Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

repeater oppsett (3Com)


Anbefalte innlegg

Jeg har en 3COM router satt opp, som fungerer helt utmerket. Av en eller annen grunn, så får ikke naboen (i vårt boliglag - vi bor på landet) ADSL, så vi har kjøpt en uteantenne og en 3COM AP (som også kan brukes som repeater - modell 3CRWE454G75 - kjøpt hos Komplett).

 

Problemet er at jeg ikke får satt opp repeateren til å sende sterke nok signaler.

 

Jeg har gjort følgende:

 

1. koblet opp AP med ethernet kabel til LAN port på router

2. satt opp AP med samme SSID og kanal (ingen kryptering så langt)

3. satt opp AP i repeater modus

 

uteantenna er montert på AP/repeateren.

 

Denne AP har 4 ulike moduser, husker ikke alle, men er det mulig f.eks. å koble en router og AP sammen ved hjelp av en nettverkskabel? Fordi begge boksene står ved siden av hverandre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kobler en nettverkskabel fra en av lanportene på routeren til aksesspunktet. 

 

"Problemet er at jeg ikke får satt opp repeateren til å sende sterke nok signaler." 

 

Mener du at signalet ikke når naboen?

Dette AP sender trolig med en effektstyrke uansett.

7362196[/snapback]

 

ja, signalen når ikke naboen. Når jeg resetter AP, så har jeg bra signal. Men så raskt jeg setter opp med AP i repater modus, så blir signalet borte (iallefall langt svakere)

Lenke til kommentar

Hvilken (ute)antenne er det du har kjøpt da? Ikke sikkert den duger vet du.

 

Og hvordan er naboens oppsett - han som skal koble seg til deg? Sitter han inni murhuset

sitt, med laptopen i fanget (satt litt på spissen..for å illustrere om problemet muligens er hos ham).

Kanskje forholdene hos dere er slik at han må ha antenne han også?

 

En annen ting er om du må sette AP i repeater modus? Holder det ikke at AP

er tilkoblet routeren din?

Lenke til kommentar
Hvilken (ute)antenne er det du har kjøpt da? Ikke sikkert den duger vet du.

 

Og hvordan er naboens oppsett - han som skal koble seg til deg? Sitter han inni murhuset

sitt, med laptopen i fanget (satt litt på spissen..for å illustrere om problemet muligens er hos ham).

Kanskje forholdene hos dere er slik at han må ha antenne han også?

 

En annen ting er om du må sette AP i repeater modus? Holder det ikke at AP

er tilkoblet routeren din?

7371333[/snapback]

 

Antennen er fra CNET, og den er god nok. Når jeg setter uteantennen rett på AP og nullstiller den (fabrikkinnstilling), så er det mer en godt nok signal. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal sette opp utstyret, fordi det følger med ingen forklaring.

 

Routeren har følgengende konfigurasjon:

 

Channel: 3

SSID: enabled

Nitro Mode: on

WDS: on (med Mac-adresse til AP)

Kryptering: ingen (aktiverer dette når signalet er god nok)

 

APen har samme kanal og SSID som routeren. APen er satt i repeater modus, og AP og router er koblet sammen med kabel.

Lenke til kommentar

Jeg har en 3COM wireless router og prøver å koble en 3COM AP til routeren.

 

Naboen har en laptop som man mottar signalene med. Signalene er gode nok hvis man har nullstilt AP.

 

I routeren har jeg aktivert WDS og tastet inn Mac-adressen til AP. Så satte jeg AP i repeater modus. Skal man foreta noen innstillinger i AP for at det skal fungere?

Lenke til kommentar

Er det en nødvendighet å kjøre WDS da for at han skal kunne koble seg på nett?

 

:hmm:

 

Jeg har en 3COM wireless router og prøver å koble en 3COM AP til routeren.

 

Naboen har en laptop som man mottar signalene med. Signalene er gode nok hvis man har nullstilt AP.

 

I routeren har jeg aktivert WDS og tastet inn Mac-adressen til AP. Så satte jeg AP i repeater modus. Skal man foreta noen innstillinger i AP for at det skal fungere?

7394199[/snapback]

Lenke til kommentar

Hvis AP'n skal være tilkoblet routeren med kabel, ville jeg ikke valgt repeat-modus, men en unik SSID og kanal kun for AP'n som er forskjellig fra routerens innstillinger.

 

Hvis AP'n ikke skal være tilkoblet routeren med kabel men skal fange opp det trådløse signalet fra routeren, så må den stå i repeat-modus. Normalt er da at man må legge inn MAC-adressen i AP'n for den trådløse delen på routeren, slik at AP'n vet hvilket trådløst nettverk den skal repeate.

 

XP er ikke glad i flere nettverk med lik SSID, prøv å slå av SSID-broadcast på din router og se hva som skjer hos naboen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...