Gå til innhold

Skal Jeg Kjøpe Ny Pc Eller brukt


Anbefalte innlegg

Jeg kikker litt å på kjøpe meg ny pc.

 

Sitter ennå med en xp2000, 1gb ddr etc socket A. Den virker forsåvidt helt greit til det jeg driver med, men jeg føler bare at tiden er inne for en liten oppgradering.

 

Spørsmålet er hvor mye penger man egentlig skal bruke.

Eller bør man rett og slett kjøpe nytt? Jeg er student med litt begrenset budsjett.

 

Som jeg ser på bruktmarked er det endel helt greie pcer som sikkert drar sokkene av den jeg allerede har til rundt 5-7000 kroner ( uten skjerm).

 

Sånn rent bortsett fra at oppgraderingsmulighetene er litt begrenset i 939 socket, er det virkelig mye ytelsesforskjell mellom dettte og AM2 /DDR2 ?

Endret av audible
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vurderer å kjøpe nytt, er det første du bør gjøre å definere hva du skal bruke maskinen til. Skal du bruke den til moderne 3D-spill, blir den dyrere da du må ha en del RAM og et kraftig skjermkort. Skal du derimot bare bruke maskinen til å surfe på web og skrive noen dokumenter i ny og ne, er det egentlig ingen vits med noen oppgradering. Når det gjelder forskjellene på socket 939 og AM2 - det er lite eller ingen forskjell hvis man sammenligner plattformene med samme prosessor og minnemengde. 939 er en døende standard, og du vil ikke få tak i like kraftige prosessorer til 939 som du gjør med AM2.

 

Dessuten ville jeg heller gått for Intels Core 2 Duo, hvis jeg skulle bygget en ny maskin fra bunnen. Mye mer ytelse pr. krone.

Lenke til kommentar

Min mening er at for normale bruksmaskiner (altså ikke spesialområder som micromaskiner, servermaskinvare o.l) lønner det seg nesten alltid å kjøpe nytt i lav midtsjikt prismessig. Selv om du kan plukke opp f.eks en P4 3.4 GHz eller en 754 3400+ til småpenger sitter du igjen med gammel teknologi, få oppgraderingsmuligheter og viktigest av alt, vanskeligheter dersom en del bestemmer seg for å dø.

 

For 5-7 tusen uten skjerm får du en flott ny maskin som slår de fleste bruktmaskiner rett ut av vannet.

Lenke til kommentar

Du sier ikke mye om hva du bruker maskina mest til.

 

Satt sammen noen komponenter.

For å få det billigst mulig tok jeg utgangspunkt i at du fortsetter å bruke kabinett, cd/floppy og harddisk fra den gamle maskinen. Og så kan du heller kjøpe nytt senere hvis det skulle være behov.

 

Hvis du ikke spiller er det litt å spare ved å velge et billigere skjermkort.

 

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=12855.

 

Edit: Hvor stor psu har du nå? om den du har kan kjøre dette oppsettet må nok noen andre svare deg :p

Endret av Makky
Lenke til kommentar

Jeg har en bra skjerm ( 19" lcd ws) 400watts psu (Hiper om jeg husker rett).

+ extra tingene som mus etc. Har alltid vært mye bedre til å oppgradere kontrollene enn selve pcen :)

 

Men harddisker = P-ATA, Socket A + 1gb ddr, skjermkort ( GF6200 AGP). Så det er vel egentlig det som må nytt.

 

Takk

 

 

Edit nr 1

-----------------------------

 

* 319709 Asus GeForce 7600GS 256MB DDR2 Silent, PCI-Express, Tv-Out/DVI-I/HDTV, Retail

* 324747 Asus P5L-VM 1394, I945G, Socket-775, GbLAN, m-ATX, DDR2, VGA, Firew, PCI-Ex16

* 312023 Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400 Kit w/two matched CM2X1024-5400C4 Dimm's

* 322631 Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

* 307913 Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM

* 118183 Sunsway/ST Lab PCI SATA RAID 2P, SiL3112

Til 7250 kroner. Komplett.

 

Med dette oppsettet er det aktuelt å sette alt i Raid0 for å få mere ytelse. Lønner dette seg?

Er dette verdt pengene fremfor å gå for en Shuttle til 4500? Med socket 939, 3700+ , 1Gb ram og 7600GT ?

 

------------------

 

Edit nr 2.

 

Hvis jeg tar alt på utførsel så kommer hele pakken ca på 5600 kroner.

Er det noen som har tatt PC deler på utførsel ? Hvordan virker dette med tanke på deler?

Endret av audible
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...