Gå til innhold

Beste kamera i klassen 2000 - 3000. Hvorfor?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg driver for tiden å ser etter et nytt digitalkamera for å forevige den lille gutten vår på 4 måneder. Jeg har sett litt på forumet og sett at Ixus 800IS og Nikon P3/P4 er kamera mange anbefaler. Mye bra anbefalinger, men jeg har store problemer med å bestemme meg. To kamera som jeg er vurderer er de nevnte

 

- Canon Ixus 800 IS

 

- Nikon P3/P4

 

Prisklassen jeg har tenkt å legge meg i er 2000 - 3000 pluss minus littegranne. Hovedkriteriene for meg er:

 

- Bildekvalitet (veldig viktig, må ta skarpe og gode bilder)

- Lett å ta med seg. Ikke stort og klumpete.

- Brukervennlig

- Litt manuelle innstillinger. Må ikke være slik at alt er automatisk uansett

- Batterilevetid

 

Hvis det er noen som kan anbefale noen andre kameraer som de mener er like gode eller bedre i prisklassen jeg har satt opp setter jeg stor pris på det. Veldig fint om de begrunnes :) Fordel å vite litt harde fakta om hvorfor et kamera er bedre enn et annet. Er interessert i å bare vite kvalitet på kamera innenfor nevnte prisklasse.

 

Selvfølgelig om det er et kamera som er veldig bra og anbefales på det sterkeste men ligger over prisklassen er det bare å komme med det. Jeg er veldig usikker.

 

Håper det er noe respons på dette

 

Hilsen Kim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ixus'en har den fordelen at den har en optisk søker. Nikon P3 har trådløs overføring av bilder (evt. USB om du ønsker det, så klart) og litt billigere. Nikon P4 er en del billigere.

 

Ellers er det litt smak og behag. Canon Ixus etterbehandler bildene i kameraet i noe større grad enn Nikon Coolpix. Det vil si at de kan virke mer "ferdige" rett ut fra kameraet, mens bildene fra Nikon har større toleranse for fotografens synspunkter om man ønsker å etterbehandle manuelt etterpå.

 

Ellers kan begge kamera stilles litt i begge retninger på hvor mye man vil etterbehandle, så hvis man stiller de mot hverandre, tror jeg ikke mange kan se forskjell. Optisk kvalitet er like bra, mens Nikon har en fysisk større bildesensor. Den har imidlertid flere megapixler, så lysfølsomheten er også omtrent den samme.

 

Om mulig, kjøp kameraet i en butikk. Da kan du ta testbilder med begge først (kjøp SD kort og kortleser som du trenger uansett) og studere de hjemme før du bestemmer deg. Pass på at begge kamera står i auto (om du bruker dette mest) eller er stilt inn så likt som mulig, og at motiv og lysforhold er de samme.

Lenke til kommentar

Først, tusen takk for svar :)

 

Jeg har et par oppfølgingsspørsmål :)

 

Har jeg misforstått om jeg sier at optisk søker er en fordel fordi man kan spare på batteriet? Det er vel ikke noen flere fordeler utover dette med å ha en optisk søker? Eller?

 

Jeg har sett på testene her på akam og sett at Nokin kameraet kommer bedre ut når det gjelder bildestøy. VIl det si det samme som at et bilde med et Nikon kamera er klarere enn IXUS'en? JEg vil kanskje ikek klare å se forskjell.

 

Ellers så virker det i grunnen som at kameraene tar så godt som like gode bilder. Blir kanskje et spørsmål om smak og behag. Finnes det andre kamera i prisklassen som bør vurderes i tillegg?

Lenke til kommentar
Har jeg misforstått om jeg sier at optisk søker er en fordel fordi man kan spare på batteriet? Det er vel ikke noen flere fordeler utover dette med å ha en optisk søker? Eller?
Optisk søker kan også benyttes i de tilfeller hvor det er så sterkt sollys at skjermen blir vanskelig å se. Er ikke et så stort problem som det var tidligere, men spesielt på fjellet i påsken kan optisk søker være veldig greit. Også er det det at du kan spare batteri med det da, så klart.
Jeg har sett på testene her på akam og sett at Nokin kameraet kommer bedre ut når det gjelder bildestøy. VIl det si det samme som at et bilde med et Nikon kamera er klarere enn IXUS'en? JEg vil kanskje ikek klare å se forskjell.
Nikon P3 og P4 har en noe større fysisk bildesensor, og vil normalt kunne ta bilder med noe høyere ISO/lysfølsomhet enn Ixus'en uten at det blir sjenerende mye støy. Du kan altså kunne ta bilder i noe mørkere omgivelser enn med Ixus'en uten at støynivået blir for stort. Og det vil gi seg utslag i renere bilder. Men til vanlig bruk, tror jeg de færreste vil se noen forskjell :)
Lenke til kommentar

