Gå til innhold

planlegger å skifte fra windows til linux

sixx

Anbefalte innlegg

Skrevet

så da lurer jeg litt på noen ting.

Er det mulig å bruke windows programvaren min på en maskin med linux?? har alt for mye program jeg ikke ønsker skal gå tapt.

hvordan versjon av linux er mest brukervennlig?? Kan være litt avansert, men ikke sånn veldig komplisert.

Er så utrolig lei av windows at jeg ikek kan få sagt det! det er ALLTID noe feil med pcen min uansett hva jeg gjør, derfor vil jeg heller ha linux.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kort sagt, noen programmer er multiplatform, så du kan bruke de på flere platformer, eks. openoffice, firefox, thunderbird, opera, audacity, VLC, picasa & skype (ligger etter i forhold til win vesjonene), gaim osv osv.

Andre win programmer kan stort sett erstattes av programvare som er laget for gnulinux. Det å bytte innebærer en overgang, mennesker er gjerne vanedyr, så denne overgangen kan være mer eller mindre enkel, avhengig av personen. Har du generell (generisk) kompetanse mht bruk av programvare vil ikke bytte by på spesielle problemer dersom din hardware er støttet (drivere og apci spesifike programmer kan være et problem for bærbare maskiner, dette skyldes at hw produsenter ofte ikke gir ut drivere for gnulinux platformen, foreløpig i allefall)

Skrevet

Jeg også hadde samme spørsmålet for ett par måneder siden ;) Er jo vant til Windows, kan ikke si noe på det. Har egentlig heller ingen killer argumenter for hvorfor man skal velge Linux.

Jeg trives bedre i Linux, det har bedre utnyttelse av prosessoren min, bedre til multitasking, sikrere.

Skinney har laget to kjempeflotte poster på GNU/Linux forumet, ta en titt på dem, hjelper mange :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...