Gå til innhold

Dimmu Borgir - la oss diskutere!


H4ngm4N

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, er jo litt morsom lesning også da.

 

5. Da Den Kristne Satte Livet Til

 

Min sjel den glødet

Og mitt sinn det lengtet

Etter å få fatt i en kristen faen

I det kalde mørket jeg ventet med vinden

Det ulte som besatt av fanden

 

Jeg ventet

Åh, som jeg ventet

Tiden virket som evig

Men endelig fikk jeg øye på stakkar'n

Jeg hevet min knyttede neve

Og skrek

 

Svake kristne!

Dø i natt!

Jeg skal flerre din sjel i to!

Du skal føle makten jeg har fått av mørket!

Din tid er omme!

Også din tro!

 

…også din tro…!

 

Be om nåde du stakkars faen

Og min latter skal atter runge

Høyt i nattens kulde

Der frosten fryser din siste

Tåre…

 

Svake kristne!

Du døde i natt!

Med et kraftig hugg tok jeg din skalle!

En blodig slakt som til syvende og sist

Hvis stemmer(vil)for alltid i Dødsriket gjalle!

Endret av Loerand
Lenke til kommentar

Den har det gitt... kun fått hørt gjennom en gang, førsteinntrykket er at dette er veldig typisk Dimmu, veldig mye groove og ikke fullt så mye blastbeats som før. Synes fortsatt de sliter litt med å lage overganger i enkelte låter. Er liksom fortsatt noen partier som ikke hører sammen i det hele tatt.

 

Får vel gi den noen runder til før den får satt seg... uansett, virker som ei solid skive

Lenke til kommentar

Har en promo-CD, bare så det er sagt. ;)

 

Pompøs rosa ekstrem metal med ekte Danny Elfman-ripoffs av orkestrale arrangementer og synther fra Mustis sin side. Simen er en jævla oppskrytt vokalist, men han kan da slett ikke være så dårlig at de må drukne stemmen hans i så mange tøvete effekter? Kan ikke måle seg med Shagrath da seff. Fyttigrisen. Og Hellhammer herjer videre. Den ultrakjappe dobbeltbassen i andre låta høres bare patetisk ut med de plastikktrommene.

 

De safer som bare juling med denne plata. Blir provosert over at de, og fansen, kaller dette her black metal.

Lenke til kommentar
Har en promo-CD, bare så det er sagt. ;)

 

Pompøs rosa ekstrem metal med ekte Danny Elfman-ripoffs av orkestrale arrangementer og synther fra Mustis sin side. Simen er en jævla oppskrytt vokalist, men han kan da slett ikke være så dårlig at de må drukne stemmen hans i så mange tøvete effekter? Kan ikke måle seg med Shagrath da seff. Fyttigrisen. Og Hellhammer herjer videre. Den ultrakjappe dobbeltbassen i andre låta høres bare patetisk ut med de plastikktrommene.

 

De safer som bare juling med denne plata. Blir provosert over at de, og fansen, kaller dette her black metal.

8097266[/snapback]

 

Det er stor forskjell på å være inspirert av, og å lage en "rip-off". Personlig finner jeg ofte elementer fra diverse band jeg føler jeg må ha med i min egen musikk, men jeg ville ikke sagt at jeg bare var "rip-off" allikevel. Og du slår dette fast som om du helt sikkert vet det. Med mindre du har håndfaste bevis for dette så er Mustis "uskyldig til det motsatte er bevist".

 

Simen blir skrytt opp i skyene av mange, og det er ikke ubegrunnet. Han har en fyldig og samtidig veldig god stemme som han bruker til beste evne. Du bør høre når han synger live, da har han knapt effekter og får likevel veldig mye trykk i stemmen. Herlig vokalist.

 

Shagrath mener mange har blitt dårligere med årene, men jeg synes han bare har blitt mer og mer rutinert. Men så klart, du har din mening og jeg har min.

 

Hellhammer bruker vel trigger, det kan være noe av grunnen til at dobbeltpedalen kan gå så fort og høres ut som den gjør. Jeg synes det bare er heftig med rask dobbeltpedal, men smaken er som baken, delt i to.

 

Hva er negativt med å lage en stabil og sikker plate? Jeg er dog enig i at det blir feil å bare kalle det black metal og så sette strek. Pga. synthen kan du legge til symfonisk og black metal etter det. Om du fremdeles er uenig kan du gjerne svare med noen ordentlige argumenter i stedet for subjektive meninger som du ytret i din post. Nei, jeg sier ikke at det er feil eller noe at du sier dem, men om du skal komme med slik en påstand synes jeg det er på sin plass at du også argumenterer for det når noen oppfordrer til det.

