Gå til innhold

Utdannelse???


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-14 14:19, skrev DiJayQ:

Fagbrev er tingen. I første omgang hvertfall.



 

Vel, hva skal man med fagbrev? Skal du reparere pc'er hjelper det ikke å kunne lodde. Her går _alt_ i retur. Det som teller er at du er passe kreativ til å tenke ut hva som er feil. Jeg har jobba som service tekniker i to år, ingen utdannelse i faget... (Før nå, går på Informatikk og Automatisering i Halden 2. året nu). Skal du komme deg unna ren service/butikkjobb bør du ha solid utdannelse. Ville klart gått for allmenn/studiekompetanse og så tatt en mastergrad.

 

Slitsomt kanskje, men tror absolutt det vil lønne seg! Og så er det ***** moro! :cool:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-14 12:44, skrev ATWindsor:

Quote:




Men duh, det går jo alltids an å gå allmenpåbygg, da har en like vide muligheter som de som går vanlig allmenn!!


år 1 - grunnkurs

år 2 - videregående kurs innen et yrkesretta

år 3 - allmenn påbygg

år 4 - høyskole/lærling


Da stiller du LIKE sterkt som de som har gått 3 år med vanlig allmenn, men bare at du har sluppet å slite så jævlig for å få meget bra karakterer. Men du har i TILLEGG ei påbegynt utdanning som du kan ta fagrev i.


 

Tja, dette er en sannhet med modifikasjoner, nå gjelder det kanksje ikke første poster, men det er en god del datarelaterte jobber der god mattekunnskap er et must, og hvis man har allmennfaglig påbygning har man ikke de mattefagene som trengs.

 

AtW

 

Ta ekstra timer på den samme skolen du går allmenn påbygg da vel. eller ta timer mens du går lærling, da har du masser av tid og masse fritid, så det er ikke noe problem.

 

 

Quote:


Den 2002-11-14 12:55, skrev christt:

Det er fortsatt behov for flinke datafolk med skikkelig utdannelse.

Folk med "light"-data utdannelser er det dessverre nok av.



 

Joa, hva mener du med det da? håper du mener alt under mastergrad. For ingeniørene sliter nå jævlig for tia...

 

 

Quote:


Den 2002-11-14 15:20, skrev Xaer:

Quote:


Den 2002-11-14 14:19, skrev DiJayQ:

Fagbrev er tingen. I første omgang hvertfall.



 

Vel, hva skal man med fagbrev? Skal du reparere pc'er hjelper det ikke å kunne lodde. Her går _alt_ i retur. Det som teller er at du er passe kreativ til å tenke ut hva som er feil. Jeg har jobba som service tekniker i to år, ingen utdannelse i faget... (Før nå, går på Informatikk og Automatisering i Halden 2. året nu). Skal du komme deg unna ren service/butikkjobb bør du ha solid utdannelse. Ville klart gått for allmenn/studiekompetanse og så tatt en mastergrad.

 

Slitsomt kanskje, men tror absolutt det vil lønne seg! Og så er det ***** moro!
:cool:

 

Hvordan kan dette lønne seg?! vil tro at det er de mest hardbarka som greier/orker å slite så mye og så lenge. Tenk bare på alle de årene han bruker.. Tviler på at han vil være gjeldsslave til han er 80.

 

 

Vil også si noe til dem som fortsatt trur at

mye utdannelse=mye penger. Det er ikke nødvendigvis slik. Se bare f.eks på lærerne..

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt på den IKT linja ja... eller jeg har tenkt ganske mye på den får jeg syntes allmen høres ekstremt kjedelig ut.... og med IKT linja kan man jo ta et ekstra år og få studiekompetanse i tillegg, men stiller man like sterkt etter videregående hvis man tar allmen??? jeg har lyst til og jobber med hardware, nettverk etc.... hvilken skole bør jeg sikte meg inn på etter videregående????

 

Takker foresten for den STORE responsen jeg har fått-.....

 

TAKK TAKK !!!!

Lenke til kommentar

et ekstra år? du går jo ikke et ekstra år da, siden ikt er bare et år, så når de på alderen din er ferdig med de 3'årene på allmenn, så sitter du også der med allmennfaglig studiekompetanse. Om du er interessert i noen av de ekstra fagene så er det bare å ta disse når du går ikt eller allmennpåbygging.

 

Men MIN (da mener jeg min, og ikke at det er det beste for alle) mening, er at du går noe yrkesretta i to år nå, deretter et år påbygging. Siden de 2 årene innen den yrkesretta delen er MYE enklere enn allmenn grunnkurs og vk1. Du får da også masser av tid til å bestemme om du vil fortsette yrkesretningen eller inn på høgskole/universitet.

 

Det med hvilken skole, er jeg ikke sikker. Det kommer jo helt an på hvor du bor.

Lenke til kommentar

Quote:


Hvordan kan dette lønne seg?! vil tro at det er de mest hardbarka som greier/orker å slite så mye og så lenge. Tenk bare på alle de årene han bruker.. Tviler på at han vil være gjeldsslave til han er 80.



Vil også si noe til dem som fortsatt trur at

mye utdannelse=mye penger. Det er ikke nødvendigvis slik. Se bare f.eks på lærerne..



 

Når er det jo slik i Norge at det er gratis skole... Det som koster er skolebøker og ha et sted og bo...

Å ha et sted å bo er greit i alle tilfelle, enten du studerer eller ikke forresten.

Men du har rett det, er studielån.

Dette er jo som kjent rentefritt til du avslutter utdannelsen. Lånet er på ca. 50 000 per år.

Skal man da ta en mastergrad, noe som tar 5 år, betyr dette med enkel matte 5 år x 50 000 kr = 250 000 kr i lån etter avsluttet utdannelse. Bor man da et år ekstra på en hybel (som er billig) og tjener 350 000,- (Og har gjeld) sitter man igjen med langt under halvparten av studilånet etter kun ett år...

 

Ettersom jeg regner med å avslutte det året jeg fyller 25 år, har jeg lang tid før jeg blir 80 år...

 

Bye, bye, take care now! :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...