Gå til innhold

Smøring av vifter?


tHe OvErClOcKeR

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har en Zalman PCU vifte og kjøler. Siden i går har pcen klikket titt og ofte, pluteselig har skjermen blitt helt grønn. Fant ut i dag at det lukter litt ekkelt (svidd) når jeg kjører pcen, og det virker som om cpu-viften går saktere enn normalt. Prøvde å snurre den rundt, og merket at det var mer motstand der enn det burde være. Så spørsmålet mitt er nå: hva gjør jeg? Hadde det funket for meg å smøre viften? Eller bør jeg kjøpe ny vifte? Vil ikke slå på pcen for mye, ettersom jeg er redd for å brenne CPUen :cry:

 

CPUen er forresten enn AMD Athlon XP 1800+ overklokket ørlite, samt hovedkortet er Epox 8KHA eller noe sånt (Socket A).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om vifta lager ulyd og går saktere enn den burde så er nok lagrene i vifta gåent, eller så har noe sneket seg inn i viften og blokkerer (f.eks hår).

 

Men er nok ikke no å smøre, kan hende at man kan prøve å blåse med trykkluft på boks. Men ellers så er det nok bytte av vifte eller kjøler som må til.

Lenke til kommentar

det du gjør er å ta av den lille gummibiten på ene sida av vifta og sat av en bitteliten plastring som sitter på pinnen, deretter drar du av selve viften og gjør reint med white sprite og papir, smør inn med en teflonbasert olje, og sett sammen igjen... evt. kan du klie på litt mykt fett rundt pinnen (det kan anbefales å bytte ut plastringen også) før du setter på gummi "lokket" igjen ;) lykke til :thumbs:

Lenke til kommentar

Er viften gåen, er den gåen. Du forlenger levetiden litt, men olje er dessverre ingen erstatning for slitt lager heller :hm:

 

Trådstarter: kanskje dumt spørsmål, men er det masse støv på ribben under viften? Dette kan fort skje, og siden du har socket A, regner jeg med at maskinen har gått noen år! En venninne hadde en athlon på 70 grader, og da jeg så nedi maskinen hennes, var det kun en ting å gjøre: VASKE kjøleribben!

 

Kunne du lagt en lenke til hvilken CPU-kjøler du har?

Lenke til kommentar

å er det en papst, ja:P hehe... det er en litt annen måte å åpne den på tror jeg, men prinsippet er det samme... hvis du fjerner klistremerket på den siden som det blåser MOT! skal du finne et lite "lokk"... fjern det... (kan være litt vanskelig hvis det er mye fett der nede og det har blitt vakum, men prøv med en liten nål el. (ikke ødelegg den)) når det er fjernet vil du se en metallpinne, med en liten klips rundt (kan være vanskelig å se ordentlig, bruk forstørrelsesglass om nødvendig) den lille klipsen skal fjernes, og etter at den er fjernet, kan du bare løfte viftebladene fra selve rammen.

 

lykke til... håper du skjønte det nå ;)

Lenke til kommentar

CPU-viften min kjører på olje. Den begynte å gå tregt, så jeg støvsuget den og sjekket friksjonen ved å dytte den rundt. Da den gikk tregt, tok jeg av klistremerket, helte på olje og klippet til en rund gaffatape-bit jeg satte på. Den har gått så det suser i 8 mnd. hittil. Olje virker bra, det. Bruker en gammel olje fra symaskina til mutter'n :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...