MacGyver24 Skrevet 16. november 2006 Skrevet 16. november 2006 Før jeg startet å jobbe i mobilbutikk opplevde jeg veldig forskjellig service- og kunnskapsnivå på butikkene jeg handlet eller forhørte meg i. Det hendte rett som det var at jeg avpasset tiden jeg gikk til butikken slik at jeg var der da de med mest kunnskap var på jobb. Et minimum må jo være at man har litt kunnskap om telefonene man selger ellers er troverdigheten overfor kunden lik null. Er det slik at det er for lett å få jobb hos en mobilforhandler?
glosi Skrevet 16. november 2006 Skrevet 16. november 2006 (endret) Før jeg startet å jobbe i mobilbutikk opplevde jeg veldig forskjellig service- og kunnskapsnivå på butikkene jeg handlet eller forhørte meg i. Det hendte rett som det var at jeg avpasset tiden jeg gikk til butikken slik at jeg var der da de med mest kunnskap var på jobb. Et minimum må jo være at man har litt kunnskap om telefonene man selger ellers er troverdigheten overfor kunden lik null. Er det slik at det er for lett å få jobb hos en mobilforhandler? 7298425[/snapback] Det er nok lett å få jobb hos en mobilforhandler uavhengig av hvor mye man kan om mobil fra før. De fleste seriøse bedrifter sender sine ansatte på kurs for å lære dem mer om produktene de selger. Selv om dette gjøres blir det ofte svært stor variasjon i kunnskap hos de ansatte på grunn av f.eks forskjellig interessenivå. Servicenivå vil nok også variere veldig fra person til person og fra situasjon til situasjon. DESVERRE er det altfor vanskelig å sparke ansatte man ikke er helt fornøyd med i norge. Derfor vil man noen ganger måtte leve med ansatte som ikke alltid leverer sitt beste. PS! Det er meget viktig at kunder klager på de ansatte om de mener de blir uhørt behandlet. Bedriften får ikke gjort stort om de ikke vet om feilene "sine" Det samme gjelder selvfølgelig ros. Endret 16. november 2006 av glosi
B4stian Skrevet 16. november 2006 Skrevet 16. november 2006 Føler selv at de fleste der jeg jobber prøver å gjøre sitt ytterste hele tiden til å yte best mulig service og hvis man ikke kan hjelpe kunden med ting henter andre som er bedre på det. Enkelte ganger er det ikke alltid like enkelt å hjelpe hvis det er sykdom eller liknende, men stort sett går det greit. Servicen rundt om i Norge er rett og slett for dårlig ja. Er stadig på shoppingturer i kjøpesentre eller stormarkeder innen visse varegrupper og det er så utrolig stor forskjell... jeg tror det kunne blitt en del bedre hvis man kunne fått ut "synderne" i bedriften raskere, men desverre er det ikke lett i Norge å sparke noen.
glosi Skrevet 16. november 2006 Skrevet 16. november 2006 datating: skal vi starte en underskriftskampanje for å gjøre det lettere å sparke sløve/dårlig motiverte medarbeidere ?
veggiss Skrevet 21. november 2006 Skrevet 21. november 2006 skulle vært som i danmark, der kan du få sparken via sms
.:CyberMan:. Skrevet 21. november 2006 Skrevet 21. november 2006 Fakta er og blir, at en ekstrahjelp som bare står på "arbied" 1+ dager i uken, å har dette som en side jobb, så klart har en del lavere vare kundskap, enn dem som er fast ansatt, og jobber med dette hver dag.. Men igjen, så er det langt i fra dette som er tilfellet på alle plasser.. .:CyberMan:.
Mo-BIL-Con Skrevet 24. november 2006 Skrevet 24. november 2006 Er så og si umulig å si hvor det er best service, kommer an på hvem som står bak disken, men også litt på rutiner hos forhandleren, og der mener jeg noen kommer bedre ut enn andre, uten og nevne navn:P
SUPERJANNE Skrevet 25. november 2006 Skrevet 25. november 2006 Jeg har ivertfall til gode å møte en butikkansatt som vet mere en meg!
B4stian Skrevet 25. november 2006 Skrevet 25. november 2006 Jeg har ivertfall til gode å møte en butikkansatt som vet mere en meg! 7359183[/snapback] Hmm... er man veldig interessert i et emne så skal det godt gjøres, men spørs jo hvem man møter på i butikken. Om det er hvitevareansvarlig som skal selge deg en telefon eller telematikkansvarlig. PS! Mangler du en 5510 i Nokia-samlingen din?
