Gå til innhold

Hvordan finner jeg ut hva harddisken heter?

Simma89

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Skal formatere snart.

Har for øyeblikket 2 harddisker i pcene. Den ene bruker jeg til dokumenter filmer musikk etc. Den andre er programmer spill osv.

Det jeg trenger å finne ut er hvilken er det jeg har hva på? Har en SATA disk og en IDE disk. De som er problemet er at jeg ikke husker hvilken disk jeg brukte til hva... Har prøvd å gå på min datamaskin og gått på egenskaper på den disken hvor jeg har musikk og sånn men da får jeg bare opp egenskapene for alt..

Så hvordan finner jeg ut dette?

Hvis det hjelper så heter musikk disken E: og program disken heter C: inne på "min datamaskin"

Endret av Simma89
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Last ned everest og sjekk etter der. Men det skal vel ikke være noe problem likevel, vises det ikke hvilken disk windowsen ligger på inne på formateringsmenyen da?

Skrevet (endret)

Gå på kontrollpanel->system->maskinvare->enhetsbehandling og trykk på + tegnet ved siden av "diskstasjoner"

TRYKK på en av diskene og og deretter til "volumer" i menyen øverst,så trykker du på "fyll ut" hvis det ikke står noe der.

Endret av FloppyK
Skrevet

jeg kom meg ikke inn på noe som heter "volumer" men jeg kunne deaktiver den ene men ikke den andre. Betyr det at den jeg kan deaktivere er den disken med musikk osv?

Skrevet

Når jeg gikk inn der så kom begge opp. Den ene het C: (system) dene andre het E:.

Men det stod ikke hvem av dem som var SATA disken og hvem av dem som var IDE disken. Prøvde å klikke på egenskaper og utforsk og alt sammen, men når jeg kommer inn på egenskaper så kommer bare alle lagringsenhetene under hverandre og jeg er like langt..

Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan finne ut hvilken av de to diskene som er hva?

Skrevet

Det er vel ingen sted jeg vet om at det står i klartekst om en disk er IDE eller SATA.

Det finnes programmer som kan fortelle det, f.eks Everest.

En enkel løsning er vel å se i BIOS. Der blir diskene listet under oppstart, og de kommer IDE før SATA. Du kan se i menyen for bootrekkefølge, den som booter er C:

For å være sikker kan du da trekke ut ledningen på den andre, hvis Windows starter så er det E: du har koblet fra.

Det kan være lurt å ha den disken frakoblet mens du installerer på nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...