Gå til innhold

Rødvin i bærbar - tips til korrigerende tiltak


Anbefalte innlegg

Har fått tak i en bærbar PC som er ca 2 uker gammel. Eieren klarte å slå et glass rødvin over den mens den gikk. Maskinen gikk i svart. Eier forsøkte så å starte den igjen, uten hell. Siden den ikke virket ville han kaste den, men jeg har fått den til å leke med.

 

Min tanke var å åpne den, ta en kikk på innholdet og forsøke å rengjøre den med isopropanol. :hmm:

 

MEN: jeg har begrenset erfaring med denne type jobber. Hvilke deler kan renses, hvilke stoffer kan benyttes osv. Om det er noen som har tips/hint om teknikker som har fungert tidligere mottas disse med takk!

 

(Mod: Aner ikke om dette er rett plass - postet her siden det ikke passet inn i noen andre forum - flytt gjerne om jeg har bæsja på det berømte draget)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er forsåvidt klar over det :) Tenkte det var verd et forsøk (har isopropanol :)

 

Om jeg ikke får liv i den var tanken å teste del for del. Ut fra det jeg har sett til nå så bør RAM og HD kunne brukes. Har ikke fått av skallet ennå, så er usikker på CPU.

 

Flere tips mottas med takk!

Lenke til kommentar

Rent vann skulle vel duge til å skylle av hovedkortet f.eks. Det viktige er at maskinen får tørke skikkelig før du monterer den og prøver å starte den igjen.

 

Overaskende mange av komponentene tåler vann, så lenge de ikke er tilkoblet strøm, og får tørke noen dager før montering.

 

Er nok heller ikke helt enkelt å demontere og så sette i sammen en bærbar igjen. Spesielt om man ikke har gjort det før. Men verdt et forsøk... :thumbup:

 

Så når man søler på bærbare maskiner, bør man raskest mulig koble fra strøm/ ta ut bateri. Å prøve å starte opp igjen mens maskinen fortsatt er fuktig er vel det dummeste man kan gjøre. Fult mulig at den overlevde det første "angrepet", men ble avlivet i forsøket på å starte den opp igjen.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

du kan prøve å spraye alle delene med metal clean dette er ett skjemisk stoff som fordamper etter å blitt sprayet på en overflate siden det er skjemisk er i den grad reneste stoffet så kan du trykt bruke dette på elektronik. legger ikke igjen rester som evt kjemisk sprit ville ha gjort. og så kan du tørke alle deler med en microfiber klut for å fjerne ting metal clean har løst opp.

Lenke til kommentar

Nei, det høres da vel ikke bra ut! Mikrofiber bruker statisk elektrisitet for å binde støv til seg. Ring any bells? :)

Det jeg ville gjort er å demontert hele greia, skylt med lunkent vann, tørka med en hårføner på god avstand, spraya litt såkalt "metal clean", også kjent som elektronikkspray, venta en dag eller to for så å montere det hele sammen... Kjipt man venta så lenge etter ulykken da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...