Gå til innhold

Utdannelse???


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gå får almenn, og rett deg inn mot data på høyskole/unvisersitet. Å velge IKT eller lignende på videregående er ikke å anbefale. Du har alt å tjene på å vente. Med andre ord, ikke la deg friste av å jobbe med data med en gang. Min anbefaling er å ta realfagene som trengs for å komme inn på f.eks ing. etter videregående. Da har du muligheten for en solid utdannelse. Kan virde kjipt nå, men det vil lønne seg!

Lenke til kommentar

Ikke undervurder det å først ta et fagbrev for så videre utdannelse på høgskole/universitet.

 

Fordelen er at du først får en utdannelse, får vite mer om hva det dreier seg om, får en verdig pause som lærling fra alt som heter skole (digg) og betenkningstid på om det er dette du vil jobbe. Prikken over i-en er at du får arbeidserfaring og tjener penger. Dette blir verdsatt senere.

 

Ulempen er at du må ta påbygning etterpå, gjerne forkurs, for å komme inn på høgskole. Universitetet krever gjerne litt mer for å komme inn, men ikke se bort ifra at kravene har endret seg fram til da. Med at det krever mer enn det forkurset gir er fordi forkurs ikke gir generell studiekometanse. Du mangler blant annet norsk muntlig karakter og noen timer uka. Dette varier dog noe fra høgskole til høgskole.

 

Poenget mitt er at et fagbrev vil telle ved jobbsøking. Du har da arbeidserfaring, relevant eller ikke. Videre får du betenkningstid og du modner en del før du begynner på et langt studium der tida i grunn går veldig fort, ihvertfall nå som det nærmer seg eksamen.

 

Husk at det som interesserer deg nå ikke nødvendigvis gjør det senere...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 22:21, skrev smetho:

Gå får almenn, og rett deg inn mot data på høyskole/unvisersitet. Å velge IKT eller lignende på videregående er ikke å anbefale. Du har alt å tjene på å vente. Med andre ord, ikke la deg friste av å jobbe med data med en gang. Min anbefaling er å ta realfagene som trengs for å komme inn på f.eks ing. etter videregående. Da har du muligheten for en solid utdannelse. Kan virde kjipt nå, men det vil lønne seg!


 

 

Noe av det dummeste jeg har hørt!

Hvilket grunnlag har du for å påstå det?!

Akkurat nå så er det fryktelig dårlig med ingeniør utdanning, siden det er for mange av dem, mange sitter uten jobb. Se f.eks her på forumet som søker og søker men får ikke jobb.

 

En liten ting til, IKT og ingeniørutdanning er to helt forskjellige ting, det er spørs hva han vil det! kan ikke gå etter topplønnen bestandig..

 

Så smetho, du skjønner sikkert hva jeg mener, riktig, gå lerling innen IKT eller serviceelektronikker, kan jo alltids nevne ingeniør også, men dette kommer helt an på hva du vil jobbe med..

 

 

JAG: Ganske bra sagt. Er ganske enig i det. Ble annbefalt selv av rådgiverne ved skolen å ta yrkesutdanning først, for deretter evt ta ingeniørutdanning. En stiller MYE sterkere med yrkeserfaring! enn de som er nyutdannet ingeniør/siving.. Men JAG, en kan jo gå påbygging før en begynner som lærling, for å få studiekompetanse, så har en alt som skal til, hvis en evt vil ta ingeniørutdanning etter lærlingetiden... Skader jo ikke å vær russ vettu :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: JoaJoa på 2002-11-13 22:48 ]

Lenke til kommentar

La meg råde deg til en ting.. IKKE ta utdanning innen data, det er jammen nok av "datakyndige" fra før, forsetter rekrutteringen av datafolk nå, så vil MANGE få STORE problemer med å få jobb når de er ferdige med utdanningen.. Sats heller på byggfag eller mekken.. der er du nærmest garantert jobb etter avsluttet skolegang..! :smile:

 

 

- VK2 IKT-Driftsfag elev..

 

[ Denne Melding var redigert av: l1th1um_ på 2002-11-13 22:52 ]

Lenke til kommentar

Sludder og vås. Gå på allmenn, få deg en skikkelig base før du tar noe videre. Dersom du spesialiserer deg så tidlig så setter du retningen for livet temmelig mye med en gang. Går du på allmenn så har du adskillig mye mer valg senere i livet. Da kan du også ta andre utdanninger, om du velger å gjøre det. Når du blir 40 så kan du forlate alt som heter IT og gå rett inn på et ny bachelor grad.

