Gå til innhold

Hjelp til Wlan i ubuntu på laptop


Rusher

Anbefalte innlegg

Etter mitt første møte med linux nå sliter jeg med å koble meg på wlan'et.

 

Jeg har innstallert Network manager, men klarer ikke finne det. Har trykket å prøvd litt rundt med skjønner lite.

 

Frustrert nå!

 

Hva gjør jeg?

 

Edit; Fikk det til nå, men får bare opp "Kablet Nettverk der" ? Å jeg finner bare Tilkobling med Kabel og Modem tilkobling under "Innstillinger for Nettverk"

Endret av Rusher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan sikkert hjelpe, man da må vi ha litt mer informasjon:

 

Hvilket nettverkskort har dere (som ikke virker)? Det kan finnes ut ved å kjøre hhv

lspci

eller

lsusb

i en terminal.

 

Hva slags linux kunnskaper/bakgrunn har dere fra før?

Hva kommer opp når dere skriver hhv

ifconfig

og

iwconfig

i en terminal?

 

(For å lære om en kommando under linux skriver du enten kommandoen etterfulgt av --help eller 'man <kommando>').

Lenke til kommentar

Når jeg skriver lspci i terminal får jeg opp 05:00.0 Network Controller: Intel Corporation PRO/Wireless 3945ABG Network Connection Rev 02.

 

Når jeg skriver if config får jeg opp noe som liger på IPconfig i windows.

 

med enhetene eth0 som er wanlig Ethernet ettersom jeg forstår.

 

og lo.

 

iwconfig så får jeg opp:

 

lo no wireless ext.

eth0 no wireless ext.

sit0 no wireless ext.

 

Dette er mitt første møte med linux. Så kan fint lite fra før. Mens windows kan jeg ut og inn.

Lenke til kommentar

Intel 3945ABG skal ha native støtte i Ubuntu.

 

Prøv med

 

iwconfig eth0 essid din-essid-her

 

dhclient eth0

 

Edit: Kan sjølvsagt hende at eth0 er vanlig kabla nettverk, og då kan du sjå bort frå det eg sa.

 

Edit2: Få lspci'en din, så blir det litt lettere.

Endret av huf
Lenke til kommentar
Intel 3945ABG skal ha native støtte i Ubuntu.

 

Prøv med

 

iwconfig eth0 essid din-essid-her

 

dhclient eth0

 

Edit: Kan sjølvsagt hende at eth0 er vanlig kabla nettverk, og då kan du sjå bort frå det eg sa.

7284559[/snapback]

 

Skjønnte ikke helt den der. Hva vil essid din-essid-her si?

 

Har kjørt lsmod tror jeg det het, å fant driveren på lista, men står 0 bak igjen. sier dette noe?

 

Edit: skjønne den nå, når jeg skriver det får jeg SET failed on device eth0, operation not permitted.

 

Men eth0 er vell vanlig ethernet kortet mitt? er wlane'et jeg trenger hjelp til. å det virker som det er noe driver tøv her? iom at jeg ikke finner enheten under "nettverk"

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Sjå editen min.

 

 

Eg meinte at du skriv dette i konsollen din:

 

sudo iwconfig eth0 essid din-essid-her

 

(essid er namnet på det trådlause nettverket ditt)

 

etter det skriv du

dhclient eth0

 

(dette for å prøve å motta adresse fra din ruter)

Endret av huf
Lenke til kommentar

lspci>

 

tommy@ubuntu:~$ lspci

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 945GM/PM/GMS/940GML and 945GT Express Memory Controller Hub (rev 03)

00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)

00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)

00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 02)

00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 1 (rev 02)

00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 2 (rev 02)

00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 3 (rev 02)

00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 4 (rev 02)

00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI #1 (rev 02)

00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI #2 (rev 02)

00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI #3 (rev 02)

00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI #4 (rev 02)

00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB2 EHCI Controller (rev 02)

00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e2)

00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801GBM (ICH7-M) LPC Interface Bridge (rev 02)

00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) IDE Controller (rev 02)

00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) SMBus Controller (rev 02)

05:00.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 3945ABG Network Connection (rev 02)

06:01.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation BCM4401-B0 100Base-TX (rev 02)

