Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan skaffe besøksforbud? Noen erfaringer?


mushi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vurderer å sette opp besøksforbud mot en person. Noen som har gjort dette før? Hvordan går man frem, og hva er kravene for å kunne få det?

 

Hva skjer hvis personen bryter forbudet?

7372043[/snapback]

 

Jeg fant det langt enklere å gi deg en link ang dette enn å begynne å legge ut i det vide og det brede selv :)

 

Les om besøksforbud her og evt spør om de paragrafer som er nevnt der om du skulle lure på noe.

Lenke til kommentar
For at bestemmelsen skal kunne anvendes, må det foreligge særlige forhold som gir grunn til å tro at den forbudet retter seg mot ellers ville begå en straffbar handling mot noen, forfølge vedkommende eller på annet vis krenke vedkommendes fred. Det må foreligge noe konkret som gir grunnlag for å anta at det foreligger fare for handlinger som nevnt. En generell og teoretisk frykt er ikke tilstrekkelig. Det er ikke noe krav at det skal foreligge sannsynlighetsovervekt for at det vil bli begått straffbare handlinger eller andre handlinger forbudet skal beskytte mot.

 

 

Men hva om når denne personen kommer blir jeg en fare for megselv? Telles ikke det?

Lenke til kommentar
For at bestemmelsen skal kunne anvendes, må det foreligge særlige forhold som gir grunn til å tro at den forbudet retter seg mot ellers ville begå en straffbar handling mot noen, forfølge vedkommende eller på annet vis krenke vedkommendes fred. Det må foreligge noe konkret som gir grunnlag for å anta at det foreligger fare for handlinger som nevnt. En generell og teoretisk frykt er ikke tilstrekkelig. Det er ikke noe krav at det skal foreligge sannsynlighetsovervekt for at det vil bli begått straffbare handlinger eller andre handlinger forbudet skal beskytte mot.

 

 

Men hva om når denne personen kommer blir jeg en fare for megselv? Telles ikke det?

7375139[/snapback]

Det burde vel kunne gå under "eller på annet vis krenke vedkommendes fred." ?

Lenke til kommentar
For at bestemmelsen skal kunne anvendes, må det foreligge særlige forhold som gir grunn til å tro at den forbudet retter seg mot ellers ville begå en straffbar handling mot noen, forfølge vedkommende eller på annet vis krenke vedkommendes fred. Det må foreligge noe konkret som gir grunnlag for å anta at det foreligger fare for handlinger som nevnt. En generell og teoretisk frykt er ikke tilstrekkelig. Det er ikke noe krav at det skal foreligge sannsynlighetsovervekt for at det vil bli begått straffbare handlinger eller andre handlinger forbudet skal beskytte mot.

 

 

Men hva om når denne personen kommer blir jeg en fare for megselv? Telles ikke det?

7375139[/snapback]

 

Det må foreligge noe konkret, og en teoretisk frykt er ikke tilstrekkelig. Ut fra dette tror jeg ikke besøksforbud kan brukes som middel for å beskytte seg mot seg selv.

 

Dersom dette ikke er en voldelig person må det da være mulig å bryte kontakten uten å ty til besøksforbud? Og er det en voldelig person skulle det i såfall ikke være noe problem å få et besøksforbud.

 

Dersom ingenting nytter, kan et miljøskifte være løsningen..?

Lenke til kommentar

Det er snakk om et familiemedlem som ødelegger meg psykisk og får meg til å gjøre skader fysisk på megselv hver gang den personen tar kontakt eller kommer på besøk, enda jeg har sagt ifra at personen ikke er velkommen her lengre. Den nekter å høre på meg, og jeg veit ikke hva jeg kan gjøre. Flytting er uaktuellt pga. katter.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Det er snakk om et familiemedlem som ødelegger meg psykisk og får meg til å gjøre skader fysisk på megselv hver gang den personen tar kontakt eller kommer på besøk, enda jeg har sagt ifra at personen ikke er velkommen her lengre. Den nekter å høre på meg, og jeg veit ikke hva jeg kan gjøre. Flytting er uaktuellt pga. katter.

7376675[/snapback]

Kan du ikke la være å slippe inn personen da? Sperre telefonen?

Så lenge personen ikke er voldelig, eller kommer med trusler, så blir det vel vanskelig med besøksforbud, i og med at problemet ligger "hos deg". Kanskje du kan få hjelp av en psykolog, slik at du om ikke annet kan avreagere på noe annet enn deg selv? Kjip situasjon, ihvertfall. :ermm:

Lenke til kommentar
Det er snakk om et familiemedlem som ødelegger meg psykisk og får meg til å gjøre skader fysisk på megselv hver gang den personen tar kontakt eller kommer på besøk, enda jeg har sagt ifra at personen ikke er velkommen her lengre. Den nekter å høre på meg, og jeg veit ikke hva jeg kan gjøre. Flytting er uaktuellt pga. katter.

7376675[/snapback]

Kan du ikke la være å slippe inn personen da? Sperre telefonen?

Så lenge personen ikke er voldelig, eller kommer med trusler, så blir det vel vanskelig med besøksforbud, i og med at problemet ligger "hos deg". Kanskje du kan få hjelp av en psykolog, slik at du om ikke annet kan avreagere på noe annet enn deg selv? Kjip situasjon, ihvertfall. :ermm:

7377051[/snapback]

Må vel være noe man kan gjøre hvis vedkommende kommer inn selv om han ikke for lov til det av de som bor der? Uansett burde du ta kontakt med noen som har bedre ekspertise på dette området enn folk som meg som har hatt rettslære på videregående i to år....

