvor lang tid det tar å kjøre fra LA > Las Vegas, Las Vegas > Grand Canyon, LA eller Las Vegas > Yosemite National Park? Eventuelt andre avstander.

 

Ser at man kan leie en Corvette i to uker for < 8000 kr - billig!

Lenke til kommentar

Ah. Jeg og samboeren skal også på roadtrip i USA neste sommer ! :)

 

Vi har planlagt å reise fra San Francisco vi da, langs vestkysten (Highway 1) og ned til Los Angeles. Videre til Salt Lake city og gjennom Nevadaørkenen og ned til San Francisco igjen. Det blir på en måte "rundt California! :D

Hva tror du/dere om denne ruten ? Og hvor lang tid tror dere vi kommer til å bruke hvis vi skulle kjørt i strekk.

 

Skal selvfølgelig ikke kjøre i strekk. Skal stoppe i de største byene/tettstedene og være der et par dager av gangen.

 

Viktige ting å få med seg? Gode hoteller/moteller på veien ?

 

e0lxm8.jpg

Lenke til kommentar
Ah. Jeg og samboeren skal også på roadtrip i USA neste sommer ! :)

 

Vi har planlagt å reise fra San Francisco vi da, langs vestkysten (Highway 1) og ned til Los Angeles. Videre til Salt Lake city og gjennom Nevadaørkenen og ned til San Francisco igjen. Det blir på en måte "rundt California! :D

Hva tror du/dere om denne ruten ? Og hvor lang tid tror dere vi kommer til å bruke hvis vi skulle kjørt i strekk.

 

Skal selvfølgelig ikke kjøre i strekk. Skal stoppe i de største byene/tettstedene og være der et par dager av gangen.

 

Viktige ting å få med seg? Gode hoteller/moteller på veien ?

 

e0lxm8.jpg

40-45 timer i strekk kansje?

Lenke til kommentar

Vi var på en lignende tur for to år siden.

 

Vi dro til Los Angeles, var der en god stund, overnattet én natt i Las Vegas, og så kjørte vi gjennom Death Valley og Yosemite til San Francisco.

På veien til SF bodde vi blant annet på Luxor, en stor hotellgård i Death Valley og i en leilighet like ved et stort skisenter (tror kanskje det var i Mariposa).

 

Alle i familien (da var vi 14, 11 og 9, pluss to foreldre på litt over 40) hadde en kjempefin tur, og vi følte vi fikk opplevd MASSE.

 

Vi fikk vært i Disneyland, downtown L.A, Venice Beach (må besøkes!), Las Vegas, Death Valley, Yosemite og på Fishermans Wharf i SF (Bodde på Hilton der, veldig flott hotell!).

Det var en kjempetur, og vi fikk sett varierte ting som alle i familien likte.

 

Absolutt en kongetur.

 

Vi leide bil fra Hertz, med GPS, og da var det nokså greit for både mamma (som aldri hadde vært i USA før) og pappa (som er der mye) å komme seg fram.

Sørg for å skaffe dere en nokså stor bil, og når dere er på vei til SF - dra innom outlet mall i Gilroy. Der kan dere kjøpe alt til en latterlig billig pris.

Timberland sko, Hugo Boss, Quiksilver, Billabong, Samsonite.. Ja.. Det er utrolig mye som er veldig billig der, og du kan gjøre noe skikkelige kupp!

Lenke til kommentar
dra innom outlet mall i Gilroy. Der kan dere kjøpe alt til en latterlig billig pris.

Timberland sko, Hugo Boss, Quiksilver, Billabong, Samsonite.. Ja.. Det er utrolig mye som er veldig billig der, og du kan gjøre noe skikkelige kupp!

Helt enig. Outlet- malls i det hele tatt er helt geniale. Er alltid innom en drøss med dem, inkludert Ontario Mills.

Nå sist jeg var der (rundt 4-5 måneder siden) sjekket jeg en del priser mot de i Norge. Jeg ga f.eks. 150-200 kroner for boardshorts fra Volcom som lett vipper over 800-900 kroner i Norge. Så du kan gjøre noen ufattelig gode kjøp.