Berntzen Skrevet 26. november 2006 Skrevet 26. november 2006 (endret) Det er desverre slik i dag at "alle" skal selge mobiltelefoner i tillegg til TVer, vaskemaskiner, filmer, spill osv... Dette gjelder i særlig grad Elkjøp og Spaceworld. Dette er butikker som gjerne vil ha monopol på deg som forbruker. Når medarbeiderene må jobbe med salg av flere typer produkter på en gang, sier det seg selv at ekspertise utelukkes... Skal du være trygg på at du kjøper den riktige mobilen, bør du handle på en ren mobilbutikk. Her hjelper selgere deg med å avdekke hva du har behov for. Deretter kan han/hun finne DIN telefon. Handler du på Elkjøp f.eks får du ofte argumenter som at "dette er et godt tilbud" eller "denne telefonen er veldig bra"... Hvis du lurer på noe med mobilen i etterkant, er også sjansen mye større for at en ren mobilbutikk kan hjelpe deg med en gang. Det finnes selvfølgelig selgere med dårlige kunnskaper alle steder. Men handler du i en mobilbutikk, er du mye bedre sikret mot bomkjøp enn på "universalbutikker". Endret 26. november 2006 av Berntzen
Alastor Skrevet 26. november 2006 Skrevet 26. november 2006 Det er desverre slik i dag at "alle" skal selge mobiltelefoner i tillegg til TVer, vaskemaskiner, filmer, spill osv... Dette gjelder i særlig grad Elkjøp og Spaceworld. Dette er butikker som gjerne vil ha monopol på deg som forbruker. Når medarbeiderene må jobbe med salg av flere typer produkter på en gang, sier det seg selv at ekspertise utelukkes... Skal du være trygg på at du kjøper den riktige mobilen, bør du handle på en ren mobilbutikk. Her hjelper selgere deg med å avdekke hva du har behov for. Deretter kan han/hun finne DIN telefon. Handler du på Elkjøp f.eks får du ofte argumenter som at "dette er et godt tilbud" eller "denne telefonen er veldig bra"... Hvis du lurer på noe med mobilen i etterkant, er også sjansen mye større for at en ren mobilbutikk kan hjelpe deg med en gang. Det finnes selvfølgelig selgere med dårlige kunnskaper alle steder. Men handler du i en mobilbutikk, er du mye bedre sikret mot bomkjøp enn på "universalbutikker". 7359864[/snapback] Her må jeg sette ned foten og si at du tar feil på en god ting. På elkjøp er det separate avdelinger - det skal godt gjøres å finne en selger som jobber både med salg av tver og mobiltelefoner - på de fleste avdelinger jobber teleselgerne mest med tele, og kanskje litt med data og foto. De skal kunne like mye om tele som i enhver spesialbutikk - og får GOD opplæring i produktene og rutinene. Jeg må si det er fantastisk å høre deg lire av deg den ene påstanden etter den andre ang hvordan det er å handle på elkjøp da jeg bare i dag opplevde ca 40-50 andre kunder som fikk annen behandling enn du påstår "ofte" skjer på elkjøp. Vi hjelper forøvrig også med MMS-oppsett og enkle oppstartsting (skulle da bare mangle...), Nei makan...! Jeg vil påstå at de ulike teleavdelingene i elkjøpbutikkene rundt i norge er blant landets beste "mobilbutikker".
