allanalda Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Hei, vi bor for tida utafor Norge men skal "oppover" igjen. Det viser seg (for oss) at alle gamle ordninger for å ta bil på flyttelass er oppheva. Nå skal alle importere bilen sin. Det betyr at når bilen i det landet vi bor i nå er kjøpt MED moms så er det denne prisen som skal legges til grunn for moms og avgiftsberegninger når bilen skal "fortolles" i Norge. Vi har vært inne på toll.no og beregna ut fra hva bilen vår kosta i 2003 og det utrolige er at bilen blir dyrere å ta til Norge enn hva en ny i Norge koster. Sånn omtrent. Ikke kan vi vel selge den og kjøpe den igjen til en dagspris heller, vel? Kan alt dette være riktig? Og, kan det være lovlig? Det vil si lovlig er det vel såfremt det er en lov tilstede, men........
buskmann Skrevet 23. november 2006 Skrevet 23. november 2006 Momsen regnes ut fra nåværende verdi på bilen, pluss frakt osv. Hvis det er lenge siden du kjøpte bilen du vil importere, så vil Tollvesenet fastsette tollverdien. Hvis du vil unngå fullstendig vilkårlig verdifastsettelse, så bør du få foretatt en takst i opprinnelseslandet rett før du importerer bilen, som du viser fram. Pass på å få en "snill" takst, men ikke så snill at den vekker mistanke. Hvis du har mulighet for å få refundert deler av den utenlandske momsen, så er det bra. Hvis du gjør det, så får du i ettertid refundert den delen av den norske momsen som stammer fra den utenlandske momsen. Det er sikkert forskjellige regler for hvert land, men jeg vet at broren min gjorde det på denne måten da han importerte en Audi fra Sverige. Den hadde da gått som leasingbil.
Swe Skrevet 24. november 2006 Skrevet 24. november 2006 Kan alt dette være riktig? Og, kan det være lovlig? Det vil si lovlig er det vel såfremt det er en lov tilstede, men........ 7344904[/snapback] Jada, det er både riktig og lovlig. Man skal i praksis ikke ta med seg bilen sin på flyttelasset hjem til annerledeslandet Norge. Men som buskmannen påpeker, det er bilens nåværende verdi det beregnes moms utifra, ikke verdien som ny. Da havner du vel litt under nybilpris i Norge, tross alt. Men perverst er det like fullt. Personlig håper jeg at jeg noensinne slipper å oppleve det problemet Hjemlengselen blir ikke akkurat større av å lese om slikt, hehe.
allanalda Skrevet 25. november 2006 Forfatter Skrevet 25. november 2006 Momsen regnes ut fra nåværende verdi på bilen, pluss frakt osv. Hvis det er lenge siden du kjøpte bilen du vil importere, så vil Tollvesenet fastsette tollverdien. Hvis du vil unngå fullstendig vilkårlig verdifastsettelse, så bør du få foretatt en takst i opprinnelseslandet rett før du importerer bilen, som du viser fram. Pass på å få en "snill" takst, men ikke så snill at den vekker mistanke. Hvis du har mulighet for å få refundert deler av den utenlandske momsen, så er det bra. Hvis du gjør det, så får du i ettertid refundert den delen av den norske momsen som stammer fra den utenlandske momsen. Det er sikkert forskjellige regler for hvert land, men jeg vet at broren min gjorde det på denne måten da han importerte en Audi fra Sverige. Den hadde da gått som leasingbil. 7347207[/snapback] Beste svar jeg har fått og dette var til god hjelp. Takk skal du ha!
allanalda Skrevet 25. november 2006 Forfatter Skrevet 25. november 2006 (endret) Kan alt dette være riktig? Og, kan det være lovlig? Det vil si lovlig er det vel såfremt det er en lov tilstede, men........ 7344904[/snapback] Jada, det er både riktig og lovlig. Man skal i praksis ikke ta med seg bilen sin på flyttelasset hjem til annerledeslandet Norge. Men som buskmannen påpeker, det er bilens nåværende verdi det beregnes moms utifra, ikke verdien som ny. Da havner du vel litt under nybilpris i Norge, tross alt. Men perverst er det like fullt. Personlig håper jeg at jeg noensinne slipper å oppleve det problemet Hjemlengselen blir ikke akkurat større av å lese om slikt, hehe. 7348765[/snapback] Det med hjemlengselen, det er nok en problematisk sak. Er ikke så sikker på om det er hjemlengselen. Venner og kontakter, ja. Men ikke politikk, så som på det temaet vi har her. Da har man det adskillig bedre her, midt i Europa. Selv om mange her nedover har dårlig råd så har i alle fall ikke statsmakten vanskeliggjort folks nødvendige behov for bil. Det er i alle fall klart! Forøvrig, med de avgiftene som er i dag på import av bil til Norge så synes jeg det er en tvilsom historie å importere. Diff. mellom ny og brukt er ikke all verden. Skal i alle fall forberede takst etc. Men takk for kommentaren! Endret 25. november 2006 av allanalda
allanalda Skrevet 27. november 2006 Forfatter Skrevet 27. november 2006 Kan alt dette være riktig? Og, kan det være lovlig? Det vil si lovlig er det vel såfremt det er en lov tilstede, men........ 7344904[/snapback] Jada, det er både riktig og lovlig. Man skal i praksis ikke ta med seg bilen sin på flyttelasset hjem til annerledeslandet Norge. Men som buskmannen påpeker, det er bilens nåværende verdi det beregnes moms utifra, ikke verdien som ny. Da havner du vel litt under nybilpris i Norge, tross alt. Men perverst er det like fullt. Personlig håper jeg at jeg noensinne slipper å oppleve det problemet Hjemlengselen blir ikke akkurat større av å lese om slikt, hehe. 7348765[/snapback] Når vi nå først er igang så lurer jeg på følgende ting: En takstmann, når denne takserer, da går jeg ut fra at "bulker" og "striper" i karosseriet skal vurderes til minus på slutt-summen? Det var det ene spørsmålet. Så leser jeg at frakt skal regnes med i momsgrunnlaget men hva hvis vi kjører bilen selv opp til Norskegrensen? Skal vi betale moms av det det koster oss i diesel eller kalkuleres det en kilometersats? (skulle jo ikke forundre meg). Følger spent med her nå!
buskmann Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 Skal vi betale moms av det det koster oss i diesel eller kalkuleres det en kilometersats? 7368609[/snapback] Fra Tyskland settes det på skjønn kr 2000.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå