Gå til innhold

Raad til studieplanlegging innenfor IT


Ujin

Anbefalte innlegg

Hei Hei, jeg gaar naa paa vg1(allmenn) i bergen og er veldig interessert i en videre utdanning innenfor IT.

 

jeg har i det siste undersokt studieretninger og muligheter i Bergen, der jeg fant to linjer som hores spennende ut:

 

NITH . Nettverk og datasikkerhet.

http://nith.no/meny/studier/bachelorstudie...rk_og_sikkerhet

 

 

 

UiB . Kognitiv vitenskap

http://studere.uib.no/?link_id=406&sublink...kode=BASV-KOGNI

 

 

 

Meg som mange andre har vaert offer for en ny skolereform, der de tidligere matteinndelingene er erstattet av P-matte og T-matte (praktisk og teoretisk)

Jeg valgte P-matte, noe som gjor meg nervos ettersom jeg ikke vet hvilke restriksjoner det vil vise seg aa gi meg.

 

sA litt om hvorfor jeg har valgt disse to retningene:

 

Nettverk og sikkerhet.

jeg valgte dette fordi det er noe jeg gjerne vil arbeid med videre, det er noe som jeg er en del av hver dag og det hores rett og slett goyt ut :blush:

 

Jeg observerte og at man kan ta et 2MX kurs ved siden av opplaeringen i lopet av forste aaret, men om dette tilbudet vil forstatt eksistere naar aarskullet mitt (90) kommer inn i videre studier mtp den nye reformen.

 

Kognitiv Vitenskap:

Kognitv Vitenskap hores goyt ut, men er litt skeptisk til videre utdanning/jobb.

 

 

sA litt om karakterene jeg har. Jeg har et snitt pA rundt 4,(x)

jeg har gode arbeidsrutiner og har ingen problemer med ekstra arbeid (mtp mattekurset ved fOrste aaret ved NITH)

 

Jeg har 6er i Engelsk, 5er i Naturfag, 4-5 i Norsk, 4-5 i samfunnsfag, 5 i gym og 3 i matte.

 

Jeg er aaerbodig for de erfarne/ nyutdannete leserne her hvis de har et innspill eller et godt tips om skolevalgene.

 

Er det noe mer er det bare aa sporre ;)

 

Sorry for langt innlegg, ville at det skulle inneholde saa mye relativ informasjon som mulig :blush:

Endret av Ujin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Greit med langt innlegg, men slitsomt å lese A'ene og O'ene dine.

 

Matte er en viktig del av Kognitiv Vitenskap, så om du ikke er 100% fortrolig med det bør du vurdere ekstrakurs.

 

Nettverk og Sikkerhet gir deg garantert jobbmuligheter (ingen sier noe om lønn eller tilgjengelighet), da punktene alltid vil eksistere. I en eller annen form.

Lenke til kommentar
Jeg pressiserer bare at du har mulighet til å ta 2MX mattematikken ved NITH under det første bachelor-året, så du trenger kun generell studiekompetanse for å sette i gang med første året.

7338069[/snapback]

 

Sa, hvis jeg forstod rett: Mattetimer paa NITH + mattekurset?

Lenke til kommentar

NITH besluttet å nedlegge studiene ved Bergen og Stavanger grunnet for få studenter, det er 150 studenter i de overnevnte stedene totalt, mens Oslo har 450 alene.

 

Så dvs at studiene ikke vil bli fortsatt fra høsten av, de går frem til sommeren i år, og så er det slutt. De som studerer der i dag blir flyttet til Oslo (eller andre steder)

 

Kjipt men sant, med mindre et mirakel dukker opp. :hm:

 

http://digi.no/php/art.php?id=358725

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Sjekk ut HiB!

Jeg går første året på informasjonsteknologi, og syns det er helt konge.

Mye bra lærere (alltid noen som ikke er helt på g tho.).

Mye spennede muligheter, du kan velge mellom:

 

- Web og mobiltjenester

- System- og programutvikling

- Drift av datasystemer

 

Selv var jeg 100% bestemt på å velge Drift av datasystemer da jeg er veldig glad i nettverksdrift osv, men etter et halvt år på skolen så tror jeg muligens det blir System- og programutvikling. Vi har hatt java programmering nå første semeseter, noe jeg har funnet veldig interessant :)

 

For mer info sjekk ut: Informasjonsteknologi @ HiB eller send meg en PM :)

 

Mvh

Endret av Cx
Lenke til kommentar
Du skulle tatt t matte, vi vet ikke hva universitetene kommer til å kreve, siden det er ny reform. Kanskje t blir et krav? Derfor valgte jeg t matte for å sikre meg, det skulle du også ha gjort.

7350490[/snapback]

Du sier noe. Men gjort er gjort. Hvis jeg maa ta ekstrakurs i matte for aa naa krav til en studie er det ikke noe problem, bare noe som maa gjores.

 

No stress :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei Hei, jeg gaar naa paa vg1(allmenn) i bergen og er veldig interessert i en videre utdanning innenfor IT.

 

jeg har i det siste undersokt studieretninger og muligheter i Bergen, der jeg fant to linjer som hores spennende ut:

[...]

 

har du sett på bachelor i informasjonsvitenskap?

http://studentportal.uib.no/index.php?link...&kode=BASV-INFO

 

Det er en vakker grad og hvis du i tillegg er litt interessert i samfunnsfag vil jeg helt klart anbefale denne (framfor kognitiv vitenskap - mange av fagene er dog felles, men du slipper matte (annet enn logikk/mengdelære, lite 5 stp kurs))

 

Har hatt fag som

grunnkurs i programmering (praktisk java)

Systemutvikling (teoretisk)

Brukergrensesnitt (teoretisk)

Diskrete metoder (matte, teoretisk)

Databaser (teoretisk/praktisk)

Multimediedatabaser (teoretisk/praktisk)

Programmering II (praktisk java)

Virksomhetsanalyse (teoretisk)

 

I tillegg har jeg kurs

Webdesign (praktisk/teoretidsk)

Webprogrammering (praktisk)

 

+ innføringsemne

 

Ingen matematikk, ingen filosofi, ingen psykologi (jeg har, men det var valgfritt), ingen AI (Nydelig, for det er et oppskrytt emne, syns jeg), ingen eget kurs i algoritmer (burde hatt, men fikk ikke)

 

Informasjonsvitenskap er et flott alternativ til informatikk og det andre studiet du nevnte. I tillegg er det på en offentlig skole så det er gratis (veldig positivt). I tillegg er UiB en anerkjent utdanningsinstitusjon også i nedgangstider (noe mange av privatskolene ikke er)

Endret av CruellaDeVille
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...