Gå til innhold

Nei til måling av snitthastighet i fotobokser.


sluffy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er inni hampen mange på veien til Svinesund grensa også. Trafikkfarlig som bare pokker, fordi mange må bremse ned så kraftig og følge med mer på speedometeret enn veien :nei:

8044526[/snapback]

 

Hehe, ja dette er jo alltid et sikkert kjennetegn på at man har kommet hjem til "gode gamle" Norge :!: Flott motorvei helt til man kommer over grensen. Plutselig forsvinner halvparten av veien, fartsgrensen halveres og fotoboksene spretter opp som paddehatter. Akk, man kan bli nostalgisk av mindre. :w00t:

Lenke til kommentar

Synes det er litt skremende at folk har et så "løsslupent" forhold til å kjøre for fort jeg. Tro det eller ei, men det er en grunn til at det finnes fartsgrenser, og grunnen er faktisk ikke at man da har en sum man kan legge til 10 på for å få farten man skal holde.

Lenke til kommentar
Tro det eller ei, men det er en grunn til at det finnes fartsgrenser, og grunnen er faktisk ikke at man da har en sum man kan legge til 10 på for å få farten man skal holde.

8066521[/snapback]

 

Hmm...kan grunnen være å gi Staten enda litt mer inntekter fra bilistene da, kanskje? :tease: Det forklarer i hvert fall hvorfor motorveien fra Åsane til Bergen fikk senket fartsgrensen fra 90 km/t til 80 km/t sånn helt uten videre :D

Lenke til kommentar

Ja jeg er enig at det finnes en del sære fartsgrenser og at det noen ganger kan virke som om fartsgrensen blir justert etter hvor mye staten vil ha i kassa. Det som er synd er at noen (langt fra alle) bruker dette en unnskyldning for å kjøre hinsides fort, noe som er farlig selv om fartsgrensa på veien ikke innbyr til å bli respektert.

 

Det beste hadde så klart vært hvis staten/vegvesenet kunne satt mer fornuftige fartsgrenser. Men jeg synes det er langt å foretrekke at vi følger dem som er, framfor å kjøre som tullinger med den unnskyldning at fartsgrensene er "feil".

Lenke til kommentar
Ja jeg er enig at det finnes en del sære fartsgrenser og at det noen ganger kan virke som om fartsgrensen blir justert etter hvor mye staten vil ha i kassa. Det som er synd er at noen (langt fra alle) bruker dette en unnskyldning for å kjøre hinsides fort, noe som er farlig selv om fartsgrensa på veien ikke innbyr til å bli respektert.

 

Det beste hadde så klart vært hvis staten/vegvesenet kunne satt mer fornuftige fartsgrenser. Men jeg synes det er langt å foretrekke at vi følger dem som er, framfor å kjøre som tullinger med den unnskyldning at fartsgrensene er "feil".

8076844[/snapback]

 

 

Er stor forskjell på å kjøre "tulling" og kjøre for fort..

Tar man store sjanser ved forbikjøringer osv, agressiv kjøring, i hvilken som helst fart er det mye farligere enn å ligge i 20 - 30 km/t over grensa. Er de agressive kjørerene som skulle blitt tatt, ikke de som har høyere fart når de kjører alene på veien.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Er enig i at de agressive kjørerne er værst, men det er, så vidt jeg har erfart, de samme som kjører(alt for) fort og som kjører gris. Det er også viktig å huske på at et sånt "system" vi har i dag hvor alle ligger 10-20km/t over grensa er med på å skape agressiv kjøring. Hvis noen velger å følge fartsgrensa blir nemlig mange irriterte og kjører forbi på farlige steder.

Lenke til kommentar

Er jo ikke noe problem å gjøre det litt enklere for de som vil kjøre fort, å komme seg forbi. Min erfaring er at har man først fått noen som ligger bak, så ligger der uavhengig av farten, siden de vil følge farten til bilen forran. Da er det ikke vits å forsøke å øke farten, fordi de ligger der uansett. Jeg bruker bare da å lete etter et sted jeg kan redusere farten litt, så de kommer seg forbi, så er de ikke noe problem for meg lengre. Hvorfor de vil kjøre fortere enn meg har jeg ikke noe med uansett.

Lenke til kommentar

Har hørt at hele opplegget med måling av gjennomsnittsfart ble avsluttet pga. at det var i strid med person.. persooooon... *hva heter det* det at en blir overvåket iallefall.

 

Uansett så synes jeg fotobokser er en god ting. Jeg har aldri blitt tatt av en og den svimlende summen som går til statskassa gjør meg godt i form av lavere/ikke forhøyede avgifter på andre områder.

Lenke til kommentar

Det som er litt dumt da er at det koster en halv million å sette opp et par slike bokser (altså èn for hver retning) der det er tilgang til telefonlinje og elektrisk kraft. Skal noen råkjørere til for å finanisere en slik boks... Tviler på at de går med overskudd de første 10 årene de står.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

De satte opp nye fotoboks like ved her jeg bor nylig. Med andre ord en boks ingen viste om. Ble tatt noen hundre der den første uka. Hvis vi regner litt lavt og sier 200 personer får ei bot på 2000kr blir dette 400000kr bare den første uka. Dette var en veldig trafikert veg(E6) og en relativt skjult boks, men likevel, så mange år tar det nok ikke.

Lenke til kommentar
Har hørt at hele opplegget med måling av gjennomsnittsfart ble avsluttet pga. at det var i strid med person.. persooooon... *hva heter det* det at en blir overvåket iallefall.

 

Personvernet. Det er et grovt angrep på personvernet at samtlige bilister skal fotograferes og registreres bare i egenskap at de kjører på norske veier. Nå skjønner jeg ikke hvorfor Datatilsynet stiller seg så negative til akkurat slike fotobokser når de uten problem har latt Bro & Tunnelselskapet boltre seg med norgeshistoriens største overvåkingsprosjekt (Bomringen i Bergen og Tønsberg) i rent kommersielt øyemed! Men det er en annen diskusjon...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

hei, bruker denne tråden, jeg..

 

kan noen linke til en side som forteller meg det jeg trenger å vite om fotobokser?

må da finnes en sånn en, kanskje her på forumet. søkte litt, men fant bare gamle saker.

 

får man f.eks bildet av deg selv i postkassa?

 

takker på forhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...