Gå til innhold

Norske soldater i den romerske hær.


TSP

Anbefalte innlegg

Det jeg har hørt er opphavet til ordet Rus er at det var navnet russerne brukte på svenskene.

7432296[/snapback]

 

Ja, det stemmer faktisk. Folkeslaget Russland er oppkalt etter kom fra Sverige. Jfr. det finske navnet på Sverige, Ruotsi.

7432372[/snapback]

 

Eller det finske navnet på Sverige "Ruotsi" :)

 

Ifølge historieboka i andre klasse videregående er det mest sannsynelig at ordet Viking var en betegnelse på folk som kom fra Viken, som var den gamle betegnelsen på Oslofjorden, men som ble utvidet til å gjelde for alle fra hele norden, men det er mange teorier om opphavet. I vikingtiden brukte trolig ingen ordet Viking, det engelske navnet på alle vikinger var Daner.

 

Ja, en av teoriene er at ordet "viking" kommer fra Viken (Oslofjorden)

Men ordet "víkingr" er intet nytt ord. Det ble brukt om en liten gruppe mennesker som dro over havet å herjet. Først under 1800 tallet ble dette navnet tatt ibruk om alle mennesker fra Skandinavia (Som levde i "Vikingetiden")

Kilde: Svensk wikipedia (Viking)

 

Kanskje stammer ordet Viking fra Viken(Oslofjorden) men man kan ikke alltid stole på slike slikt. Vinland! Hva betyr det? Et land fullt av vinmarker? Eller fra det norrøne "vin" som betyr grønne sletter (eller noe lignende) Om det strides jo de lærde.

Endret av Heimdall
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror Vikinger var bare noe man gjorde..ikke et folkeslag..jeg ville kalle våre forfedre for det Norrøne folkeslag med tanke på at vår mytologi heter Norrøn Mytologi..på samme måte som man sier Gresk mytologi, Romersk mytologi etc.

Noen enig?

 

Og dessuten har jeg hørt at Kong Knut(Canute) av england var personlig sett "norsk".

Selv om de fleste under ham var dansker kanskje..

Endret av RougeAlien
Lenke til kommentar
Jeg tror Vikinger var bare noe man gjorde..ikke et folkeslag..jeg ville kalle våre forfedre for det Norrøne folkeslag med tanke på at vår mytologi heter Norrøn Mytologi..på samme måte som man sier Gresk mytologi, Romersk mytologi etc.

Noen enig?

 

Og dessuten har jeg hørt at Kong Knut(Canute) av england var personlig sett "norsk".

Selv om de fleste under ham var dansker kanskje..

7437419[/snapback]

 

Hva mener du med personlig sett "norsk"?

Han var jo sønn av danskekongen og en polsk adelskvinne, og regjerte bl.a. over Danmark (Selvfølgelig!) og England. I Norge styrte han bare fra 1028 til 1035. Og da bare med stedfortredere (En av hans sønner og dennes mor som var hans tidligere frille!) Da Kong Knut døde i 1035(?) ble Norge igjen selvstendig.

Lenke til kommentar
Jeg tror Vikinger var bare noe man gjorde..ikke et folkeslag..jeg ville kalle våre forfedre for det Norrøne folkeslag med tanke på at vår mytologi heter Norrøn Mytologi..på samme måte som man sier Gresk mytologi, Romersk mytologi etc.

Noen enig?

 

Og dessuten har jeg hørt at Kong Knut(Canute) av england var personlig sett "norsk".

Selv om de fleste under ham var dansker kanskje..

7437419[/snapback]

 

Vikingene var de folkeslagene som var kjent for å dra i viking. Det var en kultur som var lik for hele Skandinavia på den tiden, før vi hadde klarere landegrenser slik som på 1100-tallet og utover. Da var det enklere å dele opp i spesifikke land.

Lenke til kommentar
De romerske gjenstandene kan like godt ha kommet fra "loot" fra noen av de slagene som romerne tapte mot germanerne. Eller noe de byttet til seg på en handelsreise.

7452534[/snapback]

 

Jo, men såvidt jeg har forstått er det funnet en slags beholder av messing(bronse?), som ble brukt til å hente vann i eller et spisekar, i mange mannsgraver i Norge (over 20 graver) Disse beholderene var standardutstyr i den romerske hæren.

Dette er gjenstander uten spesiell stor verdi, men hadde sikkert stor affeksjonsverdi for de som ble gravlagt. Feks.for en tidligere romersk legionær fra Østfold :-)

Mange germanere var jo også legionærer i den romerske hæren. Vi ble jo også kalt germanere av romerne (noe vi strengt tatt er!)

Går utifra at det er gjort andre arkeologiske funn også.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Quote: "Viking =Ifølge den danske historikeren Else Roesdahl er det et vestnordisk ord som betyr noe i retning av «en som kjemper til sjøs», «sjørøver», «hærferd til sjøs» eller «herjing».  kilde Wikipedia (Viking)

Men dette er jo selvfølgelig bare ordet "Viking".  Men det er kanskje naturlig å tro at ordet oppstod der begrepet (Vikingeturene :-)  ) oppstod.

 

Vestnordisk er ikke det samme som vestlandsk. Vestnordisk ble snakket i Norge, på Island og på Færøyene. Det vi senere kaller norrønt. Jfr Østnordisk, som ble talt i Danmark og Sverige.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Var en del vikinger nede i konstantinopel rundt 1000tallet. Sigurd Jorlsfarar, anyone? (Det var riktignok i 1111, men var viking, og han var norsk. Han var heller ikke den første.)

 

Ellers var det ganske bra statussymbol å ha "Væringagarden", som dine livvakter.

9220749[/snapback]

 

Sigurd Jorsalfare eller Sigurd Magnusson som han egentlig het, norsk korsfarer.

 

wiki

Lenke til kommentar
Var en del vikinger nede i konstantinopel rundt 1000tallet. Sigurd Jorlsfarar, anyone? (Det var riktignok i 1111, men var viking, og han var norsk. Han var heller ikke den første.)

 

Ellers var det ganske bra statussymbol å ha "Væringagarden", som dine livvakter.

9220749[/snapback]

 

Sigurd Jorsalfare eller Sigurd Magnusson som han egentlig het, norsk korsfarer.

 

wiki

9221638[/snapback]

 

Korsfarer i hvilken forstand? Han dro ikke dit for å drepe, men for å skaffe seg en bit av jesus kors. (Krusifiks)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...