 

I det hele tatt, amerikanske produkter er meget billige i USA. Inkludert relativt nye biler. Sukk.. 2005- modeller av Mustang til under 100.000 norske..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Da er billetter og leiebil bestilt, vi har grovt tenkt på følgende rute for en 15 dagers tur:

1. LA

2. Highway 1 Big Sur

3. Vinområdene i Santa Barbara

4. Yosemite National Park

5. Death Valley

6. Las Vegas

7. Grand Canyon med helikopter

8. Anaheim

9. Orange County/Laguna Beach

 

Jeg er i tvil om vi burde ta snarturen innom San Francisco mellom rutepunkt 3. og 4. Er det noen som har tips til ting som vi burde inkludere eller som har kommentarer til ruten?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prioritert Alcatraz, SF og Golden Gate helt på topp, jeg får forsøke å beregne hvor lang tid det andre tar før jeg bestemmer meg. Foreløpig ser prioriteringene slik ut:

 

Must:

Big Sur

Yosemite

Vinområdene i Santa Barbara

Death Valley

Grand Canyon

Las Vegas

 

Optional:

Anaheim (Disneyland)

Orange County

San Francisco

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Jeg kjørte gjennom USA i fjor sommer (fra vest- til østkysten), og dersom du skal opp til San Francisco må du kjøre Pacific Coast Highway. Utrolig fin vei å kjøre, og selv om det tar lenger tid enn kjappeste rute er det definitivt verdt det.

 

Death Valley er forøvrig ikke stort annet enn jævlig varmt, var rundt femti grader når vi var der. Det var... ubehagelig, for å si det mildt.

Endret av Slettet-t9DveYkZ
Lenke til kommentar

Jeg og 3 kamerater drar på roadtrip til california 28 feb - 18 mars, lander på LAX. Noen flere tips om hva vi bør få med oss? SKal ihvertfall kjøre kyststrekningen mellom LA og SF, innom LV og grand canyon. Vurderer også ned til San Diego og Mexico. Er vel diverse vi bør få med oss i LA også, hollywood, santa monica osv. Og Santa Barbara siden en vi kjenner studerer der. Vi er fortsatt usikra på hvordan vi skal legge opp ruta mellom en del av byene, samt rekkefølgen.

 

Er det forresten noen store happenings i denne perioden der? Konserter, show o.l. som anbefales?

Lenke til kommentar
Jeg og 3 kamerater drar på roadtrip til california 28 feb - 18 mars, lander på LAX. Noen flere tips om hva vi bør få med oss? SKal ihvertfall kjøre kyststrekningen mellom LA og SF, innom LV og grand canyon. Vurderer også ned til San Diego og Mexico. Er vel diverse vi bør få med oss i LA også, hollywood, santa monica osv. Og Santa Barbara siden en vi kjenner studerer der. Vi er fortsatt usikra på hvordan vi skal legge opp ruta mellom en del av byene, samt rekkefølgen.

 

Er det forresten noen store happenings i denne perioden der? Konserter, show o.l. som anbefales?

 

Jeg har ikke førstehåndserfaring, men jeg planlegger en litt kortere tur i samme område som deg. Uavhengig av eventuelle konserter og events dere ønsker å få med dere så tror jeg en rute grovt sett kan være LA - Las Vegas - Grand Canyon - Death Valley - San Francisco - LA via Pacific Coast Highway (PCH) - San Diego. Dere får kjøre PCH med bilen nærmest sjøen ved å kjøre sydover.

 

Noen veldig nyttige lenker ved planlegging:

Tripadvisor

Google Maps (legge inn reiserute)

Yahoo Travel (reiseplan m/info om hoteller, severdigheter osv)

America's Byways (severdige kjøreruter)

Betterbidding: Meget nyttig hvis dere vil ha billig hotell, les FAQ osv på siden for strategi på Priceline og Hotwire

 

Har dere leid bil så sørg for å ordne med skikkelig forsikring, særlig viktig er det med forsikring som dekker dere for søksmål dere kan få som følge av skade på andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...