Delusion Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Hei. Jeg er en stor fan av Adventure-spill. "Den Lengste Reisen" og "Syberia" er de to beste spillene jeg har vært borti innenfor denne sjangeren. Nå er jeg på utkikk etter andre alternativer som kan gi meg den samme spillgleden. Har dere noen gode anbefalinger til meg? Hadde vært fint om dere begrunnet hvorfor de forskjellige spillene dere anbefaler er bra. En liten forklaring på hva spillet handler om er også positivt. Håper på mange gode svar.
Ithildin Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Ville ha gittt meg i kast med "himmelfall" jeg, oppfølgeren til "den lengste reisen". Ellers er det jo en god del rollespill der ute som kanskje også kan falle i smak ... Hva med Neverwinter Nights 2 som ble lansert relativt nylig? Bra spill det.
Dragoncrest Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Ville ha gittt meg i kast med "himmelfall" jeg, oppfølgeren til "den lengste reisen". Ellers er det jo en god del rollespill der ute som kanskje også kan falle i smak ... Hva med Neverwinter Nights 2 som ble lansert relativt nylig? Bra spill det. 7408397[/snapback] Oppfølgeren til Den lengste reisen heter Drømmefall/Dreamfall ikke himmelfall. Vil ellers anbefale Grim fandango, Monkey Island serien, Broken Sword serien, Gabriel Knight serien, Sam & Max, Day of the tentacle eller Blade Runner. Vil også påpeke at Never winter nights 2 er et rollespill ikke et adventure spill.
Griffin Skrevet 2. desember 2006 Skrevet 2. desember 2006 Monkey Island Men styr unna 4'ern... Grafisk er de nok ikke de beste...MEN...
Delusion Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Skrevet 3. desember 2006 Takk for kjappe tilbakemeldinger! Jeg vurderte lenge å kjøpe Dreamfall, men ettersom spillet har gått bort ifra pek-og-klikk-opplegget var jeg ikke interessert i det. Synes mye av sjarmen blir borte når man kan bevege hovedpersonene med tastaturet. Monkey Island-serien har jeg hørt mye om. Det høres ut som et godt alternativ. Jeg har også hørt mye om Broken Sword-serien, men enkelte sier at den er rimelig dårlig. Sam & Max er også noe jeg skal finne mer ut av. Men en ting, er disse seriene slik at man burde starte med den første i serien, og deretter spille seg utover? Henger liksom alt sammen i en eneste stor historie?
Husam Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 Hvis stemningen og historien i et spill er viktig for deg, er det Grim Fandango du er på jakt etter. Uten tvil. Tror faktisk aldri jeg har sett at noen har vært skuffet over det spillet.
Griffin Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 Grim Fandango er jo kult, og ikke så verst grafikk heller... Hvis du vil gå for Monkey Island, så vil jeg selvsagt anbefale å starte fra børjan... Nå er det ikke sikkert at det frister fordi grafikken på MI er jo strengt tatt avleggs for lenge siden... men når du først kommer i gang, så vil du finne en veldig morsom historie med mange morsomme oppgaver med morsomme løsninger... Grafikken blir bedre... Gud, som jeg skulle ønske at Lucas kunne laget en remake av de to første MI-spillene, men grafikken og kontrollen til 3'ern... Jeg hadde forhåndsbestillt med en gang...
rulleguru Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 Selv om eneren og toeren er en smule bedre, ville jeg faktisk startet på treeren, grunnet voice acting og grafikk. Personlig synes jeg toeren er den beste. Eller så er som nevnt før Grim Fandango et must for adventure-fans, har spillt igjennom det 3 ganger. Ellers er Day of the Tentacle et must.
Delusion Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Skrevet 3. desember 2006 Jeg skjønner. Det er veldig viktig for meg at den rette stemningen er tilstede i slike spill. Da skal jeg få kjøpt "Grim Fandango" og prøve ut det først. Så kan jeg heller ønske meg "Monkey Island" til jul. Ettersom disse spillene er rimelig gamle er de vel ikke så dyre heller vil jeg anta. Takk for all hjelp!
