Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen rebooter etter OC, ustabilt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei har kjøpt meg en ny maskin for omrent en mnd siden:

Gigabyte DS3 965P

C2D 6300 Allendale

Geil pc 5300 667 mhz

ATI X1900GT

Hiper Type-R 580 watt PSU

Jeg sliter med ustabillitet, rebooter hele tiden, og andre ganger kan jeg sitte og spille i 2 timer uten en eneste reboot.

Virket greit de første timene jeg hadde maskinen på før jeg begynte med overklokkinga, hvis jeg klokker FSB opp til 429/430 så ligger CPU temp på rundt 55 grader load med Scythe Ninja, system temp sliter litt, selvom den bare viser 45 grader misstenker jeg dette for å være meget feil, kan bare holde handa der i noen sekunder maks 2 før jeg må ta den vekk igjen.

Rammen blir også veldig varm, kan holde der hele tiden mens den står på, men det kjennes ut som at det er litt for varmt.

Har lenge lurt på om jeg skulle gått for et nytt billig HK, sett noen demovarer på Komplett til en rimelig penge, målet mitt er ikke å nå over 3,4-5 Ghz på CPU vil bare ha den over 3 Ghz stabilt.

Etter at jeg har hatt den overklokka på 3Ghz nå i snart 3 uker så ble det plutselig veldig mange reboots en dag, så jeg tok tilbake alt til "default settings" men fortsatt mye reboots.

Gjøremål: Ta vekk de passive kjølerenene på SB og NB og rense de for den ekle tannpastaen som er der og putte på litt AS5, eventuellt skaffe en liten men effektiv kjøleløsning til NB, Scythe Ninjaen dekker over litt av den passive som står der nå, så misstenker at jeg maks har 5-6 cm i klaring før jeg når CPU kjøleren. Har en 80x80 vifte liggende, feste denne med litt dobbeltsidig teip på ram slik at den senker temperaturen med 2-3 grader.

Alle forslag og kommentarer tas imot med takk, jeg er møkklei alle disse problemene nå.

PS: Har gått over alt av komponenter og sørget for det er riktig installert, prøvd å øke volten på ram og cpu uten hell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...