Berntzen Skrevet 26. november 2006 Skrevet 26. november 2006 (endret) Her må jeg sette ned foten og si at du tar feil på en god ting. På elkjøp er det separate avdelinger - det skal godt gjøres å finne en selger som jobber både med salg av tver og mobiltelefoner - på de fleste avdelinger jobber teleselgerne mest med tele, og kanskje litt med data og foto. De skal kunne like mye om tele som i enhver spesialbutikk - og får GOD opplæring i produktene og rutinene. Jeg må si det er fantastisk å høre deg lire av deg den ene påstanden etter den andre ang hvordan det er å handle på elkjøp da jeg bare i dag opplevde ca 40-50 andre kunder som fikk annen behandling enn du påstår "ofte" skjer på elkjøp. Vi hjelper forøvrig også med MMS-oppsett og enkle oppstartsting (skulle da bare mangle...), Nei makan...! Jeg vil påstå at de ulike teleavdelingene i elkjøpbutikkene rundt i norge er blant landets beste "mobilbutikker". 7359962[/snapback] Hehehehe.... Det er bare bra du reagerer faktisk. Det er mulig jeg var litt for bombastisk i utsagnene mine. Jeg skriver etter det jeg har hørt fra en som har jobbet der med flere produktgrupper tidligere. Men det var jo en stund siden, så det er sikkert endret. Evt. var det han som var spesiell... :!: En ting vi uansett må være enige om er at service varierer fra person til person. Selv om man får god opplæring på Elkjøp eller andre steder er det ikke dermed selvsagt at man gir god service... Dette har med engasjement og motivasjon å gjøre... Alikevel leverer de aller fleste mobilselgere god service. I tillegg er de gode på å finne riktig mobil for DEG. Vil forøvrig vise til mitt innlegg i debatten "Er det lurest å handle på nett?" Endret 26. november 2006 av Berntzen
Bibben Skrevet 26. november 2006 Skrevet 26. november 2006 For å snu det litt så kan man også kanskje si at mange mobilkjøpere egentlig kjøper - eller forlanger - telefoner de ikke trenger........ I et stor forretning tilhørende en av landets største kjeder overhørte jeg i sommer følgende samtale mellom kunde og selger: Kunde: "Jeg skal ha en 3G-telefon. Jeg har hørt at de er så bra!". Selger: "Javisst, men hva er behovet ditt?". Kunde: "Behovet? Ringe, selvfølgelig! Er ikke sånne 3G-telefoner de beste på markedet??" Selger forsøkte å forklare men jeg så på kunden at denne ikke begrep ett skvatt, men insisterte på at han SKULLE ha en 3G-telefon. Han hadde jo for svingende lest at de var bra! Så vidt jeg konstaterte så forsvant kunden ut med en SE k800i. Hadde han hørt på selgeren så hadde vedkommende kanskje spart 2000 kroner på å kjøpe en telefon som ville ha oppfylt alle behov. Kunden har alltid rett?
CellularDude Skrevet 26. november 2006 Skrevet 26. november 2006 Det er kanskje ikke så lett å være selger alltid heller. Mobilene er spekket med funksjoner, og det kommer hele tiden inn nye modeller. Som andre har nevnt, er det heller ikke lett, dersom man selger flere produktgrupper (f. eks data og tele). Da sier det seg selv at det er mye å holde rede på. For kundene er opptatt av data om produktene. Kundene bør i egen interesse lese tester av produktene de er ute etter. Det er vanskelig å få levere tilbake en mobil som ikke svarte til forventningene, unntatt ved netthandel, der man jo har angrefrist. Selgerne bør selvfølgelig også lese tester, og bør ha dem tilgjengelige i butikken for referanse. Og selgerne bør i egen og firmaets interesse prøve å være mest mulig oppdatert.
onslow123 Skrevet 26. november 2006 Skrevet 26. november 2006 Til meg selv handler jeg kun mobil på en bestemt forhandler. De har peiling og god service. de er ikke billigst, men i dt lange løp føler iallefall jeg at det lønner seg. Til ungene som skal ha en rimelig enkel og billig telefon handler jeg andre steder. Men når jeg skal ha en avansert profftelefon går jeg kun til KP-teknikk i Arendal. De har skikkelig peiling og eget verksted met særdeles kompetente folk. For en del år siden skulle jeg ha en telefon, og gikk i en spesialbutikk. Der hadde de en sommerhjelp. Og jeg spurte hva forskjellen på to tlefoner var. Og svaret var at "den ene var dyrere enn den andre". "Ja men hva ER forskjellen da" spurte jeg. "Jo den svir mere i lomme boka enn den andre". Da gikk jeg.
