Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nyvaska bil, men fortsatt møkk på?

black_sheep

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vaska bilen istad, med vanlig svamp og bilshamp fra turtle wax. den nano tech eller hva den heter. Når jeg svampa meg rundt omkring på bilen så hørte jeg en slags skrape lyd, også kjente jeg på lakken og da var den ru. Hva er det? og hvordan får jeg det vekk? Må jeg vente til våren kommer og jeg får polert?

Det ligger jo som en liten hinne uttapå lakken. Og når den var ferdigvaska tørka jeg over med pusseskinn, gjorde det noe? Ble det riper av det? Den var heller ikke blank der det var "ru-aktig". Og hvorfor kommer det bare på noen steder?

Mange spørsmål, men men.

Dette er første vinteren som jeg har bil, så stadig nye erfaringer :p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

høres ut som om lakken er i ferd med å flasse av.. eventuelt dårlig grunnarbeid da bilen ble lakert.. dette kan også komme av eventulle feil om vinteren. skraping på lakken etc. du ser vel selv om det er blitt riper eller ikke. er vanskelig å se igjennom denne posten hvordan lakken ser ut men jeg prøver å forestille meg det

Det du gjør da er at du pusser billen ned til sommeren eventuelt leverer inn til lakkverksted for at de skal få det bra.. så lakerer du på nytt hvis det ikke går å vaske det bort.. du kan jo prøve i en vaskehall..

Håper det hjalp

Mvh Christian

Skrevet

Vet ikke om det er det samme, men på min bil får jeg nesten hver vår et tjukkt lag med asfalt/salt/gugge som ligner på det du beskriver. Ikke blank, og er veldig ru. Jeg bruker svamp og rikelig med avfetting og gnir det vekk. Umiddelbart etterpå vasker jeg godt med vanlig bilshampoo og prøver å få den voksa/polert så fort som mulig.

Jeg får det mest nederst på dørene og spesielt rett bak forhjulene.

Skrevet

Uten at jeg er sikker, kan det høres ut som det samme som er på f.eks. bilen min.

Den nederste delen på begge sidene av bilen er ru. Lakker ser heller ikke glatt ut, men dette er gjort med hensikt.

Det er da en tydelig overgang fra vanlig lakket område, og over til dette ru området på bilen.

Det er laget sånn for å beskytte mot lakkskader. Eller rettere sagt, dette området tåler mye mer juling.

Kan du ta bilder, eller i alle fall forklare _hvor_ på bilen det er sånn?

Skrevet

Det er helt sikkert asfaltbelegg. Dette fjerner du ved å ha på avfetting og la den virke fem minutter før du vasker bilen. (Eventuelt kan du jobbe litt mykt med en samp for å få løst det opp. Hvis det er veldig gjenstridig kan du også bruke tennvæske på en svamp. Jeg har gjort det sistnevnte mage ganger, og det er helt suverent. Tennvæska er ikke "tørr" som white spiriten og legger igjen ei fetthinne som gjør at du ikke behøver å vokse før til våren.

Skrevet

Avfetting er tingen ja.....

Et annet tips er å bruke en skikkelig høytryksspyler. Får ikke av all dritten ved å bare vaske for hånd. Kärcher har flere gode, som ikke trenger å koste al verden. Spander 3-3500 kr for en skikkelig en....

Pantera

Skrevet

Har bilen vært lakkert nylig? Har vært borti altfor mange eksempler av lakkstøv overalt etter en lakkering. Dette kan resultere i "ru" lakkoverflater. Fjernes med litt rubbing, helst med maskin.

Om det er asfalt/salt/tjære og annen møkk som ligger på bilen din anbefales det å legge på en sterk avfetting, la denne virke litt (ikke tørke), deretter legge en mildere såpe/rensevæske oppå (igjen virke litt) for deretter og spyle av og svampe med bilshampo.

Er borti problemene du beskriver daglig på jobb, men vanskelig å gi en mening om hva det er uten å ha sett det live.

Skrevet

Tips til vask som burde hindre at du får slikt asfaltstøv og saltlake på bilen din som er vanskelig å få bort: (Du kan bruke AutoGlym Intensive Tar Remover for å fjerne dette, men gnikk forsiktig så du ikke drar dritten rundt og skader lakken.)

Tips til vintervask.

Jeg bruker alltid 3 poletter i selvvasken her.

1. polett - forvask - avfetting

- vente 5 minutter -

2. polett - forvask - skum

- vente 5 minutter -

3. polett - høytrykkspyling (også i hjulbuer og under så godt det lar seg gjøre) + supervoks til slutt

- tørke bilen med AutoGlym Dry fille -

Sjekker selvsagt for lakkskader og slikt, og utbedrer umiddelbart. Bruker egen felgrens ved behov, samt vinduspolish på vinduene :)

Blir bra resultat av det, vasker ca 3 ganger pr måned om vinteren (salt :()

Skrevet

Okei, så da er det fler her som mener det kan være veisalt osv. da. Håper det. Blir nedfor om jeg må lakke altså :( Da kjøper jeg meg et avfettingsmiddel å prøver det. Og satser på at det virker, ellers så kommer jeg med flere spørsmål.

(Nei, bilen har ikke vært lakka siden den var ny, bortsett fra venstre bakskjerm,pga rustfjerning rundt antenna)

Takk for svar alle sammen :)

Skrevet

Var vist bare veismuss det gitt, vaska i stad med avfetting. Det gikk bort! Men det jeg lurer på da er om det er viktig å polere ? eller kan jeg vente til våren? Hvis jeg skal polere hver gang jeg bruker avfetting blir det jo litt tungvindt på vinterern vil jeg tro :dontgetit: Men er det veldig viktig å få av sånt veismuss fort?

:)

Skrevet

Så lenge du følger mine vaskeansvisning (koster deg ca 100,- pr gang) så har tar du smussen fortløpende, og litt voks til slutt sørger for at dritten ikke fester seg like lett og bilen blir enklere å vaske. Bil som er ren, rustfri og med finere lakk er verd ett par-tre hundrelapper i vintermånedene, om du spørr meg. Men nå kjører jeg en 2007 modell med rimelig spesiell lakk (Arden Blue, «OPC-blå»)

Skrevet (endret)

En burde sprute på avfettning først, vente maks fem min, så spyle av. En burde ikke starte med svamp og vann om bilen er skitten. Det som skjer er at skitten funker om et slipemiddel som gnurer på lakken når en går over med svampen. En ser lett masse bittesmå riper som et resultat. Jeg bruker konsentrert høytrykksvask (5 liters dunk kjøpt på statoil) som jeg tynner ut med varmt vann i forholdet 1:10/1:15 på ei ugressmiddelsprøyte og sprayer over bilen.

Endret av kjaks
Skrevet
En burde sprute på avfettning først, vente maks fem min, så spyle av. En burde ikke starte med svamp og vann om bilen er skitten. Det som skjer er at skitten funker om et slipemiddel som gnurer på lakken når en går over med svampen. En ser lett masse bittesmå riper som et resultat. Jeg bruker konsentrert høytrykksvask (5 liters dunk kjøpt på statoil) som jeg tynner ut med varmt vann i forholdet 1:10/1:15 på ei ugressmiddelsprøyte og sprayer over bilen.

7394912[/snapback]

Vaska ikke med avfetting. Det jeg mente var at jeg spraya på med avfetting-venta-spylte av- også vaska jeg over.

Men da tar jeg tipset ditt da JohnRichard, hørtes rimelig ut det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...