Gå til innhold

Hvilken Linux bør jeg bruke?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å gå over til Linux fra Windows XP.

Og så lurer jeg på hvilken versjon jeg bør bruke.

Jeg skal bruke maskinen for det meste til spill.

 

Jeg har hørt at man trenger et emuleringsprogram for å spille spill i Linux, er dette med i den aktuelle Linux-versjonen?

Hvis ikke det er med, hvor kan jeg isåfall finne det?

Kan dette programmet kjøre de fleste spill, eller er det en del kommandoer man må legge inn?

 

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En hvilken som helst linux-distro vil gjøre nytten. Se i distrotråden "hvilken linux-distro passer for deg?" for tips. Når det kommer til spill, så er det en del windows-spill som fungerer under noe som heter Cedega. Det er betalvare, basert på abonnement. Prisen er riktignok ikke så høy for dette. Noen spill fungerer også med Wine, som er gratis. Cedega er basert på Wine, men har ekstra støtte for DirectX som man ikke finner i Wine. Noen spill fungerer i GNU/Linux uten at verken Wine eller Cedega er installert, altså i native modus. Eksempler på slike spill er Unreal Tournament 2004, Quake III/IV, Doom 3. iD Software er en spillprodusent som satser på spill som både fungerer i Windows og i GNU/Linux uten bruke av noen form for emulator.

Lenke til kommentar

Tror du må lete langt etter en distro som er både enkel for førstegangsbrukere av Linux, og som samtidig er kompatibel med mange spill.

 

Ubuntu er vel kanskje det beste alternativet, etter min mening. Det er enkelt å installere, enkelt å lære seg og enkelt å bruke. Med Wine kan du spille de fleste spill. Men husk på at det må til en del konfigurering for å få enkelte spill til å fungere i Wine -og sammen med skjermkortet ditt.

 

Men, for all del, lykke til.. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...