Gå til innhold

pentax K 10 D noe å satse på for fremtiden?


Anbefalte innlegg

De 2 kjempestore (Nikon og Canon) er bedre enn alle andre på ett viktig punkt: Autofokusytelse.

 

D80 har 10 AF-punkter spredt rundt omkring i søkeren, slik at du slipper å rekomponere etter å ha fokusert. Autofokusen er også prediktiv, slik at den merker når målet ditt beveger seg, og hvor fort. Den kan automatisk bytte AF-punkt når subjektet beveger seg gjennom bilderuten, og den tar utløserforsinkelse etc. med i beregningen når den fokuserer, slik at subjektet er i fokus når bildet blir tatt og ikke rett før. Ytelsen i dårlig lys er også merkbart bedre enn Olympus/Pentax/Sony og deres partnere.

 

Pentax (og Olympus) har stusselig AF (mener å huske dette fra da jeg prøvde K10D førproduksjonsmodellen), med tre AF-punkter plassert på en horisontal linje nokså nær sentrum. Dette kan tvinge deg til å komponere med subjektet i sentrum dersom du fotograferer et bevegelig mål. (til daglig bruker nok de fleste fotografer kun sentrumspunktet uansett, men det hender definitivt at det er greit å ha flere) I dårlig lys vil også Pentax' AF få problemer før Nikon/Canon.

...

7369916[/snapback]

Nøytral eller ikke. Dette inneholder en viktig faktisk feil. K10D har 11 fokuspunkt, hvorav 9 er av krysstypen. Vesentlig forskjell fra 3 AF punkter som du hevder. Jeg lurer på om du blander K10D sammen med *istDL her.

 

At Nikon/Canon sine autofokussystemer yter bedre i dårlig lys er en forholdsvis løst fundert påstand. De rapportene jeg har fått tyder på svært gode lavlysegenskaper ved K10D.

I denne sammenhengen vil jeg og nevne at Pentax har betydelig bedre søker enn Canon i tilsvarende prisleie. Altså den er bedre til manuell fokusering når autofokusen eventuelt kommer til kort. De rapportene jeg har sett tyder på at K10D ligger omtrent likt med D80 på dette punktet.

I rettferdighetens navn bør det kanskje nevnes at det har vært en del negative rapporter når det gjelder feil fokus med K10D og 21mm pancake objektivet. Om dette er riktig er det for tidlig å si. Mange av de som hevder dette er ferske DLSR brukere, så jeg tar dette med en liten klype salt. Men om det viser seg å stemme vil nok Pentax rette dette.

Svakheten ved Pentax sitt AF system har vært hurtighet. Dette skyldes to faktorer. For det første så bruker Pentax sitt system tid på å dobbeltsjekke fokus før systemet bekrefter fokus. Dette tar tid, men øker nøyaktigheten. I tillegg har AF motoren vært i svakeste laget. I K10D er den innebyggede motoren betydelig kraftigere. I tillegg støtter K10D SSM, Pentax sin utgave av USM.

 

Jeg påstår ikke at Pentax sitt AF system er bedre enn Nikon/Canon. Det jeg mener å er at det ikke finnes grunnlag for å hevde det motsatte heller. I hvert fall ikke foreløpig.

 

Men unntak av værbestandighet og SR har jeg inntrykk av at D80 og K10D er ganske likeverdige.

 

Mitt råd til de som veier mellom disse alternativene er å veie disse værbestandighet og SR opp mot Nikon sitt bedre utbyggete zoom og langteleprogram.

Pentax er i ferd med å gjennoppbygge objektivprogtammett sitt, men for øyeblikket ligger de nok noe etter. Til gjengjeld har de jo en del svært sexy fastobjektiver som rett og slett er unike.

 

Jeg for min del er i hvert fall overbevist om at Pentax kommer til å bestå også i framtida.

 

EDit: Jeg ser at andre har tatt tak i det med tre fokuspunkter mens jeg satt å skrev. Jaja. Jeg lar innlegget stå, siden det inneholder en del annet.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EDit: Jeg ser at andre har tatt tak i det med tre fokuspunkter mens jeg satt å skrev. Jaja. Jeg lar innlegget stå, siden det inneholder en del annet.

7370918[/snapback]

Et par andre ja... :whistle:

 

Jeg er bare glad for å bli arrestert på punkter hvor det jeg skriver er faktisk feil, men Pentax' AF-ytelse i dårlig lys kom heller dårlig fra forrige nummer av Fotografi (hvor både Pentax og Samsung ble testet), men jeg husker ikke hvilke modeller og har ikke bladet for hånden. Det er ikke "løst fundert". Dog er jeg åpen for at det ikke gjelder K10D - det får tiden vise. Min erfaring med K10D innendørs var forøvrig meget god - kjapp og presis AF. Ingenting å utsette på den, men det var inne i en godt belyst messehall, og slettes ingen vitenskapelig test.

Lenke til kommentar

Takker for veldig mange gode innlegg på mitt spørsmål. Hadde nesten bestemt meg helt til dere begynte å diskutere hastighet. KOmmer til å bruke kameraet mye på tur i fjellet. ikke alle motiv der står i ro.... Nå er det tilbake i tenkeboksen. Noen som vet når testen av pentax dukker opp?

 

 

 

 

EDit: Jeg ser at andre har tatt tak i det med tre fokuspunkter mens jeg satt å skrev. Jaja. Jeg lar innlegget stå, siden det inneholder en del annet.

7370918[/snapback]

Et par andre ja... :whistle:

 

Jeg er bare glad for å bli arrestert på punkter hvor det jeg skriver er faktisk feil, men Pentax' AF-ytelse i dårlig lys kom heller dårlig fra forrige nummer av Fotografi (hvor både Pentax og Samsung ble testet), men jeg husker ikke hvilke modeller og har ikke bladet for hånden. Det er ikke "løst fundert". Dog er jeg åpen for at det ikke gjelder K10D - det får tiden vise. Min erfaring med K10D innendørs var forøvrig meget god - kjapp og presis AF. Ingenting å utsette på den, men det var inne i en godt belyst messehall, og slettes ingen vitenskapelig test.

7371584[/snapback]

Lenke til kommentar
Jeg er bare glad for å bli arrestert på punkter hvor det jeg skriver er faktisk feil, men Pentax'  AF-ytelse i dårlig lys kom heller dårlig fra forrige nummer av Fotografi (hvor både Pentax og Samsung ble testet), men jeg husker ikke hvilke modeller og har ikke bladet for hånden. Det er ikke "løst fundert". Dog er jeg åpen for at det ikke gjelder K10D - det får tiden vise. Min erfaring med K10D innendørs var forøvrig meget god - kjapp og presis AF. Ingenting å utsette på den, men det var inne i en godt belyst messehall, og slettes ingen vitenskapelig test.

7371584[/snapback]

At du hadde konkrete tester av tidligere kameraer i bakhodet var ikke så lett for meg å vite. Slik det så ut for meg, bygget du på at K10D hadde tre autofokuspunkter. Derfor fortonte utsagnene dine om lavlysfokusegenskaper seg litt løse.

 

Jeg gleder meg forresten sykt til å prøve K10D selv. Men det blir nok ikke med det første. Trenger lit forskjellig annet stash først.

 

La meg til slutt føye til at det du sier om følgefokus er et av ankepunktene mine mot K10D.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

La meg til slutt føye til at det du sier om følgefokus er et av ankepunktene mine mot K10D.

 

Selv har jeg brukt en *istDS på formel 1 og hadde null problem med følgefokus på biler som kom rett i mot meg i 200+km/t. Med tanke på at K10D er raskere en *istDS så tror jeg du skal ha spesielle behov hvis den ikke henger med.

 

http://www.heime.org/Lists/Photos/Shown%20...Nürburgring.jpg

Lenke til kommentar

La meg til slutt føye til at det du sier om følgefokus er et av ankepunktene mine mot K10D.

 

Selv har jeg brukt en *istDS på formel 1 og hadde null problem med følgefokus på biler som kom rett i mot meg i 200+km/t. Med tanke på at K10D er raskere en *istDS så tror jeg du skal ha spesielle behov hvis den ikke henger med.

 

http://www.heime.org/Lists/Photos/Shown%20...Nürburgring.jpg

7373089[/snapback]

Interesant Stig Vidar.

Selv sliter jeg med fugler i flukt. Treffraten blir relativt liten. Men det kan kanskje henge sammen med at jeg bruker en 300/2,8 med AF adaptoren som kun gir ett fokuspunkt ;-)

Det er faktisk det eneste lange AF alternativet jeg har for øyeblikket. Jeg er veldig frista til å kjøpe meg en billgzoom, men fornuften sier at jeg ikke bør bruke penger på noe som jeg vet at ikke holder mål kvalitetsmessig. Tror jeg vil se an 60-250/4 først, den har jeg store forventninger til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...