Gå til innhold

Programmering som hobby? Hvorfor? :)


Gjakmarrja

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg driver en del med data på fritiden, og har vært borti en del programmering.

Jeg kan ikke være aleine her i verden.

Hvis du driver med programmering så fortell følgende:

 

#Hvorfor?

#Hva får du ut av det?

#Hva lager du?

#Hvilken språk har du vært borti?

 

Starter med meg selv.

 

#Hvorfor?

Det å kunne ha den friheten til å gjøre hva man vil med en data er utrolig spennende, kanskje derfor jeg sitter mer foran dataen enn folk som spiller WoW.

 

#Hva får du ut av det?

En forsmak på utdannelsen min, jeg skal studere informatikk og begynner litt før med å lese litt på emnet.

 

#Hva lager du?

Vel det blir ikke så mangen proskjekter, da allmenn krever sitt å jeg leser mest for kunnskapens skyld ikke for erfaringen.

 

#Hvilken språk har du vært borti?

I hovedsak startet jeg med VB, men nå vil jeg lære meg C/C++ og Java.

 

Håper virkelig noen svarer her, hvis ikke blir det pinlig. :!:

 

Det iallefall en kjempe gøy hobby.

:wee:

Endret av chills
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
#Hvorfor?

#Hva får du ut av det?

#Hva lager du?

#Hvilken språk har du vært borti?

 

 

Håper virkelig noen svarer her, hvis ikke blir det pinlig.  :!:

Nå hadde jeg lyst til å la være å svare bare på grunn av den setningen :)

 

Men jeg skal heller være hyggelig og fortelle at du ikke er alene, jeg kjenner flere som driver med programmering bare for morro skyld.

 

Jeg programmerer litt på fritida, det er ikke noe avansert og heller ikke så mye.

 

#Hvorfor?

Fordi jeg synes det er morsomt.

Fordi jeg lærer noe av det.

 

#Hva får du ut av det?

Jeg driver å programmerer litt i jobbsamenheng også og da er det greit å kunne øve seg i litt programmering på fritiden også. Altså lære av det.

 

#Hva lager du?

Her skiller jeg meg sikkert ut fra deg, men jeg vet at jeg iallefall ikke er alene:

Jeg lager roboter i LEGO.

 

#Hvilke språk har du vært borti?

Oh! Det var ett vanskelig spørsmål. Har vært borti så mangt.

Starter vi med begynnelsen var det Basic og Pascal. Deretter lærte jeg Fortran i forsvaret (som jeg ikke kan noe av i dag). Så plundret jeg litt i Visual Basic og lagde litt applikasjoner i den forrige jobben min. Så har jeg forsøkt å lære meg C++ uten at jeg har kommet særlig langt der.

Så fikk jeg min første LEGO Mindstorm for 3 år siden, og da kikket jeg litt på C igjen og brukte ett program som heter NQC (Not Quite C). Samt at jeg brukte det medfølgende programmet fra LEGO som er ett object orientert programspråk, veldig intuitivt, men også veldig simpelt og er ikke så mye avansert man kan gjøre her.

 

Nå har jeg fått meg to Mindstorm NXT sett og har akkurat startet med programmeringen der. Der bruker jeg ett program som kalles NXT-G som bygger på Labview og her kan man gjøre atskillig mer kompliserte ting.

 

I jobbsamenheng programmerer jeg fortsatt en del, men ikke i noe standardspråk. Det er spesialprogrammer for Audio Video kontrollsystemer (touch display med menyer og slikt). Ett av de programmene ligner veldig på C++ i måten å gjøre ting på men kommandosettet avviker en del. Det andre programmet som jeg bruker en del ligner mer på Labview, men er ett helt eget system. Der er det snakk om å plassere ut logiske kretser og navnene på inngangene og utgangene er det som sender signalene vidre. Altså man tegner ikke streker eller skriver kommandoer, men man drar inn blokker som gjør en eller annen funksjon og skriver navn på inn og utganger i den blokken. Disse navnene må være unike for de bruker man vidre i andre blokker.

 

Etterhvert har jeg fortsatt planer om å lære meg C fordi det er kommet mange programmeringsverktøy til Mindstorm NXT som bruker C som utgangspunkt.

Lenke til kommentar

#Hvorfor?

Jeg syns det er utrolig interessant å lage dataprogrammer.

 

#Hva får du ut av det?

Det spørs vel litt, men jeg blir i alle fall bedre på å programmere, noe jeg muligens vil gjøre i jobb og utdanning senere.

 

#Hva lager du?

Jeg lager forskjellige ting, men holder meg for det meste "low-level", og lager ting som operativsystem, filsystem, og holder for tida på med en virtuell prosessor.

 

#Hvilken språk har du vært borti?

BASIC (QB), VB (6.0 -- ikke .NET), C (og litt C++), Python, og Assembly (6502 og x86).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

#Hvorfor?

 

Jeg synst det er gøy + jeg tjener penger på det

 

 

#Hva får du ut av det?

 

Underholdning, følelsen av å mestre noe og penger

 

 

#Hva lager du?

 

Internettsider og webapplikasjoner

 

 

#Hvilken språk har du vært borti?

Er klar over at dette ikke er skikkelig programmering som C++, Java e.l, det er oppmarkeringsspråk og scriptspråk

 

HTML, CSS, PHP, MySQL, AJAX, JavaScript, XML

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...