Hmm vet ikke om det er normalt, men jeg er totalt usikker på hvilket kamera jeg skal velge nå :) Finnes det andre kamera som er bedre enn disse i feks prisklasse 2000-3000 kroner?

 

Afseth hvis du skulle valgt mellom Nikon P3 og Ixus 800IS hvilket hadde du valgt om du så bort i fra pris?

 

Hvis jeg slenger på en tusenlapp og ser på kamera i prisklasse 3000-4000 vil jeg da kunne få kamera som er merkbart bedre på bildekvalitet? Hvilket i såfall?

Lenke til kommentar

Jeg syns du skulle se på Fujifilm Finepix F11, eller det litt dyrere F30. Du finner test på sistnevnte her på akam.no.

 

Største fordel er at de er veldig gode med hensyn på støy, og har ellers god bildekvalitet, rimelig god hurtighet og god batterikapasitet.

 

Største ulempe er etter min mening at de bruker XD-card som minnebrikke.

Lenke til kommentar
Hmm vet ikke om det er normalt, men jeg er totalt usikker på hvilket kamera jeg skal velge nå :) Finnes det andre kamera som er bedre enn disse i feks prisklasse 2000-3000 kroner?

 

Afseth hvis du skulle valgt mellom Nikon P3 og Ixus 800IS hvilket hadde du valgt om du så bort i fra pris?

 

Hvis jeg slenger på en tusenlapp og ser på kamera i prisklasse 3000-4000 vil jeg da kunne få kamera som er merkbart bedre på bildekvalitet? Hvilket i såfall?

7333670[/snapback]

Ixus 800IS hadde jeg nok valgt hvis valget sto mellom P3/P4 og Ixus 800IS til samme pris, rett og slett fordi Ixus 800IS har optisk søker og er noe raskere på utløseren når du skal ta bilde. Men så koster det jo omtrent tusenlappen mer enn P4 da.

 

I prisklassen over (3-4000) har du Ixus 850IS som har vidvinkel, men noe dårlig kantskarphet. Allikevel er vidvinkel veldig interessant.

 

Olympus Mju-725, som Mar1us anbefaler, tar helt riktig ganske dårlige og blasse bilder i forhold til de som allerede er nevnt her. Til røfft bruk har det imidlertid klare fordeler.

 

Fuji F11 og F30 tar rene bilder (synes F30 er noe vel aggressiv på støvfjerning og synes bildene har en tendens til noe utvasking. F11 er bedre). De har heller verken optisk søker, vidvinkel eller optisk bildestabilisator. Synes også de er litt rare å holde. Men det er jo veldig individuelt. At de bruker XD kort er ingen stor ulempe, da minnekort stort sett er en engangsinvestering. Så at XD kort er noe dyrere, er ikke det verste som kan skje. Men ja, hadde de brukt SD standarden, så hadde det vært en fordel. (Kun Sony, Fuji og Olympus som ikke bruker SD på sine små kamera. DSLR begynner også å støtte SD som er i ferd med å bli den store, ene standarden).

Lenke til kommentar

Jeg ville uten tvil valgt F11. Vurderer dette selv på grunn av den suverene bildekvaliteten.

7339664[/snapback]

[/quo

 

Hadde egentlig bestemt meg for Nikon kameraet men ble nå i tvil.Hvordan vurderer du F11 vs F30?Er det verdt å gå opp i pris?

7339728[/snapback]

 

Jeg vet ikke, men Erik (Akams red) sier her at han helt klart ville brukt de ekstra 500,- opp til F30. Hvis ikke kan du jo vurdere F20, som har samme bildekvalitet som F30, men litt færre manuelle funksjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...