Gå til innhold

Lære og vranglære (arbeid og vansker)


faust_

Anbefalte innlegg

Ok, så emnefeltet er for kort. Det jeg skulle skrive var "Lære og vranglære om vanskeligheten av å få til ting i linux". Kronglete, ja, men presist.

 

Glante kjapt over første par svarene til o ærbare redaktørs Vista-nettmøte i Dagbladet. Der mener han at det å få Beryl til å kjøre er en komplisert affære, og peker til en installasjonsveiledning for Ubuntu som han mener er lang som et vondt år.

 

Altså.. Den veiledningen er håpløst foreldet. Jeg la inn Beryl på Ubuntu Edgy nå i helgen, og det tok meg ikke lenger tid enn det tar å scrolle gjennom Microsoft's EULA om man holder nede page-down.

1. Legg til en linje i sources.list

2. Importer krypteringsnøkkelen for mirroret (det skal jo være sikkert)

3. apt-get install beryl...

 

Jeg har hoppet av Ubuntu-vogna siden jeg ville forsøke noe som ikke var Debian-basert. Har jo blitt en stund siden sist. Testet FC6. Der ligger jo Compiz inne, fungerende, out-of-the-box. Blir ikke enklere. Å få inn Beryl, helt enkelt det også. Kopier en ferdigskrevet repo-fil til et directory, og installer pakker. Ferdig.

 

Bare tull og vranglære at alt skal være så vanskelig i linux. Med inntoget til AIGLX funker faktisk absolutt alt på maskinen min out-of-the-box. Søsteren min er helt grønn, og har det mye enklere i Linux fremfor Windows. Sikrere og mer stabilt er det også. Solskinnshistorie, sålenge du sjekker hardwarestøtten før du setter i gang.

 

Har kommet til at den eneste grunnene til å fortsatt kjøre Windows er a) gaming, eller b) du vil kjøre Adobe-programmer, men synes OSX er _for_ kosete.

 

Vinker hadet til Windows i det øyeblikk oppgradering til Vista ikke lenger kan unngås. Da blir det ren Linux.

 

/rant

 

And now for something completely different:

Velkommen tilbake, ditt siste besøk var: 19/01-2005 : 14:56

Eh.. Oops, glemt helt av dere jo :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leste redaktørens svar i nettmøtet på dagbladet.no jeg også ( http://www.dagbladet.no/dinside/2006/11/26/484136.html )-- og jeg tenkte faktisk det samme som deg. Både angående vanskelighetsgraden av Beryl og hans noe pessimistiske syn på hvor vrient GNU/Linux (eg. Ubuntu 6 som han hadde testet på sin maskin) ville være for Windows-brukere.

 

Det kan virke som om han er litt for langt inni MS-miljøet til å se svakhetene ved Vista. Han kommenterte i hvert fall ikke mange av dem i nettmøtet (eneste var vel kanskje at han mente Vista ville trekke litt mer strøm (GPU-en) og kanskje gå litt treigere på enkelte hw-konfigurasjoner). Problemene ved EULAen ble heller ikke belyst, akkurat. (MS er vel avhengige av at folk flest svelger agnet, og vanlige oppdager aldri betydningen av EULAen om ikke noen andre roper dem i øret hva som faktisk står der, og hvilke konsekvenser den har)

 

Nå slapp han jo unna de verste spørsmålene også da. Men litt grilling må han jo forvente seg når man har vært (/er?) ansatt i programvareselskapet i Redmond.

Lenke til kommentar
Det er ingen tvil om at XGL, Beryl, Compiz, AIGLX og slikt er svært stilige teknologier, men nytteverdien og installasjonsterskelen er alt for høy til at man kan forvente at sluttbrukere skal ta den i bruk. Om man ser på installasjonsveiledingen for XGL/Beryl i Ubuntu Linux, så er det helt klart at det ikke er modent for sluttbrukere ennå...

 

Windows Aero vil derimot være klart rett ut av boksen.

