Gå til innhold

Kjøpte candisk laptop, trenger jeg omformer?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Kjøpte meg en dritbillig laptop på ebay, men tenkte ikke over at de har helt annet strømnett i Canada.

 

Så da trenger jeg litt hjelp:

 

Ledningen til laptoper består som kjent av to deler:

Del 1 går fra selve maskinen til en "klump" (som sikkert heter noe annet enn "klumpen") og del 2 er en enkel ledning som går fra "klumpen" til stikkontakten.

Denne siste ledningen har selvfølgelig et teit uttak som ikke går til norske stikkontakter.

 

Er det bare å bytte ut denne ledningen, eller vil norsk strømstyrke herpe hele maskinen min da? På "klumpen" står det: "Input: AC100-240V 50-60hz 124-163VA Output:19v---3.16A"

 

Output har vel lite å si, men jeg tolker dette dithen at "klumpen" takler å få strøm fra styrke 100-240 volt uten at det gjør noe og at den så transformerer dette til riktig strømstyrke ut til selve maskinen. I så fall trenger jeg ikke noe adapter, bare en ledning som passer i stikkontakten min og inn i "klumpen".

 

Er dette korrekt eller er jeg i ferd med å bokstavelig talt svi av studielånet mitt (som dere skjønner studerer jeg ikke elektronikk eller data :hmm: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Input: AC100-240V" betyr rett og slett at du kan bruke maskinen både på amerikansk og europeisk strømnett. Tipper alt du trenger er en standard apparatkabel, lik den som går til enkle radioer og lignende. Fås på alle elektrobutikker, Clas Ohlson og lignende :)

7329709[/snapback]

 

Jeg har en apparatkabel som passer, men da er vi altså sikre på at det ikke er farlig?

 

(Det jeg studerer er for øvrig juss, så her blir det søksmål over en lav sko hvis laptopen går opp i røyk :green: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...