Gå til innhold

Relestyring med lys og nivå


Anbefalte innlegg

Jeg har fått denne oppgaven her.

 

Gitt et pumpeanlegg med en pumpe P1 som skal pumpe vann fra et basseng. Se fig.

Ved normal drift starter pumpa på niv. 2 og stopper på niv. 1

Kommer vannstand til niv. 3 skal det gies signal lampe ( kritisk nivå) .

Holder vannstand seg på niv.3 i mer en 10 min skal det gies alarm ( sirene ) og blinkende

signal i lampa på kritisk nivå.

Det skal være signal når pumpa er i drift og i stillstand.

Det skal også gies signal når pumpa har stoppet på grunn av at motorvernet er aktivert.

Nivåene blir registrert med nivåbrytere.

Pumpa skal kunne kjøres i manuell og auto(prosess) velges med vender (M/A-vender)

 

Noen som kan hjelpe meg? Er helt grønn og vet omtrent ikke hvor jeg skal starte!

Endret av jeskeide
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start med og tegne opp karet med de elementene det skal innholde med sensorer, lys og brytere som skal følge med.

Deretter så må du sette deg inn i prosessen, altså hva skal foregå.

Normalt i en styrestrømskrets starter man med en stoppknapp i serie med motorvern for deretter og fortsette med de nødvendige elementene for å få kretsen til og fungere.

Nivåsensorene har releutganger så de er enkle og få signal av.

Jeg hadde samme oppgaven når jeg gikk yrkesskolen for en del år siden.

Lenke til kommentar
er så ikke kontaktorer bygd opp av releer? :p
Svaret mitt var rettet mot spørsmålet om "kontaktorer eller PLS", hvorpå det står relestyring i emnetittelen.

 

Releer står i kretsen for styrestrømmen og kontaktoren står i kretsen for hovedstrømmen. Kontaktoren styrer pumpa og releene styrer resten.

Lenke til kommentar

Jeg har startet på etr styrestrømskjema, men står litt fast.

 

Hvordan får jeg H3 til å blinke når -K1T slår inn etter 10 min?

Sirenen vil gå av men jeg forstår ikke hvordan jeg skal få til dette med at lampen skal lyse når -S3 legge rinn å så etter 10min skal den begynne å blinke. Noe hjelp å hente?

post-25942-1163707044_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Fantastisk ! :D

 

Takk Takk...

 

Men etter å ha sett litt på det har jeg noen få spørsmål som jeg lurer på om du kan svare på.

 

 

H1 lyser vell ikke før start knappen blir trykket inn. Og kontakten pumpa er i stilstand.

 

Blinkefunksjonen når den røde holde kontakten -T2 er med. Det har gått 10min og T1 legger inn. Dette gjør at T2 får spenning og holdekontaktene -T2 leggger ut. Så går det 0,5 sek og releet slår ut og -T2 går tilbake i utgangsfunksjon og releet starter og telle og -T2 skifter posisjon etter 0,5 sek. Er det slik det fungerer?

 

 

Jeg er langt i fra dreven i dette her, men skolen krever at jeg skal lære det. Og beste måten å lære på er å stille dumme spørsmål :)

Endret av jeskeide
Lenke til kommentar
H1 lyser vell ikke før start knappen blir trykket inn. Og kontakten pumpa er i stilstand.
Som det står under H1: "Driftsklar"

 

Blinkefunksjonen når den røde holde kontakten -T2 er med. Det har gått 10min og T1 legger inn. Dette gjør at T2 får spenning og holdekontaktene -T2 leggger ut. Så går det 0,5 sek og releet slår ut og -T2 går tilbake i utgangsfunksjon og releet starter og telle og -T2 skifter posisjon etter 0,5 sek. Er det slik det fungerer?
T1 legger inn kontakten etter 10 minutter, det går 0,5 sek og T2 legger ut kontakten. T2 mister spenningen og kontakten blir lagt inn igjen. Etter nye 0,5 sek legger T2 ut kontakten igjen, osv... Ikke en optimal og synkron blinkfrekvens, men det fungerer. Finnes som sagt tidligere andre mer egnede tidsreleer med synkron kontaktfunksjon og da kan den "røde kontakten" fjernes.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...