Kaare_Jay Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 (endret) Sitat fra gamer.nos annmeldelse av Fahrenheit "Celloen jamrer sine første toner. Lysene er slukket. Scenen er klar. Teppet går opp for årets viktigste spill.". Spillet er obligatorisk for alle adventurefans Omtalen Hvis du er på jakt etter et eventyr spill hvor du styrer hovedpersonen med musa så annbefaler jeg Secret Files: Tunguska. Her kan du laste ned en demo: http://gamer.no/nyhet/pc/secret_files_tunguska/30827:) Endret 3. desember 2006 av Kaare_Jay
Griffin Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 Mja... Monkey Island 1 og 2 er vel relativt vanskelig å få tak i uten å gjøre ting vi ikke får diskutere her... Noen som vet om det går ann å få kjøpt Monkey Island 1 og 2 noen steder?
Delusion Skrevet 3. desember 2006 Forfatter Skrevet 3. desember 2006 "Fahrenheit" har jeg spilt igjennom allerede. Det er et herlig spill. Husker jeg koste meg skikkelig med det, selv om jeg ikke helt forstå alt som skjedde på slutten. Det spillet hadde god historie, god stemning og god underholdningsverdi. Ble nesten som en interaktiv film. Vurdere faktisk å installere det igjen bare for å oppleve det en gang til. Ta litt andre valg osv. Mja, kan kanskje være vanskelig å få tak i de første spillene til "Monkey Island", men har god erfaring fra EB Games. De pleier å ha en hylle med gode, gamle klassikere, så det er nok riktig sted å lete. I tillegg er det vel alltids noen nettbutikker som har det liggende. Hvis ikke kan jeg nok låne de av en kamerat, så uansett får jeg nok prøvd de i nærmeste framtid.
-Mr.T- Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 Har jo også Syberia 2 da, når du allerede har spilt det første liksom
Dragoncrest Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 Glemte å nevne Fahrenheit ja.....det var et av de bedre adventure spillene jeg hadde vært bort i de siste årene. Tapte seg litt på slutten, men alt i alt et fantastisk spill med en genial stemning. Kan også anbefale Moment of silence (har ikke spilt igjennom det ennå), Runaway, Postmortem, Still life (hatet slutten dog), Shenmue I/II, Vampire : Bloodlines (Ikke et rent adventure spill, men allikevel et fantastisk spill) og The Nomad Soul (Heller ikke et rent adventure spill, men også fantastisk). Angående Monkey Island så anbefaler også jeg at du begynner med 3'ern, liker du den så spor opp resten.
oerhört Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 Mja... Monkey Island 1 og 2 er vel relativt vanskelig å få tak i uten å gjøre ting vi ikke får diskutere her... Noen som vet om det går ann å få kjøpt Monkey Island 1 og 2 noen steder? 7415893[/snapback] Det er relativt greit å få tak i Monkey Island 1 og 2. Foreslår en tur til eBay, QXL eller andre bruktmarkeder og sliktnoe. Disse spillene solgte i bøtter og spann, så det burde ikke være for problematisk å få tak i dem. Hva gjelder eventyrspill så er det massevis å anbefale, men jeg kan trekke fram noen favoritter. Igjen kan det hende at eBay eller liknende er nødvendig for å få tak i dem, dog. For det første: Myst, Riven: The Sequel to Myst, Myst III: Exile, Myst IV: Revelation, Myst V: End of Ages, og Uru: Ages Beyond Myst er obligatoriske. Det dreier seg om intelligente, gåtebaserte spill som vever sammen historie og gåtedesign på en måte som er utfordrende, men utrolig tilfredsstillende. Disse passer best om du liker å analysere og forstå verdenen rundt deg. For det andre: LucasArts var sannsynligvis det mest populære eventyrspillselskapet på nittitallet, og produserte en rekke fantastiske spill, hvor humoren stod i høysetet samtidig som musikk, grafikk og stemning var helt på topp. Mine favoritter er Grim Fandango, The Secret of Monkey Island, Monkey Island 2: LeChuck's Revenge, The Curse of Monkey Island, Day of the Tentacle, Loom, Full Throttle og Sam & Max: Hit the Road. I tillegg kommer utallige andre perler. Jeg må nevne Sierra-klassikere som skrekkmysteriene Gabriel Knight: Sins of the Fathers, The Beast Within: A Gabriel Knight