Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ekstralys Hyundai Sonata


RiFkinD

Anbefalte innlegg

Har utrulig dårlige fjernlys på Hyundai sonata, og tenkte jeg skulle montere noen ekstralys.

 

Har 2 svære ekstralys ("Tusenmetringer"), men tenkte jeg heller skulle kjøpe noen litt mindre, slik at det ikke ble så veldig stygt.

 

Vil det bli dårligere lys, med mindre størrelse ekstralys?

 

Har noen noe ekstralys å anbefal?

Dette er slik bilen ser ut:

left%20front.jpg

 

Fins det noen gode netshop'er på ekstralys? Evt komplette sett med ledning, rele (vet ikke hvordan det skrives).

Komplett sett er ikke nødvendig.

 

takk for all hjelp =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å klaske på to store bøtter fram på den fronten, blir i alle fall ikke pent, de må jo sitte fryktelig lang fram. Det finnes imidlertid noen skinner med 4 eller 5 mindre lys etter hverandre. Klarer du å få plassert disse under skiltet, så kan det bli skapelig. Jeg har har hatt både firkantede Bosh-lykter og runde, og jeg har en følelse av at jo større de er, jo bedre lyser de, ialle fall dersom du ikke slår til med xenon-lamper.

Lenke til kommentar

Her: http://www.hella.com/produktion/HellaCOM/W...liary_Lamps.jsp

Beklager at jeg glemte linken.

 

Men ikke ta å montere en lysskinne som Revi sier, det vil ihvertfall ikke jeg anbefale deg. I bestefall fungerer de som noen enorme kurve/tåkelys og det er ikke bra. Da man skal se langt framover. Lysskinnene produserer meget mye lys, men kun rett fram for bilen. Kanskje ikke mer enn 100-140 meter. Noe som er ubrukbart.

 

Revi har dog rett med at større er bedre mtp. lysbildet og mengden lys. Men det ser jo litt rart ut på noen biler.

 

Jeg hadde firkantet Hella 220 med 100 watt pærer og de var rimelig gode. Men runde lykter er nok kanskje best.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende at disse lysskinnene kun er "oppblåste" tåkelys, har ikke prøvd de selv, men i Sverige ser jeg mange kjører rundt med slike. Der har jo nesten alle ekstralys, og en del bruker også disse skinnene. Hvordan de lyser, vet jeg ikke noe om, men jeg ser at de annonseres som fjernlys. I og med at fronten på bilen din er slik som den er, så må du uansett montere lysene langt frem. Så lenge ikke runde lys stikker over kanten på panseret, så tror jeg nesten at jeg ville gått for det. Hovedlyktene har også ganske runde former, så det er ikke sikkert det vil se helt dumt ut, i alle fall ikke rett fram i fra.

Lenke til kommentar

Tja, er ikke sikker på om det lovlig, men jeg tror ikke at det skal by på noen problemer, da de samme lyktene som du har kjøpt deg kommer med Xenon originalt, de ar samme utseende, foruten en rød farge på lyktehusene.

Min erfaring er at det er ingen som bryr seg med å sjekke dette med lux på bilen, bare man følger regelen med 2-4-6 lys på fronten og ikke 1-3-5 lys. Altså bare parvis montering av lys.

 

Xenon er er ment som bare lys på næyrlys, men bi-xenon er både langlys og nærlys. Som oftest er det et "skjold" på pæra som forhindrer lyset i forlate pæra i alle retninger. Men når fjernlæys blir aktivert, så flyttes "skjoldet" slik at pæra lyser alle veier.

Lenke til kommentar
Tja, er ikke sikker på om det lovlig, men jeg tror ikke at det skal by på noen problemer, da de samme lyktene som du har kjøpt deg kommer med Xenon originalt, de ar samme utseende, foruten en rød farge på lyktehusene.

Min erfaring er at det er ingen som bryr seg med å sjekke dette med lux på bilen, bare man følger regelen med 2-4-6 lys på fronten og ikke 1-3-5 lys. Altså bare parvis montering av lys.

 

Xenon er er ment som bare lys på næyrlys, men bi-xenon er både langlys og nærlys. Som oftest er det et "skjold" på pæra som forhindrer lyset i forlate pæra i alle retninger. Men når fjernlæys blir aktivert, så flyttes "skjoldet" slik at pæra lyser alle veier.

7413062[/snapback]

 

Sikker på at du ikke får problemer med onkel om du kjører med dette på kveldstid? Trodde det var samme regler som for tåkelys.

Lenke til kommentar
Tja, er ikke sikker på om det lovlig, men jeg tror ikke at det skal by på noen problemer, da de samme lyktene som du har kjøpt deg kommer med Xenon originalt, de ar samme utseende, foruten en rød farge på lyktehusene.

Min erfaring er at det er ingen som bryr seg med å sjekke dette med lux på bilen, bare man følger regelen med 2-4-6 lys på fronten og ikke 1-3-5 lys. Altså bare parvis montering av lys.

 

Xenon er er ment som bare lys på næyrlys, men bi-xenon er både langlys og nærlys. Som oftest er det et "skjold" på pæra som forhindrer lyset i forlate pæra i alle retninger. Men når fjernlæys blir aktivert, så flyttes "skjoldet" slik at pæra lyser alle veier.

7413062[/snapback]

 

Sikker på at du ikke får problemer med onkel om du kjører med dette på kveldstid? Trodde det var samme regler som for tåkelys.

7427196[/snapback]

 

Jeg fikk problemer med bruk av kurve-/tåkelys på bilen. Onkel tok meg med bruk av ekstralys i tillegg til vanlig kjørelys. Bruker du tåkelys/ekstralys skal du ifølge nye regler ikke bruke kjørelys men parklys... Eeeh, så da er poenget litt borte med mindre du skal gi bilen en "tøff look" :mad: Litt ulovlig må man visst være i dette landet. Jeg satt igjen med en bot på irriterende 1000 kroner. Jævla glad jeg ikke brukte de andre ekstralysene mine i tillegg. Nå har jeg bil uten ekstralys, men sjansene for at jeg monterer noen er ikke helt borte. Jeg mener at man skal ha utstyr tilpasset etter forholdene.

 

Dessuten har jeg tatt bilde av en Subaru Forrester som politiet her kjører. Den kjørte med ekstralys i tillegg til kjørelys. Har ikke fått noe svar fra lensmannskontoret enda :p

Lenke til kommentar

Du kan fint montere xenonbaserte hjelpefjernlys, jeg har aldri sett ulovlige xenon ekstralys, andre enn Pencilbeam-versonen av Rally 3000 xenon. Du må bare passe på at samlet prosenttall ikke overstiger 100.

 

Du får neppe trøbbel med ettermontering av xenon i de originale fjernlyslampene, du må blende ned til nærlys for motkommende trafikk uansett.

 

Antallet fjernlys skal være 2 eller 4 som kan lyse samtidig.

 

Om flere lamper ligger bak samme E-merkede glass, ansees de som én lykt. -Altså har bilen din 2 fjernlys originalt, selv om du skulle ha flere pærer som lyser i én og samme lykt ved fjernlys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...