Gå til innhold

Pentax objektiver vs Canon og Nikon


Anbefalte innlegg

Etter en diskusjon om hvorvidt Pentax er noe å satse på for fremtiden, er jeg interessert i å hvite hvordan kvaliteten på Pentax objektivene er i forhold til f.eks Nikons eller Canons. Dette er interessant da jeg vurderer den nye Pentax K10D eller Nikons D80 som første speilrefleks kamera.

 

Jeg ser at Pentax vil lansere 3 nye zoomobjektiver med bra lysstyrke, men jeg har ikke funnet noen tester av disse. Har heller ikke funnet noen tester av Pentaxobjektiver mot andre kjente merker på nettet.

 

Er det noen av forumets deltakere som vet noe om temaet? Det har vært nevnt at Pentax ikke kommer helt opp når det gjelder hastigheten på autofokus, men at dette kanskje ordner seg når den nye K10D kommer i handelen. Er det andre områder der dere mener/vet at Pentaxobjektiver er bedre eller dårligere enn de kjente som Nikon eller Canon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke mye om nytt Pentaxkamera/objektiver, men jeg vet endel om gamle manuelle Pentaxobjektiver.

 

Jeg har en Canon dSLR og på den bruker jeg en rekke gamle Pentax M42-objektiver og jeg kan si at disse objektivene ligger på ingen måte bak Canon og Nikonoptikk, kanskje et lite hakk foran?

 

Men det er ingen hemmelighet at Pentax i alle fall tidligere, ikke har vært like dyktige med sine zoomobjektiver som Canon og Nikon.

Lenke til kommentar

Jeg hadde tidligere Pentax og gikk over til Nikon for en tid siden.

 

Mine gamle, manuelle Pentax objektiver vil jeg si er minst like bra som tilsvarende hos Nikon, kanskje hakket bedre. Dette er dog fastoptikk, men jeg også har hørt at tidligere Pentax zoomer ikke var all verdens.

 

Men jeg har prøvet en K100D med kit-objektivet og en gammel, manuell 50 mm og dette var meget bra.

Lenke til kommentar
Takk for svar så langt.

Vi får antakelig vente til folk har fått brukt sine nye K10D, og høre hva slags erfaringer de gjør seg.

7381179[/snapback]

 

Pentax er i toppen når det gjelder objektiver med fast brenvidde. Jeg tenker da spesielt på de legendariske FA 31mm/1.8, 43mm/1.9 og 77mm/1.8. Alle disse tre har betegnelsen "Limited" og er blant verden beste objektiver. I tillegg har Pentax en meget god vidvinkel zoom (12-24 F4).

 

Pentax har også lansert DA 21mm/3.5, 40mm/2.8 og 70mm/2.4. Disse er også "Limited" og samtidig så små at du kan ha dem i jakkelomma!

 

De tre nye DA* zoom objektivene som kommer neste år vil ha profesjonell kvalitet.

 

Jeg er i samme situasjon som deg, og etter nøye lesing og vurdering av bilder kom jeg fra til at Pentax k10d banker Nikon d80 med klar margin.

 

mvh

.lars

Lenke til kommentar
De tre nye DA* zoom objektivene som kommer neste år vil ha profesjonell kvalitet.

 

Har ikke sett noen antydning om pris på disse, men siden de er proffoptikk må en vel regne med at det er 10K+ priser på de??

 

Har også tidligere vraket Pentax pga autofokusen. Men K10D virker som et knall hus.

Endret av El chico
Lenke til kommentar
De tre nye DA* zoom objektivene som kommer neste år vil ha profesjonell kvalitet.

 

Har ikke sett noen antydning om pris på disse, men siden de er proffoptikk må en vel regne med at det er 10K+ priser på de??

Regn med ca 7-8000 for 16-50 (omtrent samme som Canon 17-55 f/2.8IS) og ca 9-10000 for 50-135 (Sigma 50-150 f/2.8 koster ca 7000 nå). 60-250 gjetter jeg på at ligger i omtrent samme området, når den kommer om et års tid... Har du flaks, blir de litt billigere, men ville ikke regnet med det i først omgang. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
http://www.digital.pentax.co.jp/ja/lens/ ligger det en pdf som viser at Pentax lanserer en trekke nye objektiver i tillegg til de tre "proffe" i 2007:

 

35mm, 55mm, 200mm, 300mm, 17-70mm og 70-300mm.

 

Regner med at dette er objektiver som er beregnet for massemarkedet, men er det noen som kjenner noe mer til forventet pris, lysstyrke og salgsstart?

7391229[/snapback]

 

 

DA Limited objektivene med fast brennvidde (21,40,70mm), ofte betegnet som pannekake-objektivene har alle F-verdi fra 2.4 til 3.2. Derfor tror mange at de to nye, altså 35mm og 55mm som du nevner ovenfor, blir low light objektiver på enten F1.4 eller F1.6. Jeg legger merke til at Pentax ikke har brukt "Limited" for disse to ennå, men mye kan endres fram til lanseringdato.

 

Mye taler for at 300mm blir F4 og 200mm F2.8. Dette er rett og slett en oppgradering fra FA*-serien.

 

Prisene er vanskelig å si, men at 35mm og 55mm blir rundt 500-600 dollar er vel nogenlunde sannsynelig.

 

Den nye DA* profesjonelle zoom-serien ligger vel på mellom 800-1200 dollar. Men, Samsung skal jo også lansere disse tre objektivene, og mye taler for en rimeligere pris. For eksempel koster Pentax DA 12-24 dobbelt så mye som Samsungs Schneider-K. 12-24, selv om de to er helt identiske.

 

mvh

.lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...