Gå til innhold

1080p funker ikkke på min HDTV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har jo vært allment kjent at 720p kun har vært en overgangsløsning til 1080p blir billig nok i produksjon osv til å nå en akseptabel pris, og det har da stått flere artikler om "faren" ved å tro du har kjøpt et fullverdig hd-tv.

At det vil bli en merkbart forbedring skal ikke jeg si da jeg aldri har sett forskjell, men ut i fra hva man leser blir jo folk imponert av hvor klart ting blir i 1080p.

Lenke til kommentar

Dette er vel noe jeg lurer på også. Jeg kjøpte flunkenes ny HDTV, riktignok ikke så mange tommer(26"),men anyways mindre enn et halvt år gammel. Sjekka manualen og litt rundt på intrnett om modellen, men finner ingen spesifikasjoner om 1080p. Skal nå sies at i manualen nevnes det 1080i, men bare i en liten settning om at man ikke kan skifte lys setting eller noe sånt i 1080i. Det jag da lurer på er om HDTV'n min faktisk klarer å vise 1080p? :hmm:

 

Modell:

 

JVC LT-26E70BU

 

Bilde:

 

post-108326-1164136816_thumb.jpg

Endret av Bastian90
Lenke til kommentar

Anbefaler heller 720p, men det er min mening ;)

 

Fra Wikipedia

Some United States broadcasters use 720p60 as their primary high-definition format; others use the 1080i standard. While 720p presents a complete 720 line frame to the viewer between 24 to 60 times each second (depending on the format), 1080i presents the picture as 50 or 60 partial 540 line "fields" (24 complete 1080-line fields, or "24p" is included in the ATSC standard though) which the human eye or a deinterlacer built into the display device must visually and temporally combine to build a 1080 line picture - in CRT type display. To get all 1080 interlaced lines to appear on the screen at the same time on a progressive high-definition display, the processor within the HD set has to weave together both 540-line segments to form the full-resolution frame. It does so by holding the first field in its memory, receiving the next field, then electronically knitting the two fields together. The combined fields are displayed at once as a complete 1080p frame. The main tradeoff between the two is that 1080i may show more detail than 720p for a stationary shot of a subject at the expense of a lower effective refresh rate and the introduction of interlace artifacts during motion. 720p is used by ABC and ESPN because the smoother image is desirable for fast-action sports telecasts. Fox Broadcasting Company uses the tagline "the nation's finest high-definition standard" in advertising its 720p programming.
Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar
ok, takker for raskt svar!

kan nøye meg med 1080i jeg :p

7332128[/snapback]

 

 

Det man burdte og gjøre å se i vilket format spillet er laget i og stille sjermen deretter.

Feks er spillet 720P (1280x720) , så er det greit og velge 720p på xbox innstillingene , siden de fleste lcd tv`er viser 1366x768 som da er nærmest 1280x720(720p) så vil bildet bli mest korrekt.

 

Ang problematikken 720p og 1080P så er det ikke mulig for vanlig mann i gatta å se forskjell på det intill 40 tommer, har man større tv en det så ser det "litt" bedre ut.

 

Og for de som sitter og venter på 1080P , det jeg kan si da dere vil aldri komme i mål.

For etter at 1080P kommer til ok priser,

så vil da 1080p 100-120hz komme i stedet

og etter det så kommer OLED Tv`er , og etter det sikkert laser tv`er .

Så lykke til med tv i 2020 eller hva det blir.

Endret av redflame
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...