Gå til innhold

Problemer med bruk av COM port


Joakim87

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg skal hente informasjon fra et kasse appeerat til pcen via COM porten.

 

Bakpå pcen er det kun 1 COM port, men i enhetsbehandlig i windows så står det listet 2 stk COM porter, er det vanlig?

 

Når jeg så i programmet(Quorion, hvis det er noen som er kjent med det) prøver å hente inn data via com port1 kommer feilmedlingen "COM1 - Error opening port", og når jeg prøver å hente data via com port2 så står den bare å "jobber", og ingenting skjer...

 

Har vært i kontakt med leverandør av kasseapperatene og han sier at ingen ekstra drivere skal være nødvendig... Noen som vet hvordan man kan "identifisere" hva som er koblet i en comport, evt spesielle instillinger i COM-port oppsettet man må være spesielt oppmerksom på?

 

Håper på svar

mvh

Joakim T

 

Til moderator: Var ikke helt sikker på hvor jeg skulle legge posten, iom at det høyst sannsynlig har noe med konfigurasjon av comporter etc, hvis dere mener den passer bedre inn i en annen kategori hadde jeg satt pris på om dere flyttet den :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan enkelt teste om porten fungerer. Start Hyperterminal og sett den til å bruke COM porten. Når du kortslutter pin 2 og 3 i pluggen skal det du skriver på tastaturet vises på skjermen.

 

Mitt hovedkort har også bare en port synlig, det er COM1. COM2 er tilgjengelig på en intern plugg, der må man bruke en overgang (som ikke følger med).

Høres ut som du har noe galt med COM1, og mangler en plugg på COM2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...