06:04.0 CardBus bridge: ENE Technology Inc CB-712/4 Cardbus Controller (rev 10)

06:04.1 FLASH memory: ENE Technology Inc ENE PCI Memory Stick Card Reader Controller (rev 01)

06:04.2 Class 0805: ENE Technology Inc ENE PCI Secure Digital Card Reader Controller (rev 01)

06:04.3 FLASH memory: ENE Technology Inc FLASH memory: ENE Technology Inc: (rev 01)

06:04.4 FLASH memory: ENE Technology Inc Unknown device 0551 (rev 01)

tommy@ubuntu:~$

 

tommy@ubuntu:~$ lsusb

Bus 005 Device 002: ID 046d:0896 Logitech, Inc.

Bus 005 Device 001: ID 0000:0000

Bus 004 Device 001: ID 0000:0000

Bus 003 Device 001: ID 0000:0000

Bus 002 Device 001: ID 0000:0000

Bus 001 Device 001: ID 0000:0000

Lenke til kommentar
Når jeg skriver lspci i terminal får jeg opp 05:00.0 Network Controller: Intel Corporation PRO/Wireless 3945ABG Network Connection Rev 02.

 

Når jeg skriver if config får jeg opp noe som liger på IPconfig i windows.

 

med enhetene eth0 som er wanlig Ethernet ettersom jeg forstår.

 

og lo.

 

iwconfig så får jeg opp:

 

lo      no wireless ext.

eth0  no wireless ext.

sit0    no wireless ext.

 

Dette er mitt første møte med linux. Så kan fint lite fra før. Mens windows kan jeg ut og inn.

7284490[/snapback]

Prøv å legg inn en linje med 'ipw3945' i /etc/modules

Dette kan du gjøre med kommandoen:

gksu gedit /etc/modules

Dette er det samme som å gjøre en modprobe ipw3945 hver gang du restarter maskinen. Slik at du kan enten kjøre 'sudo modprobe ipw3945' eller restarte etter dette for å laste ipw3945 modulen (driveren).

 

Dersom du bruker network manager, så må du redigere filen: /etc/network/interfaces og fjerne alle linjene untatt:

auto lo
iface lo inet loopback

Men vent med det ennå. Dersom følgende kommandoer skal fungere, så må du ikke fjerne de linjene fra interfaces-filen.

 

Prøv:

sudo ifconfig eth1 up
iwconfig

Se om du finner eth1 i listen. Dersom eth1 er der, kan du først prøve:

sudo dhclient eth1

(som henter ipadresse fra dhcpserver/router)

 

Dersom du ikke får en ip, så kan du kjøre:

iwlist eth1 scan

Da skal du få opp en liste over tilgjengelige nettverk i området. Legg merke til essid kodene. Dersom du kun er interessert i essidkodene kan du også skrive:

iwlist eth1 scan|grep essid

 

Du kobler til riktig nettverk ved:

sudo iwconfig eth1 essid [ESSID]

Der du bytter ut [ESSID] med essid koden du fant gjennom iwlist-kommandoen.

 

Deretter kan du kjøre

sudo dhclient eth1

igjen og da skal du kobles til med mindre du bruker WEP eller WPA kryptering på nettverket.

 

Edit: La inn noen linjer om modprobe og rettet 'sudo iwconfig essid' til 'sudo iwconfig eth1 essid'.

Endret av Mental
Lenke til kommentar

Du kobler til ved hjelp av disse kommandoene:

Dersom du ikke får en ip, så kan du kjøre:

iwlist eth1 scan

Da skal du få opp en liste over tilgjengelige nettverk i området. Legg merke til essid kodene. Dersom du kun er interessert i essidkodene kan du også skrive:

iwlist eth1 scan|grep essid

 

Du kobler til riktig nettverk ved:

sudo iwconfig eth1 essid [ESSID]

Der du bytter ut [ESSID] med essid koden du fant gjennom iwlist-kommandoen.

 

Deretter kan du kjøre

sudo dhclient eth1

igjen og da skal du kobles til med mindre du bruker WEP eller WPA kryptering på nettverket.

7284725[/snapback]

Så lenge eth1 er det trådløse nettkortet i listen til 'iwconfig', ellers må du bytte ut eth1 med riktig kort.

 

Får du det til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...