 

Det jeg har lært igjennom å ta syv år med utdanning, _etter_ gymnaset, er at hvert eneste år har lønnet seg. Både i opplevelser, kunnskap, stillinger og variasjon. Om du bare går i 10ende enda så ville jeg ikke tenkt på noe annet enn å tatt allmennfaglig først.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 22:56, skrev Hazid:

Du vet aldri hva som er "hot" om 3-4 år.


 

Enig i det. Tar vedkommende (som går i 10. klasse) en sivilingeniørutdannelse, er det jo 8-9 år til han er ferdig. Det blir litt dumt å vurdere ett slikt valg utfra dagens arbeidsmarked.

 

Det er riktig at man ikke lenger får IT-jobb ved å knipse med fingrene. Det gjelder vel de fleste arbeidsområder. Målbevisste og dyktige mennesker er det derimot alltid bruk for. Så sats på et yrke du vil trives i, uten å tenke for mye på lønn, arbeidsmarked, osv. Vet du ikke helt hva du vil, er allmennfag en fin ting.

 

LeD

 

[ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-11-13 23:02 ]

Lenke til kommentar

Ok, for å rette på en ting: Var ikke meninga å rakke ned på IKT-utdanningen. Dette passer nok bedre for mange, og alle har nok ikke lyst/ambisjoner om å bli ing. (deriblandt meg selv).

 

MEN, har en lyst på en solid utdannelse så ville jeg gått for noe lengre. Ja, lønn er en ting, men ikke alt. Er drømmen å administrere nettverk, drive med webdesign osv så for all del, go for it. Men det er en utdannelse som ikke er veldig solid, ihvertfall ikke idag der (som nevnt) ing. også sliter veldig. Jeg tror it-bransjen kommer til å blomstre en gang igjen (når aner jeg ikke), og tror bransjen har lært litt av det som har skjedd og vil gå for kvalitet over kvantitet. Har en en 3-5 års utdannelse så stiller en sterkere i arbeidsmarkedet enn en med IKT på videregående og kveldskurt på IT-Akademiet (disse stiller jo ofte i litt forskjellige kategorier jobber da).

 

Alt avhenger altså av hva en er interessert i å gjøre. Dette bør trådstarter finne ut av før han velger. Ved å velge almenn har man også 3 år å tenke på :smile: Jeg er personlig er for lengre utdannelse, men vet godt at dette ikke er for alle, og respekterer det. Men å si at en lengre utdannelse innen data er bortkastet fordi markedet er dårlig er et lite gjennomtenkt utsagn. Det går kanskje dårlig nå, men tror du data forsvinner? Nope, ikke med det første. Altså vil man ha bruk for reel kompetanse også i fremtiden. Og for å få utdypende forståelse av hvordan ting fungerer i vår fantastiske elektroniske verden så kommer man ikke utenfor teorien!

Lenke til kommentar

Som det ble nevnt her er ikke akkurat mangel på "datafolk". Du bør imedlertid tenke litt over hva du kan tenke deg å jobbe med i framtida. Når du nå begynner på videregående: Gå det du har LYST til.

 

Ikke tenk for mye på arbeidsmarkedet når du er ferdig. Går du allmen har du ingenting, du må fortsette på skole. Tar du fagbrev, har du en utdannelse og kan fortsette å jobbe hvis det er det du har lyst til. Hvis det ikke er jobb å få, kan du ta militæret eller videre skole.

 

Dette gjelder i grunn alle yrkesfaglige linjer.

 

(Arbeidssituasjonen må taes i betrakning, men det er snakk om fire år fram i tid! Velger du så å gå videre på f eks høgskole, er det snakk om minst sju år fram! Med andre ord, ikke spå fremtiden.)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 22:54, skrev mlillesa:

Sludder og vås. Gå på allmenn, få deg en skikkelig base før du tar noe videre. Dersom du spesialiserer deg så tidlig så setter du retningen for livet temmelig mye med en gang. Går du på allmenn så har du adskillig mye mer valg senere i livet. Da kan du også ta andre utdanninger, om du velger å gjøre det. Når du blir 40 så kan du forlate alt som heter IT og gå rett inn på et ny bachelor grad.


Det jeg har lært igjennom å ta syv år med utdanning, _etter_ gymnaset, er at hvert eneste år har lønnet seg. Både i opplevelser, kunnskap, stillinger og variasjon. Om du bare går i 10ende enda så ville jeg ikke tenkt på noe annet enn å tatt allmennfaglig først.


