Gå til innhold

virus via msn, identifikasjon + fjerning!


Backbone

Anbefalte innlegg

I morgest når jeg våknet, sjekket jeg pc'n. hadde fått en link på msn, og trykket på den. det denne linken førte til, var at det ble automatisk lastet ned en fil, og en setup ble åpnet. den fullførte seg selv, og da den var ferdig så åpnet den alt av vindu på msn og videreførte linken til alle kompisene mine.

 

Trengert hjelp til å få identifisert dette, og å få det fjernet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror nå jeg har lokalisert filen...

 

den heter (tror jeg) "NOTEPAD.EXE-336351A9.pf"

 

Grunnen til det, er at når dette dritten starter, så starter en prosess som heter: "notepad.exe".

 

Dette er det samme som den vanlige notepaden, men hvis jeg søker det opp, så finner jeg denne filen i C:\WINDOWS\Prefetch.

 

Anyone?

Lenke til kommentar

Du kan prøve dette:

 

Ctrl+Shift++Delete

Finn fram Notepad.exe, og avslutt den

Finn fram explorer.exe, og avslutt den

Finn fram Msn sakene, og avslutt dem

Bytt til "Processes" vinduet i taskmanager

Trykk "New Task"

Skriv inn regedit

Finn fram til HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\Current Version\Run

og HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\Current Version\Run

Fjern alle uønskede verdier i de to mappene (Spesiel notepad.exe)

New Process->cmd

Skriv "cd\"

Skriv "dir notepad.exe /s"

alle de som ikke er den ekte notepad.exe (C:\Windows\System32\notepad.exe) skriver du:

"del [filnavn]"

eks:

del C:\Windows\notepad_meanie.exe

del c:\temp\notepad.exe

etc.

Du kan også slette alt i Prefetch mappen (C:\windows\prefetch)

del C:\Windows\prefetch\*.*

restart datamaskinen

Lenke til kommentar
Du kan prøve dette:

 

Ctrl+Shift++Delete

Finn fram Notepad.exe, og avslutt den

Finn fram explorer.exe, og avslutt den

Finn fram Msn sakene, og avslutt dem

Bytt til "Processes" vinduet i taskmanager

Trykk "New Task"

Skriv inn regedit

Finn fram til HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\Current Version\Run

og HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\Current Version\Run

Fjern alle uønskede verdier i de to mappene (Spesiel notepad.exe)

New Process->cmd

Skriv "cd\"

Skriv "dir notepad.exe /s"

alle de som ikke er den ekte notepad.exe (C:\Windows\System32\notepad.exe) skriver du:

"del [filnavn]"

eks:

del C:\Windows\notepad_meanie.exe

del c:\temp\notepad.exe

etc.

Du kan også slette alt i Prefetch mappen (C:\windows\prefetch)

del C:\Windows\prefetch\*.*

restart datamaskinen

7424039[/snapback]

 

Okei. skal få en kompis av meg som har litt peil på dette (tbend) til å se på denne oppskriften for meg. Kan du forklare litt nærmere hva som skjer og hva jeg gjør hvis jeg gjør dette?

Lenke til kommentar

Det du gjør, er at du skrur av at programmet starter under oppstart, skrur av programmet, og explorer (fordi mange trojanere/wormer kan hooke seg til explorer.exe)

Etterpå sletter du alle programfilene du tror har med virusangrepet å gjøre, i explorer (evt. kanskje også bruke Hijackthis til å bli kvitt evt. browser hijacks)

 

Og etterpå sletter du alt i prefetch (Jeg vet egentlig ikke helt hva prefetch er til, for å være ærlig)

Og når du restarter maskinen, vil ikke lenger de infiserte filene bli startet på nytt (siden de er slettet fra oppstarten i registry)

Lenke til kommentar

Det du gjør, er at du skrur av at programmet starter under oppstart, skrur av programmet, og explorer (fordi mange trojanere/wormer kan hooke seg til explorer.exe)

Etterpå sletter du alle programfilene du tror har med virusangrepet å gjøre, i explorer (evt. kanskje også bruke Hijackthis til å bli kvitt evt. browser hijacks)

 

Og etterpå sletter du alt i prefetch (Jeg vet egentlig ikke helt hva prefetch er til, for å være ærlig)

Og når du restarter maskinen, vil ikke lenger de infiserte filene bli startet på nytt (siden de er slettet fra oppstarten i registry)

Lenke til kommentar

Det du gjør, er at du skrur av at programmet starter under oppstart, skrur av programmet, og explorer (fordi mange trojanere/wormer kan hooke seg til explorer.exe)

Etterpå sletter du alle programfilene du tror har med virusangrepet å gjøre, i explorer (evt. kanskje også bruke Hijackthis til å bli kvitt evt. browser hijacks)

 

Og etterpå sletter du alt i prefetch (Jeg vet egentlig ikke helt hva prefetch er til, for å være ærlig)

Og når du restarter maskinen, vil ikke lenger de infiserte filene bli startet på nytt (siden de er slettet fra oppstarten i registry)

Lenke til kommentar
Det du gjør, er at du skrur av at programmet starter under oppstart, skrur av programmet, og explorer (fordi mange trojanere/wormer kan hooke seg til explorer.exe)

Etterpå sletter du alle programfilene du tror har med virusangrepet å gjøre, i explorer (evt. kanskje også bruke Hijackthis til å bli kvitt evt. browser hijacks)

 

Og etterpå sletter du alt i prefetch (Jeg vet egentlig ikke helt hva prefetch er til, for å være ærlig)

Og når du restarter maskinen, vil ikke lenger de infiserte filene bli startet på nytt (siden de er slettet fra oppstarten i registry)

 

Trippelpost :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...