 

Til sist så må jeg si at jeg er en stor fan av black metal. Var forresten Dimmu Borgir som var det første bandet jeg hørte på av black metal. Prosessen fra "standard" musikksmak var dog gradvis, men når jeg først var blitt vant til litt hardere musikk enn bare Red Hot Chili Peppers ol., så ble jeg betatt av den herlige synthen Dimmu Borgir disker opp med i kombinasjon med fantastiske trommer og to forskjellige vokaler, osv.

 

Likte In Sorte Diaboli ganske godt, men jeg tror at jeg vil komme til å like den enda bedre når jeg får hørt skikkelig på den. Har bare hørt gjennom albumet to-tre ganger så langt...

Lenke til kommentar

praktfull cd :w00t::w00t: Nok et mesterverk i discografien deres. Er liksom en sånn cd man med en gang hører er bra, og ikke trenger å høre igjennom 2-3 ganger før man forstår hvor bra den faktisk er. Gitaren på cd'n e pusha litt fram og fy faen så den e rå!

sykt bra cd! Dimmu levere alltid kvalitet.

Likte spesielt The Sacrilegious Scorn og The Invaluable Darkness :cool:

Lenke til kommentar
Simen blir skrytt opp i skyene av mange, og det er ikke ubegrunnet.  Han har en fyldig og samtidig veldig god stemme som han bruker til beste evne.  Du bør høre når han synger live, da har han knapt effekter og får likevel veldig mye trykk i stemmen.  Herlig vokalist.

 

Simen har en jævlig bra stemme, ingen tvil om det. Likevel har jeg kun blitt virkelig imponert av han live en gang (har sett Dimmu 5 ganger). Stort sett legger han seg på en av de laveste melodilinjene sine og drukner egentlig litt.

 

Hellhammer bruker vel trigger, det kan være noe av grunnen til at dobbeltpedalen kan gå så fort og høres ut som den gjør.  Jeg synes det bare er heftig med rask dobbeltpedal, men smaken er som baken, delt i to.

 

Dobling er fett, absolutt, til et visst punkt. Går det noe raskere enn dette blir det som oftest bare latterlig og dumt. Og Hellhammer har gått langt over den grensa flere ganger med Mayhem (er ikke langt unna på det "In sorte diaboli" partiet mot slutten av The Chosen Legacy låta heller for å ta et eksempel)

 

Hva er negativt med å lage en stabil og sikker plate?

 

Dimmu har omtrent ikke laget annet enn stabile og sikre plater helt siden Enthrone skiva. De har blitt mer symfoniske, og produksjonene har blitt mer polerte og moderne, det er vel alt. Når det gjelder melodilinjer og akkordbruk så har de repetert seg selv altfor mange ganger. Greit nok at de har sin stil og kjører sin egen greie, men det må være lov å kunne forvente fremgang og variasjon, og akkurat der går de på trynet så det holder.

 

Jeg er dog enig i at det blir feil å bare kalle det black metal og så sette strek.  Pga. synthen kan du legge til symfonisk og black metal etter det.

 

Kall det heller moderne symfonisk ekstrem metal. Black metal er det lenge siden de har hatt noe med og gjøre.

 

Nok et mesterverk i discografien deres. Er liksom en sånn cd man med en gang  hører er bra, og ikke trenger å høre igjennom 2-3 ganger før man forstår  hvor bra den faktisk er.

 

Der traff du spikern på hodet. Dimmu skiver sitter som regel som et skudd med en gang, og det er også derfor de for meg ikke varer lenge om gangen. Går veldig fort lei.

 

Det slår omtrent aldri feil, de virkelig gode skivene er de du må bruke tid på, og de holder således til evig tid.

Lenke til kommentar

jeg husker ikke akkuratt når, men det var nok rundt alder 13 at jeg hørte første sporet av for all tid, virkelig hørte. et rakt motsatte av alle dyder jeg hadde infunnet meg i var riktige. det ble en oppvåkning, fra det å høre på slipknot og metallica ect, det nærmest var trend rundt de tider.

 

jeg hørte et spor fra in sorte diaboli på tinitus på onsdag og selv om det sikkert er "kult" og "groovy" funker det ikke for meg. jada, shaggy skriker og vræler litt, men det hjelper ikke. form uten innhold, det ble bare tomt og lite spennende.

stormblåst reutgivelsenhadde en god låt dødsferd. og fy faen for en låt! det eneste av nyere dimmu jeg liker.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...