 

 

Evig student. Er det ikke noe i det? På de årene du utdanner deg og bygger opp et skikkelig fett lån, som skal bli surt å nedbetale, så tjener de som kommer seg "raskt" ut i arbeid penger og ser kontoen vokse. Nedbetalt ny-bil før en er tyve. Og lever livet fett. Enn disse helvettes leksene og all denne jevelskapen, og ser ingen ending på det.

 

Men duh, det går jo alltids an å gå allmenpåbygg, da har en like vide muligheter som de som går vanlig allmenn!!

 

år 1 - grunnkurs

år 2 - videregående kurs innen et yrkesretta

år 3 - allmenn påbygg

år 4 - høyskole/lærling

 

Da stiller du LIKE sterkt som de som har gått 3 år med vanlig allmenn, men bare at du har sluppet å slite så jævlig for å få meget bra karakterer. Men du har i TILLEGG ei påbegynt utdanning som du kan ta fagrev i.

Lenke til kommentar

At du har så mange flere valg etter allmen har jeg ikke troa på. Hva har du egentlig? Jo du har det som skal til for å komme inn på høgskole/universitet. Hvilke linjer kommer an på hvilke fag du tok....

 

Tar du fagbrev har du de samme mulighetene, men du har faktisk en UTDANNELSE. Der er mange som velger å gå videre etter å ha tatt fagbrev. Det "koster" deg et år på påbygging for å komme inn (du kan evt ta TRES - ordning der du må STORMLESE i sommerferiene). Forkurs er da en flott ordning som de aller fleste høgskoler har.

Lenke til kommentar

Hadde selv tenkt til å gå allmenn og deretter rette utdanninga mi mot IT/data, men jeg satte meg ned en dag og tenkte godt over hva jeg egentlig ville.

Vurderte fram og tilbake om jeg ville gå lenge på skolen, få meg en lang og "god" utdannelse eller rett og slett gå yrkesfag som varer toppen 3år og komme meg ut i læra og arbeidslivet.

 

Enda jeg er veldig interisert i data så falt valget på det siste da jeg er veldig klar over hvor skolelei jeg er. Hadde det blitt allmenn så hadde jeg aldri klart og fullføre skolen!

Så idag går jeg VK1 Sterk strøm og er storfornøyd med valget mitt! Riktignok mye matte på GK (og forsåvidt VK1, som jeg sliter litt med. Men jobber hardt med saken!).

 

Så jeg vil anbefale deg til å sette deg ned og tenke godt igjennom hva du egentlig vil. Er du skole lei, er du villig til å ta opp studielån som du sliter med i flere år etter på osv, så er det ting du bør ta med i betraktningen om hva du vil gjøre etter ungdomskolen (ikke la andre, som venner osv, påvirke deg!). Det er mange valg og det er ikke lett!

 

Vær smart og ta de riktige valgene før du sitter der og er "etterpåklok"!

 

PS: Husk at fravær på skolen og gym karakterer er blant det første og viktigste mange bedrifter ser på når de tar i mot jobbsøknader (hvertfall når du har gått yrkesskolen).

 

Håper det hjalp og lykke til med valget :smile:

Lenke til kommentar

Quote:




Men duh, det går jo alltids an å gå allmenpåbygg, da har en like vide muligheter som de som går vanlig allmenn!!


år 1 - grunnkurs

år 2 - videregående kurs innen et yrkesretta

år 3 - allmenn påbygg

år 4 - høyskole/lærling


Da stiller du LIKE sterkt som de som har gått 3 år med vanlig allmenn, men bare at du har sluppet å slite så jævlig for å få meget bra karakterer. Men du har i TILLEGG ei påbegynt utdanning som du kan ta fagrev i.


 

Tja, dette er en sannhet med modifikasjoner, nå gjelder det kanksje ikke første poster, men det er en god del datarelaterte jobber der god mattekunnskap er et must, og hvis man har allmennfaglig påbygning har man ikke de mattefagene som trengs.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er lærling som serviceelektroniker, greit nok det liksom, men veldig vanskelig å finne lærlingeplasser. Bare halvparten av den klassen jeg gikk i har fått seg lærlingeplass.

Hvorfor ikke bli kopimaskinekspert? De er det få av.

 

Min utdannelse er som følger:

 

Grunnkurs Elektro

VK1 Elektronikk

VK2 Serviceelektroniker Data og Kontorsystemer

 

_________________

Mvh

DiJayQ

datasidene.com

 

[ Denne Melding var redigert av: DiJayQ på 2002-11-14 12:50 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...