Gå til innhold

Ny gaming pc under 9000

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har tenkt å kjøpe en ny gaming pc. Kravene er at den skal ha gode specifikasjoner og være god nok i en go tid fremover og kunne oppgraderes.

Den bør ha god ram og god prossesor.

Jeg trengerden så billig som mulig. I tilleg trenger jeg skjerm. Mus tastatur og høyttaler og sånt trengs ikke.

Er det mulig å kjøpe billige deler og klokke den til å få god nok kapasitet til gaming?

Hvis dere kan sette opp noen oppsett hadde det vært supert.

Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den så bra ut. Men om jeg vil klokke den opp litt, vil den være god til klokking og kommer jeg til å trenge mer kjøling? Kan noen hjelpe?

litt over 9000 er ok. Må vel ha 2 gb ram...

Skrevet
Den så bra ut. Men om jeg vil klokke den opp litt, vil den være god til klokking og kommer jeg til å trenge mer kjøling? Kan noen hjelpe?

litt over 9000 er ok. Må vel ha 2 gb ram...

7421459[/snapback]

Du kan nok komme et stykke opp i klokkinga og ser ut som du ikke trenger mer kjøling kommer litt an på.

Du trenger ikke 2 gig ram det er relativ liten ytelses forskjell mellom 1 og 2 gig ram.

link

Skrevet (endret)
Du trenger ikke 2 gig ram det er relativ liten ytelses forskjell mellom 1 og 2 gig ram.

I dag er 2 GB RAM et must. Om du for eksempel har har tenkt å spille Battlefield 2/2142 på high settings så er det ikke nok med 1 GB. Loading tidene blir også betydelig kortere med 2 GB.

Endret av mattjin
Skrevet (endret)

Ok. da blir det 2 GB. og sannssynligvis litt klokking om hovedkortet er bra å klokke. er det det?? Og trenger jeg ikke noe kjøling når jeg klokker?

Endret av Andrs
Skrevet

Ja, det gjør det. byttet det ut nå. Denne pcen vil klare spill og være god til å klokke? Eller må den klokkes før den takler spill? Og vil jeg trenge mer kjøling?

Skrevet

Det blir en super pc til prisen, og den burde være god til å klokke, da verken hovedkortet eller rammen setter store begrensninger. Du vil ikke trenge å klokke den noe for å henge med i dagens spill, du vil kunne kjøre med det meste av eye candy på uansett.

Du trenger ikke mer kjøling, men hvis du kjøper en bedre kjøler til CPU og/eller skjermkort, vil du kunne klokke lengre og få en stillere PC.

Skrevet (endret)

Tusen takk for hjelp.

Det er en fordel å kunne klokke lengere, og det er helt klart uten tvil en stor fordel om den er stille. Er det noen som har noen forslag til gode vifter?

Vil denne pcen klare å kjøre programmer som Photoshop og sånt?

Og så trenger jeg en skjerm da...

Endret av Andrs
Skrevet (endret)

Den PC-en du har satt sammen er helt grei den..

Men med tanke på gaming, og den skal vare en god stund fremover,

så hadde jeg anbefalt et annet skjermkort.. Hvis du skal ha en 20"+ skjerm, så blir oppløsningen såpass stor, at du klarer neppe spillene som kommer fremover nå på max grafikk, og riktig oppløsning uten at du skal merke at det henger litt til tider..

Og det du må passer på når det gjelder kjøp av skjerm, særlig til gaming, er etterslepet.. Du vil irritere deg grønn hvis du kjøper en stor og billig skjerm med etterslep, etter en stund sitter du med vondt i hodet..

Skjermen du fant frem har vell 18ms svart - hvit respons, hadde den ikke det?

Det er vell i teorien litt mye for en "gaming" skjerm..

Men finn tester av de skjermene du ser på, og les hvordan de er i spill

EDIT:

Sånn personlig, så mener jeg at når man skal ha en "gaming" PC, eller en PC i seg selv til under 15000kr.. Da mener jeg selve hardware'et til under 15000kr, du har jo litt annet her også..

Men da burde du ikke tenke så fryktelig mye på kjøling, overklokking og ting i den duren.. Det er jo mer for litt dyrere PC-en, men god kjøling, skikkelige hovedkort og i den duren..

Ville vell heller valgt billigere RAM, du trenger ikke noen dyre utgaver hvis du ikke skal klokke dem egentlig.. Og da sparer du jo litt penger.. Droppet vifter, klart at noen av standard viftene du får med kanskje durer litt, les tester om det også..

Men disse dager så pleier ikke viftene å bruke uhorvelig mye..

Ville ha droppet viftene, funnet billigere RAM, og punget ut med litt mer for et skjermkort, og/eller kanskje en E6400 prosessor..

Vet ikke om det er noe alternativ for deg, men et GeForce8 kort ville gitt store fordeler med tanke på DirectX10 støtten osv, det vil merkes nokså kraftig når spill med DirectX10 støtte slippes.. Og et kort med DirectX10, hvis du ikke har lyst til å bytte skjermkort før du virkelig må (da spillene ikke støtter skjermkortet du har), så ville nok kort med DirectX10 ha en litt bedre levealder enn DirectX9 som nå er på vei ut..

Kommer jo noen billigere utgaver av GeForce 8, helt i starten av nyåret

Det var bare noen små tips..

Endret av RamGuy
Skrevet (endret)
Sludder og pølsevev. Radeon X1950 Pro er så absolutt bra nok til å kjøre alle dagens spill på 1680x1050.

7447581[/snapback]

Jeg sa de spillene som kommer..

Og vil jo ikke si at X1950 Pro overbeviser så utrolig i spill som:

Half Life 2:Lost Coast og Serious Sam 2..

Med grafikken satt på max i de spillene, så scorer kortet nede i 53 og 26FPS..

Vil nok droppe enda lavere med 1680x1050

Og du opplever litt hakking med FPS nede i 25FPS

Endret av RamGuy
Skrevet

X1950 pro yter veldig bra i forhold til prisen, i tillegg til at det bruker lite strøm og har en god kjøleløsning. Dyrere skjermkort er bedre, men med et så lavt budsjett, tror jeg ikke det vil vær en veldig god ide å kjøpe et dyrere skjermkort. 7900GTO er kjempebra, men finnes ikke å få kjøpt i butikkene. Det må eventuelt kjøpes brukt.

I 1280*1024, uten det aller mest krevende eye candy, vil x1950 pro holde fint i et til to år. Og med tanke på hvor fort skjermkort faller i verdi, tror jeg det vil være dumt å bruke alt for mange penger på det hvis man har et begrenset budsjett. Men til sist er det uansett opp til deg hva du velger.

Skrevet
X1950 pro yter veldig bra i forhold til prisen, i tillegg til at det bruker lite strøm og har en god kjøleløsning. Dyrere skjermkort er bedre, men med et så lavt budsjett, tror jeg ikke det vil vær en veldig god ide å kjøpe et dyrere skjermkort. 7900GTO er kjempebra, men finnes ikke å få kjøpt i butikkene. Det må eventuelt kjøpes brukt.

I 1280*1024, uten det aller mest krevende eye candy, vil x1950 pro holde fint i et til to år. Og med tanke på hvor fort skjermkort faller i verdi, tror jeg det vil være dumt å bruke alt for mange penger på det hvis man har et begrenset budsjett. Men til sist er det uansett opp til deg hva du velger.

7448065[/snapback]

Det har du et godt poeng

Vet ikke hvor lenge trådstarteren ønsker at PC-en skal vare heller, om han har tenkt til å bytte skjermkort om 1-2år uansett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...