cosmogs Skrevet 26. november 2006 Skrevet 26. november 2006 For å snu det litt så kan man også kanskje si at mange mobilkjøpere egentlig kjøper - eller forlanger - telefoner de ikke trenger........ I et stor forretning tilhørende en av landets største kjeder overhørte jeg i sommer følgende samtale mellom kunde og selger: Kunde: "Jeg skal ha en 3G-telefon. Jeg har hørt at de er så bra!". Selger: "Javisst, men hva er behovet ditt?". Kunde: "Behovet? Ringe, selvfølgelig! Er ikke sånne 3G-telefoner de beste på markedet??" Selger forsøkte å forklare men jeg så på kunden at denne ikke begrep ett skvatt, men insisterte på at han SKULLE ha en 3G-telefon. Han hadde jo for svingende lest at de var bra! Så vidt jeg konstaterte så forsvant kunden ut med en SE k800i. Hadde han hørt på selgeren så hadde vedkommende kanskje spart 2000 kroner på å kjøpe en telefon som ville ha oppfylt alle behov. Kunden har alltid rett? 7360321[/snapback] Her er jeg litt uenig med deg. Kunden vil gå fornøyd ut av forretningen med den telefonen kunden vil ha, ikke en dings som ivaretar de funksjonene kunden anser for å være viktige. Selvsagt skal telefonen ivareta de funksjonene, men for de aller fleste av oss dekkes det behovet av en mengde apparater. Resten vil handle om smak, behag og pussige små referanser. Opplevde selv da jeg skulle kjøpe ny tidligere i høst at selgeren ikke ville gi seg og nærmest fotfulgte meg ut av butikken mens hans mantra "hvilke funksjoner er viktige for deg?" stadig ble gjentatt i økende styrke og intensitet. Dette etter at jeg hadde spurt om en spesifikk modell var inne på lager, hvilket den da ikke var. Denne selgeren var såpass plagsom at for ettertiden er denne butikken strøket fra min handle-liste. Jeg visste hva jeg skulle ha. Hvilke funksjoner, menysystem, form, farge, muligheter for ekstrautstyr, applikasjoner og hvilken modell som for meg ivaretok disse. For det handler vel så mye om livsstil og smak, og researchen gjøres klart bedre pr nett, tester og fabrikkenes sider, enn i butikken. Om kompetansenivået hos hver enkelt selger er for lavt? Tja, jeg tror de fleste selgere av mobiler er rimelig interesserte og kompetente i forhold til de produktene de selger. Dog har jeg opplevd at enkelte for eksempel ikke vet hva A2DP er. Et større problem, iallefall for meg, er detaljerte kunnskaper om hvordan hver enkelt tlf fungerer rent menymessig. Produsentene lanserer nye telefoner i et såpass stort tempo at det nok er vanskelig for hver enkelt selger å ha full oversikt kontinuerlig. Og det er forståelig. Ser man på f. eks høstens Nokia 6151 vs 6131, er det relativt mange forskjeller. Til tross for at begge er nye produkter med serie 40 operativsystem. Det ville hjulpet veldig om både kunde og selger kunne fiklet med faktiske modeller, i stedet for disse plastikk-liksom-mobilene som befinner seg ute i butikkene.
snubbel Skrevet 26. november 2006 Skrevet 26. november 2006 Nei makan...! Jeg vil påstå at de ulike teleavdelingene i elkjøpbutikkene rundt i norge er blant landets beste "mobilbutikker". 7359962[/snapback] På Elkjøp Tiller har jeg ved tre anledninger, av tre forskjellige ansatte i mobilavdelingen fått følgende "hjelp" når jeg har spurt om Nokia N80: * Den er bra * Den koster xxx med Tele2 På spørsmål om hva N80 kan gjøre for meg, har jeg fått høre: * Den har HiFi (!!) * Skikkelig bra kamera * Bra batteri (!!) Jeg vet at du jobber i Elkjøp og at du er dyktig både faglig og på service-fronten. Dette utelukker dessverre ikke at du jobber i en kjede som har et mål om å få kundene ut av butikken raskest mulig. Jeg jobber i en ren mobilkjede og vi har selvfølgelig mange ansatte som kan altfor lite - spesielt ekstrahjelpene. Jeg tør likevel å påstå at man generelt vil få bedre hjelp i en ren mobilbutikk enn på f.eks. Elkjøp. Til gjengjeld slår dere oss som regel på pris, noe kundene påpeker nesten daglig. At vi likevel gjør det bra betyr at folk er villig til å betale litt ekstra for å få generelt høyere kunnskapsnivå og en litt mer personlig handleopplevelse. Jeg sier bare "kølapp". -snubbel
Sigmund_Freud Skrevet 26. november 2006 Skrevet 26. november 2006 Vil forøvrig vise til mitt innlegg i debatten "Er det lurest å handle på nett?"Ja, det er faktisk mye av det samme som blir tatt opp her. Jeg postet selv om andre butikkansattes manglende kompetanse. Handlet hos en annen mobilforhandler for en stund siden da jobben min var utsolgt for K610i (den kostet uansett 1kr og jenta skulle ha den fortest mulig). Mulig mannen som ekspederte meg var ny i jobben, men det var nesten flaut hvor liten en voksen mann kunne. Gikk nesten bak disken og fikset abonnementendringen selv! På spørsmål om hva N80 kan gjøre for meg, har jeg fått høre: * Den har HiFi (!!) * Skikkelig bra kamera * Bra batteri (!!) Var dette unge ansatte eller så de "trente" ut? Jeg jobber i en ren mobilkjede og vi har selvfølgelig mange ansatte som kan altfor lite - spesielt ekstrahjelpene. Jeg tør likevel å påstå at man generelt vil få bedre hjelp i en ren mobilbutikk enn på f.eks. Elkjøp. Til gjengjeld slår dere oss som regel på pris, noe kundene påpeker nesten daglig. At vi likevel gjør det bra betyr at folk er villig til å betale litt ekstra for å få generelt høyere kunnskapsnivå og en litt mer personlig handleopplevelse. Jeg sier bare "kølapp".
Jørnan Skrevet 26. november 2006 Skrevet 26. november 2006 Jeg syns reklamen til Hi-Fi Center Kjeden sier det greit. Du får ikke ordentlig lyd der de selger vaskemaskiner De store butikkene som selger alt mellom himmel og jord innenfor elektrisitet har ikke peiling. Da jeg var på mobildelen til El-Kjøp visste de ikke hva Sony Ericsson P990i var (han spurte HVA er det, ikke hvilken modell er det), og på Expert visste de ikke forsjellen på en minnekortleser og et minnekort. Dessuten kan de ikke skrive. De skriver for eksempel K-800 og 8800D, selv om det var en 8800 Sirocco de hadde ... Jeg har gitt opp å spørre ansatte i store elektronikkbutikker om seriøse spørsmål, nettopp fordi de ikke sjønner sprøsmålet mitt en gang. Og ja, jeg kan bekrefte at det er alt for lett å få jobb i mobilbutikker. Jeg vet ikke hvilken butikk det var, men naboen min fikk jobb i en mobilbutikk. Og jeg syns det var rart, siden jeg aldri har trodd han interesserte seg for mobiltelefoner. Og det var rett. Han hadde ikke peiling på mobiltelefoner, egentlig, men trengte en jobb. Skal jeg beskrive mine erfaringer med mobilekspeditører med ett ord vil jeg si: -Tragisk. Hvis du drar til en ren mobilbutikk er kunnskapen til gjennomsnittspersonen betraktlig høyere. Men langt fra så høyt at jeg bil imponert. Jeg tror faktisk at litt eldre folk hadde vært bra. Syns de som jobber i mobilbutikker er ganske unge. Det skulle man tro at var positivt, siden det er de som somoftest interesserer seg for mobiltelefoner. Men jeg har erfart at eldre mennesker kan mye mer. Snakker ikke om gamle mennekser, men heller de over 30 år, som blir "gamle" i forhold til det jeg svært ofte ser i mobilbutikker. Men det som er artig er at folk kjøper mobiltelefoner uansett, og er fornøyde med det de får. Jeg tror ikke gjennomsnittspersonen klager på en mobiltelefon, fordi de har fått høre at den er bra. For litt siden sa noen at de hadde kjøpt en Nokia N90. Hun hadde fått høre at dette var en svært avansert mobiltelefon som ikke ville bli utdatert på mange år. Det er jo forsåvidt riktig, fordi den har Symbian. Min Nokia 9210i er fortsatt mye mer avansert en en vanlig mobiltelefon, forutenom multimediafunksjonene. Men hvis man fjerner Symbian, hvor mye suprt er det egentlig igjen av N90 da? 2 MP kamera er vanlig i dag, og ingenting å juble for. Videotelefoni er heller ikke spesielt. Skjermen er skarpere enn det meste man finner i en mobiltelefon, men når jeg tenker på noe som skal holde deg oppdatert i årevis ser jeg heller skjermoppløsningen til Series 80 og 90 som spesielt. Eller er det heller ingenting som jeg mener kan være på topp i årevis. Så de som jobber i mobilbutikker bør kanskje tenke seg om to ganger før de sier at en mobiltelefon kan holde i årevis ute å bli utdatert. Eller så vet de det ikke. De har bare sett at det står "avansert" på internett, og tolker det på sin egen måte. Nå skal det jo nevnes at langt fra alle som jobber i en mobilbutikk er helt uvitende. Jeg har vært borti mange som har svært mye kunnskap. Men det er alikevel alt for mange som ikke har peiling. Men de fleste kundene blir fornøyde, så hvorfor bytte dem ut?
bufodill Skrevet 26. november 2006 Skrevet 26. november 2006 Kjære Freud. Det virker for meg som om du har hengt deg litt opp i alderen til de ansatte... Hvorfor det? Og når du sier unge, hvor unge mener du? Jeg kan ikke se noen særskilt grunn til at en ung voksen ikke skal kunne like mye om mobiltelefoner. Riktig nok kanskje litt dårligere trenet på salg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå