Gå til innhold

Ikke-RAID med RAID S-ATA-kontroller


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal bruke en gammel maskin som filserver i boden; og fjerner med det mye varme og støy fra hjemmekontoret.

 

Det gamle PIII-hovedkortet har ikke S-ATA og jeg må kjøpe noen PCI-kontrollere.

Trenger totalt 4 porter; det innebærer 1 fireportskontroller eller 2 toportskontrollere :-).

 

Bare for sikkerhets skyld:

 

Det er ikke noe problem å kjøre fire separate disker (altså ikke-raid) på en kontroller som dette?

 

Det medfører heller ingen problemer å kjøre to kontrollere av denne typen samtidig?

 

Maskinen skal boote til IDE så diskene trenger kun å dukke opp i OS (XP eller windows server). Jeg stiller heller ingen voldsomme krav til ytelse; det er kun snakk om å streame musikk og film til husets andre PC-er, kjøre backup etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra komplett sin side:

Anmelder: Marius Larsen

 

Kjører nå to disker på den og fungerer uten problemer. Det har den gjort nå et halvt års tid. Har ikke prøvd verken raid eller å innstalere os gjennom kontrolleren. Men fungerer utmerket hvis du er tom for sata kontakter på hovedkortet.

Det kan tyde på at du kan slenge fire disker på kotrolleren uten å sette de opp i raid, ikke sant?

Lenke til kommentar
jeg kjører 4-porteren som tilleggskontroller- kjører verken os fra diskene eller i raid. Fungerer bra det. ikke no problem.

7413137[/snapback]

 

Takk for innsikt.

 

Komplett kjørte elkjøp-svaret: "Hei Du mp nok over på en slik kontroller som dette:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310630" :-).

 

Promise-kontrolleren er dobbelt så dyr og sikkert dobbelt så bra dersom man har behov for dette.

Endret av raathass
Lenke til kommentar
jeg kjører 4-porteren som tilleggskontroller- kjører verken os fra diskene eller i raid. Fungerer bra det. ikke no problem.

7413137[/snapback]

 

Takk for innsikt.

 

Komplett kjørte elkjøp-svaret: "Hei Du mp nok over på en slik kontroller som dette:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310630" :-).

 

Promise-kontrolleren er dobbelt så dyr og sikkert dobbelt så bra dersom man har behov for dette.

7413775[/snapback]

 

Kontrolleren kan sikkert være dobbelt så bra, men det er PCI-bussen som blir flaskehalsen. Så lenge det ikke er snakk om raid så er bare å gå for billigste løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...