 

Men grafisk så er Beryl/Compiz minst like tøft som Windows Vista. Men så er spørsmålet om det er like brukbart (eg har ikkje testa Beryl/Compiz sjølv enno, så det kan eg ikkje uttale meg om).

min uthev

FØRST sier'n at nytteverdien og installasjonsterskelen er altfor høy for sluttbrukere, SÅ sier'n at han ikke har testa det sjøl.

hø?

 

Og nytteverdien til Aero er vel pokker så like stor som XGL, Beryl, Compiz, AIGLX etc ?

Lenke til kommentar

Ja, den artikkelen inneholdt mye FUD! Skummet igjennom, det er ille at en peson som har den tittelen kommer med så mye bastante uttalelser om ting som det i beste fall er veldig delte meninger om.

 

I tillegg så er brukeropplevelsen gjerne meir strømlinjeforma på Windows (og på Mac OS X, for den del) enn det er på Linux, mest fordi det ikkje er sentral styring på brukergrensesnittet, slik som det er på Windows.

OSX er strømlinjet ja, men Windows? Latterlig, ta en nærmere titt på Windowsprogrammer og du ser at nesten alle har forskjellig GUI. De fleste distroer baserer seg på enten KDE eller Gnome, og da ser faktisk alle programmene helt like ut. Samme scrollbar, samme menyer, samme meny akkseleratorer, samme ikoner, samme fildialog og samme språk osv. Ta en titt på f.eks wmp, ie7 og Outlook, skulle ikke tro at de hørte til samme OS en gang.

 

I Windows slepp du å dra fram ei kommandolinje for å få installert vanlige program, noko som ein må i dei fleste Linux-distribusjonar i dag for å få støtte for vanlige audio- og video-format.

De flest ja, men det er jo bare å velg en hvor man slipper det da. Er jo fortsatt flere av de enn det er Windows-versjoner. Han sier selv mange ganger at han kjører Ubuntu og at han må åpne en konsoll for å installere programmer. Sier seg selv hvor godt han har satt seg inn i Ubuntu :)

 

ReadyBoost, som benytter flashminne til å akselerere maskinen, vil være en grunn.

Før dette blir vanlig på disker vil det nok komme støtte for det på GNU/Linux også (og det finnes jo teknologi for dette allerede: fs-fcache). Man må huske på at det kommer nye GNU/Linux versjone kontinuerlig, ikke en gang annet hvet skuddår slik det gjør i Windows-land. Tør ikke tenke på hvor GNU/Linux er om 6-7 år når neste Windows kommer. Vista blir nok siste Windowsversjon av betydning :devil:

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
Men grafisk så er Beryl/Compiz minst like tøft som Windows Vista.

 

Ja..man har jo den tøffe win tab greia sånn at du ser alle vindua samtidlig og de skråstilles :D thats it for 3d effekter etter det jeg har sett fra vista. Og han har ikke testa Beryl så da kan det jo ikke være bedre en vista.

 

Windows Vista gjør det mye mer brukervenlig en hva Linux har klart til nå. Har du sett installasjonsveiledningen for Beryl/XGL på Ubuntu? Den er laaaaaang.

 

Beryl/XGL er en super teknologi, men problemet er at brukervenligheten henger etter. :)

 

Den er ikke lang, du må sitte på Ubuntu for å installere den å ikke Vista. Jeg vil si at brukervennligheten er grei nok. Har du innstallert 1 program i Ubuntu eller annen distro så får du lett til å innstallere Beryl. Og han Mr.Larsern vet jo ikke at xorg7.1 støtter aixgl så da slipper du enda mere configs.

 

Nei, tror vi må sette vistafolka på linux-skolebenken...mye ignoranse og vranginformasjon i forhold til produkter som ikke heter noe med vista.

Lenke til kommentar

Skummet raskt gjennom diskusjonen. Det var mye feilinformasjon og bombastiske subjektive meninger der.

 

DX10 har fordeler over DX9, i og med at det stiller strengere krav til hva grafikkortet må ha støtte for, og spill kan dermed bruke disse avanserte egenskapene uten å tenke mer på det.

 

Baksiden er at spill laget for DX10 ikke er bakoverkompatible med DX9, og derfor ikke vil kunne kjøres på Windows XP.

Hvem vil utvikle spill som kun støtter DX10 med det første når DX10 ikke støttes på WinXP eller eldre skjermkort? Det vil ta minst 2 år før 50% av windowsbrukerne har konvertert, om de vil konvertere. Og det vil trolig ta minst like lang tid før alle sitter med et DX10 skjermkort. Man kan ikke kjøre DX10 på et DX9 skjermkort. Derfor vil nok Microsoft som eneste spillprodusent lage spill som kun støtter DX10.

 

Det er mye mer sannsynlig at de fleste spillprodusenter kommer til å inkludere støtte for både DX9 og DX10, evt OpenGL. - Ellers vil de gå glipp av opp mot 90% av markedet.

Jeg har flere ganger hatt Windows-installasjoner som har vart i ett år, og har da reinstallert fordi det er så mye som henger igjen fra programmer jeg har testet underveis, men ytelsen er ikke nødvendigvis veldig nedgradert, siden jeg sjelden får spyware/adware/rootkits/virus.
Ohh... ett år før du måtte reinstallere hele systemet? :tease: Det må jeg si var imponerende...

 

Brukerstøtte er inkludert i prisen når man kjøper Windows Vista, mens det får man ikke når man laster ned en gratisdistribusjon.

 

Husk at man kan nå kjøre svært mange Windows-programmer på Linux gjennom Win4Lin eller Cedega.

Nå må man jo kunne nevne at community basert brukerstøtte i linuxmiljøet er langt bedre enn den man vissnok får inkludert i prisen for Windows. Krever ikke Win4Lin at man installerer windows i et virtuelt miljø? - Da vil jo programmene strengt tatt kjøre på windows, ikke linux. Men jo, svært mange windowsprogrammer kjører gjennom crossover linux, cedega og wine.

 

Husk at de aller fleste hullene som er blitt oppdaget og tettet i Windows XP, også har blitt tettet i Windows Vista. Likevel vil man nok oppleve at Vista kan være noe mindre stabilt enn Windows XP i begynnelsen, ja...
Det har jo blitt sagt utallige ganger at Vista har blitt bygget opp på nytt, helt fra grunnen av. - Det er altså umulig å si at alle sikkerhetshullene som har vært i Windows XP har blitt tettet. Man kan derimot være sikker på at veldig mange nye har blitt introdusert.

 

 

Ang. Beryl: Jeg kjører Beryl strålende på et Intel GMA900 i Ubuntu 6.10. Installasjonen var så enkel at jeg kan gjengi den i tre/fire steg her:

1. Legge til beryl reservoar i /etc/apt/sources.list (deb http://ubuntu.beryl-project.org/ edgy main-edgy)

2. Installere beryl: (sudo aptitude install beryl)

3. Kjøre beryl: (beryl-manager)

4. Sitte å nyte de lekre vinduene og det smekre skrivebordet.

 

 

Ang. Vista erfaringer: Jeg tok sjansen da Vista RC1 kom, registrerte meg som beta-tester og installerte Vista på min Dell XPS bærbare. Det fungerte greit, vinduseffektene var fanzy og alt. Men jeg hadde mye problemer med å få programmer som f.eks. Daemon Tools og antivirusprogrammer til å fungere. Etterhvert fikk jeg alle programmene jeg ville ha til å fungere og alt virket som fryd og gammen. Men etter å ha latt maskinen stå på i en uke eller to, så streiket skjermkortet. Jeg forsøkte alt jeg kunne tenke på, reinstallere Vista, XP, alle mulige drivere. Men ingenting hjalp. Blåskjermene fortsatte i det evinnelige. Tilslutt mistet jeg skjermbildet helt og måtte ringe Dell for å få erstattet skjermkortet. Jeg hadde aldri hatt noe problem overhodet med dette skjermkortet eller maskinen før jeg installerte Vista. Nå kan det jo selvsagt være sammenfallende tilfeldigheter at skjermkortet sluttet å virke helt plutselig etter at jeg installerte Vista. Men min tillit til Vista har iallefall sunket betydelig.

