Gå til innhold

Hvordan få linjeskift i terminal(kommandolinjen)?


Anbefalte innlegg

Jeg er nybegynner med linux. Når jeg legger inn programmer vha terminalen kan jeg finne en guide som ber meg skrive inn følgende (eks):

 

sudo apt-get install flashplugin-nonfree

sudo update-flashplugin

 

Skal jeg da skrive inn første linje, så trykke enter(velge å utføre kommandoen) og deretter skrive inn neste linje og enter igjen? Eller kan jeg skrive inn begge linjene før jeg utfører kommandoen? Har ikke funnet ut hvordan man eventuelt kan sette linjeskift uten at kommandoen utføres!

 

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At de står på forskjellige linjer i en guide kan som oftes tolkes som at det er separate kommandoer. Du kjører da hver kommando for seg. Du kan eventuelt som zeltex sier sette «&&» mellom kommandoene. Dette har akkurat samme effekt bortsett fra de slipper å trykke enter for å kjøre neste kommando.

Lenke til kommentar
jeg bruker &&, som da blir

sudo apt-get install flash && sudo update-flash

som rett og slett betyr, gjør først den ene, så det andre, og tredje osv til uendelig.

7417689[/snapback]

For å være litt mer presis betyr det vel: Gjør først det ene, så det andre om den første kommandoen fungerte :) Endret av ibrotha
Lenke til kommentar

Liten oppplaring (pirkemodus):

 

kommando1; kommando2

Kjør først kommando1 og så kommando2

 

kommando1 && kommando2

Kjør først kommando1 og så kommando2, hvis kommando1 ikke rapportert om noen feil, eller med andre ord at den hadde exit verdi lik 0. Exit-verdien til forrige prosess kan sjekkes med 'echo $?'

 

kommando1 & kommando2

Kjør kommando1 og kommando2 samtidig.

 

Og man kan selvfølgelig gjøre mye mer:

 

kommando1 || kommando2

Kjør kommando1 og kommando2, hvis komando1 feilet.

 

kommando1 && kommando2 || kommando3

Kjør kommando1 og kommando2, hvis komando1 ikke feilet, eller kommando3 om kommando1 feilet.

 

osv ...

Veldig nyttig i mange sammenhenger.

 

Svar på spørsmålet i emnefeltet er:

printf "linje1\nlinje2\n"

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Disse greiene er forøvrig veldig nyttige i skript og som sikkerhetsmessige foranstaltninger. Forskjellen mellom

 

cd enellerannenkatalog; rm blablabla

 

og

 

cd enellerannenkatalog && rm blablabla

 

er himmelvid, for å si det sånn. Spesielt når man bytter ut blablabla med wildcards :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...