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Det skal være mulig å få ordnet med et besøksforbud etter det du her sier om jeg har tolket mine rettskilder riktig. I dette tilfellet da straffeprosesslovens § 222a som lyder:

 

Påtalemyndigheten kan nedlegge besøksforbud dersom det er grunn til å tro at en person ellers vil

 

a)  begå en straffbar handling overfor en annen person,

 

b)  forfølge en annen person, eller

 

c)  på annet vis krenke en annens fred. (Se notat 1 under)

 

Forbudet kan nedlegges dersom den som forbudet skal beskytte, har begjært det, eller allmenne hensyn krever det. § 170 a gjelder tilsvarende.

 

Besøksforbudet kan gå ut på at den forbudet retter seg mot, forbys

 

a)  å oppholde seg på et bestemt sted, eller

 

b)  å forfølge, besøke eller på annet vis eller kontakte en annen person.

 

Er det nærliggende fare for en handling som nevnt i første ledd bokstav a, kan personen forbys å oppholde seg i sitt eget hjem.

 

Besøksforbudet kan begrenses på nærmere angitte vilkår.

 

Besøksforbudet skal gjelde for en bestemt tid, høyst ett år av gangen. Besøksforbud i eget hjem kan vare i høyst tre måneder av gangen. Besøksforbud kan bare opprettholdes så lenge vilkårene er oppfylt.

 

Påtalemyndighetens beslutning om å ilegge et besøksforbud skal være skriftlig og angi den forbudet er rettet mot, den det skal beskytte og grunnlaget for forbudet. Tilsvarende gjelder en beslutning om ikke å ilegge et besøksforbud. Den forbudet er rettet mot og den det skal beskytte, skal underrettes om påtalemyndighetens beslutning ved en kopi av beslutningen. Den et forbud er rettet mot, skal også gjøres kjent med følgene av å bryte forbudet, jf. straffeloven § 342. Avslår påtalemyndigheten en begjæring om besøksforbud, skal det opplyses om retten til å bringe avslaget inn for retten etter sjette ledd tredje punktum. Er det fare ved opphold, kan beslutningen etter første og annet punktum gis muntlig, men den skal da snarest mulig nedtegnes.

 

Påtalemyndigheten skal snarest råd og så vidt mulig innen fem dager etter at en beslutning om å ilegge en person besøksforbud er forkynt, bringe beslutningen inn for retten. Oversittes fristen, skal grunnen opplyses i rettsboken. En beslutning om ikke å ilegge besøksforbud kan bringes inn for retten av den et forbud skal beskytte. Den et besøksforbud er rettet mot, og den det skal beskytte, skal varsles om rettsmøter. Begge parter har rett til å være til stede og til å uttale seg. Rettens avgjørelser treffes ved kjennelse. Reglene i §§ 184 og 243 gjelder tilsvarende så langt de passer.

 

Notat 1: Det er konkrete privatpersoner, herunder en nærmere angitt krets av personer, som er beskyttet gjennom bestemmelsen. Det er ikke adgang til å nedlegge besøksforbud som har til hensikt å beskytte den alminnelige ro og orden, jf. Ot.prp. nr. 109 (2001-2002) pkt. 8.2 s. 45. De handlingene som det må være fare for, er de samme som tidligere, men lovteksten er annerledes redigert ved lov 10. januar 2003 nr. 2.

 

Fra Ot.prp. nr. 109 (2001-2002) pkt. 8.2 s. 45 kan man lese blant annet:

 

 

For det andre kan besøksforbud nedlegges når det er grunn til å tro at en person vil forfølge en annen person. Det er altså ikke et vilkår at forfølgelsen er en straffbar handling. Det kan for eksempel dreie seg om en person som følger etter eller stadig dukker opp på samme sted som en annen person på en måte som vedkommende oppfatter som truende. Denne typen trakassering er ikke nødvendigvis straffbar, men kan innebære en stor belastning for den det rammer.

 

For det tredje kan besøksforbud nedlegges når det er grunn til å tro at en person ellers vil krenke en annens fred. Det kan innebære en krenkelse om en person gjentatte ganger dukker opp på en annens bosted, ringer, eller trakasserer eller håner vedkommende på offentlige steder eller liknende.

 

Etter dette vil jeg tro det er anledning til å kunne få besøksforbud på bakgrunn av den psykiske terroren som igjen går utover deg. Dette beror selvsagt på hvilken måte denne personen ødelegger deg psykisk som du her sier, og om påtalemyndighetene tolker det likeledes som deg.

Lenke til kommentar

Det er mulig du må anmelde denne personen for noe før du evt. får igjennom et besøksforbud. Jeg vil uansett anbefale deg å anmelde ham/ henne for trakassering ettersom denne personen tar kontakt selv om du har gitt klar beskjed om du ikke ønsker denne kontakten.

 

Får du hjelp noe sted? Hvis ikke vil jeg anbefale dette, om ikke annet så for å få litt tyngde bak anmeldelsen; det er kanskje lettere å få igjennom om du har en psykolog/ psykiater som krever handling.

 

En person nær meg har også drevet med fysiske skader på seg selv i tunge perioder, så jeg har en viss forståelse for situasjonen din.

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...