 

En kamerat av meg prøvde å installere den aller første prøveversjonen av Vista/Longhorn for rundt 2 år siden. Han opplevde at hovedkortet, skjermkortet og prosessoren måtte byttes etter at maskinen plutselig slo seg av under installasjonen. - Han var en vannkjølende overklokker og selv om det skjedde under installasjonen av Longhorn, kan det jo like godt hende at delene faktisk hadde fått nok. Men slike erfaringer bidrar ikke akkurat til å øke min tillit.

 

Den dagen jeg tvinges til å installere Vista, forsvinner Windows fra alle mine maskiner.

Lenke til kommentar

Faktisk, så var det jeg som skreiv dette om Beryl/XGl, til nettmøte i dagbladet.

 

Ble mildtsagt overrasket over svaret, at det er vanskligt og tungvindt og installere. Det tok meg maks 5min, og det vil jeg si var verdt en evt pc oppgradering: 2000kr,- og vista lisens: 1000kr,- (ca priser)

Endret av MortenGlmz
Lenke til kommentar

Tenke seg til når alle folka som er litt oppi åra som ikke skjønner seg så godt på data blir prakka på windows vista på expert`n og skal hjem å legge inn dette inn på sin gammle p2 400mhz IMB stasjonære. Aero går sikkert bra det ... eller ikke! Sånn var det sist xp kom, mange som ikke klarte kjøre det for OS`en var ikke bakoverkompatibel nok med HW.

Lenke til kommentar

Brukervennligheten henger ikke etter. Nytteeffekten henger kanskje litt etter. Mesteparten av funksjonene i beryl er mer som proof of concept å regne. Men det er endel som har reell nytteeffekt, og mer kommer nok. Det er en fersk teknologi og når miljøet fortsetter å arbeide med den så vil nyttefunksjonene komme på samlebånd :)

 

Selvsagt er XGL en nyttefunksjon i seg selv, men det legger ikke sluttbrukeren merke til.

 

Det som overrasker meg er at programvareredaktøren i hardware.no er så biased!

Lenke til kommentar

Vel, man har vel sett hvor mye omtale programvare for andre platformer enn Windows får på hw.no, så man er ikke såå overrasket, vel. Det meste handler jo om Windows-programmer, Google- eller MS-nyheter. Det ble jo såvidt nevnt at de hadde planer om å lage en "alinux.no" for noen år siden, men dette ble aldri noe av. Dermed fikk man "linux1.no" i stedet.

 

For å bøte på en noe biased redaksjon (som sannsynligvis sitter i Windows-reiret selv og dermed har dårlig utsikt over programvare som ikke kjører på deres maskiner) her på hw.no så kan man jo prøve å bidra selv med å sende tips til redaksjonen, slik at det blir lettere for dem å publisere med litt mer bredde. Alternativt at en GNU/LInux-er, *BSDer e.l. verver seg selv til å prøve å bli med i redaksjonen ved å skrive fulle, ferdige artikler. Det kunne jo også vært interessant å sett hvordan hw.no-lesernes OS-valg fordeler seg. Jeg vil tippe de har statistikk over dette.

 

Jeg tipper han prøvde å være så ærlig/objektiv som han klarte i nettmøtet, men det er litt uheldig når man i en "ekspert"-rolle i media uttaler seg feilaktig på emner som man ikke har tilstrekkelig erfaring/kunnskaper/forutsetninger til å svare korrekt på. Folk flest vil jo tro det han sier, og dermed spres misoppfatninger.

 

Det går kanksje an å få en GNU/Linux- eller fri programvare-ekspert til å invitere seg selv til et nettmøte med Diani Badi hos Dagbladet (eventuelt VG, Aftenposten) for å prøve å informere litt bedre og rydde opp i feilene. Økt profilering skader nok i hvert fall ikke.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Kan ikke folk bare SLUTTE å lese dagbladet? Eller ihverfall ta noe av det som er skrevet der serriøst? Dagbladet er en søppelavis. Å være redaktør der er ikke mer spesielt enn å være bussjåfør, så jeg skjønner ikke hvorfor dere orker å engasjere dere?

 

Når det er sagt, er jeg helt enig :)

Endret av TorbjørnK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...