Mystery, og Gabriel Knight 3: Blood of the Sacred, Blood of the Damned. Dette er intelligente spill med en herlig historie og figurer, og appellerer vel både til dem med sans for god krim og for det overnaturlige. King's Quest VI: Heir Today, Gone Tomorrow er et annet høydepunkt. Dette spillet har en ulempe i at det går an å komme i situasjoner hvor du ikke lenger kan vinne spillet, men utenom det er det absolutt fantastisk. En herlig miks av adskillige folkeeventyr, skrøner og annet tankegods - her er alt fra "Alise i Eventyrland" til Askepott - men mest av alt er King's Quest VI utrolig koselig. Anbefales. I tillegg er spill som Zork: Grand Inquisitor, Broken Sword: Shadow of the Templars, Broken Sword 2: The Smoking Mirror, Broken Sword: The Angel of Death, nevnte Fahrenheit, The Last Express, Beneath a Steel Sky, og The Neverhood verdt å se på. Sam & Max: Season 1 er dessuten i gang, og jeg anbefaler å ta en titt på første episode. Det er så mye å velge blant! Har sikkert glemt en haug med essensielle ting, men men. Dette er en begynnelse. (Redigert: Jeg har for eksempel ikke en gang nevnt noe særlig fra før 1990. Menmen, sånn er det. Barn av nittitallet forblir vel barn av nittitallet. Det fantes selvsagt utrolig mye kult på åttitallet også i sjangeren, bare så jeg har sagt det. Infocom og Sierra er kanskje de største navnene, men det var masse annet å ta av. Men grafikken, om det fantes noen, var naturligvis skrekkelig enkel sett med dagens øyne.)
Husam Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 Jeg skjønner. Det er veldig viktig for meg at den rette stemningen er tilstede i slike spill. Da skal jeg få kjøpt "Grim Fandango" og prøve ut det først. Så kan jeg heller ønske meg "Monkey Island" til jul. Ettersom disse spillene er rimelig gamle er de vel ikke så dyre heller vil jeg anta. Takk for all hjelp! 7415776[/snapback] Gratulerer med et veldig godt valg. Grim Fandango og Monkey Island kommer til å by på noen timer med kvalitet skal jeg si deg.
MrL Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 Har ikke spilt det så mye, men kanskje det nye tomb raider?
oerhört Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 Har ikke spilt det så mye, men kanskje det nye tomb raider?7417924[/snapback] Jeg synes ikke Tomb Raider Legend kan beskrives som et "ekte" eventyrspill, siden det er så mye fokus på rein action blir der riktigere å kalle det et actioneventyr, på linje med Zelda, God of War eller Prince of Persia. Tradisjonelle eventyrspill er vanligvis veldig lite voldelige, og fokuserer mer på gåteløsning.
MrL Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 Har ikke spilt det så mye, men kanskje det nye tomb raider?7417924[/snapback] Jeg synes ikke Tomb Raider Legend kan beskrives som et "ekte" eventyrspill, siden det er så mye fokus på rein action blir der riktigere å kalle det et actioneventyr, på linje med Zelda, God of War eller Prince of Persia. Tradisjonelle eventyrspill er vanligvis veldig lite voldelige, og fokuserer mer på gåteløsning. 7417953[/snapback] Ikke vet jeg har ikke prøvd det), bare et forslag;) Det beste eventyr spillet jeg har vært borti i nåtid er ihvertfall Elder scroll IV. *Hvis man kan kalle det eventyr da:P*
oerhört Skrevet 3. desember 2006 Skrevet 3. desember 2006 Ikke vet jeg har ikke prøvd det), bare et forslag;) Det beste eventyr spillet jeg har vært borti i nåtid er ihvertfall Elder scroll IV. *Hvis man kan kalle det eventyr da:P* 7418367[/snapback] Som sagt, når vi snakker om eventyrspill så snakker vi som regel om spill som har mer eller mindre alt fokus på historie og gåteoppgaver. Oblivion er derimot et typisk "rollespill" - der er hovedfokuset på å utforske en middelalderverden, bygge opp figuren sin og kjempe med sverd, bue eller magiske krefter. Det er ikke så skrekkelig farlig hvilken sjanger noe tilhører, men det kan uansett være lurt å lære seg hvorfor vi kaller noen spill for "eventyrspill" og andre for "rollespill" eller "actioneventyr".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå