Gå til innhold

Fotografering - Dyr hobby?


Anbefalte innlegg

NEI, foto trenger ikke være en dyr hobby !

Gode bilder kan ikke kjøpes for penger.

 

Utstyrsnivået er alt for ofte omvendt proposjonalt med kvaliteten på bildene en del produserer.

Da tenker jeg ikke på teknisk kvalitet, men på de billedmessige kvalitetene.

 

Foto som hobby handler om å finne gode motiver, ikke å samle på dyrt utstyr.

 

 

Men jeg vet dette blir som å skvette vann på gåsa.

Utstyrsfreaker vil alltid finnes.

 

 

 

Roger

Endret av rogers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ein må jo setta det opp mot noko då.

 

Kontra bil så blir fotografering fort rimelig. Det er ikkje fult så mange avgifter og slikt på kamera.

 

Og om ein blir flink/er heldig så kan ein fort tena ein slant og to. Dessutan handel det jo ikkje alltid om penger, men kor bra bileter ein kan ta med det ustyret ein faktisk har. Det er jo fotografen som til sjuande og sist er den største begrensningen/"skaparen".

Lenke til kommentar
Ein må jo setta det opp mot noko då.

 

Kontra bil så blir fotografering fort rimelig. Det er ikkje fult så mange avgifter og slikt på kamera.

 

Og om ein blir flink/er heldig så kan ein fort tena ein slant og to. Dessutan handel det jo ikkje alltid om penger, men kor bra bileter ein kan ta med det ustyret ein faktisk har. Det er jo fotografen som til sjuande og sist er den største begrensningen/"skaparen".

7292320[/snapback]

Sammenligner du en gjenstand som kan fotografisk gjennskaper et øyeblikk på et papir med et samfunnsnyttig fremkostmiddel?

 

Selv om det er mange fine motiver i tyskland kan ikke kameraet få deg dit :)

Lenke til kommentar

Foto er både syr og billig hobby. Egentlig er det to forskjellige hobbyer, hvor man vektlegger det ene eller andre.

Er man primært opptatt av å skape bilder kan det være en veldig rimelig hobby, særlig nå etter at filmen har blitt gratis. Hvis man derimot havner i fotoutstyrs-samler-leiren (grøfta?) kan det fort bli styggdyrt.

På 40 år har jeg vel brukt en 70-80k tenker jeg, hvorav de fleste lappene gikk med til 6 digitalkameaer siden -99.. Vi har vel alle et snev av galskapen.;)

På den annen side har jeg tjent mye mer på dem enn de har kostet meg..

Lenke til kommentar

Oj! en ubehagelig påminnelse. Måtte regne litt, rundt 45000,- faktisk. Div. digitalkamra både til meg og min samboer har nok dradd av med det meste. Gikk over fra analog til digital speilrefleks og måtte starte på nytt med optikk. Det ble jo noen kroner.

 

Kjøper man kvalitet og behander det bra er optikk nesten evigvarende, så i lengden blir det ikke så ille.

 

Hvis man ser seg litt rundt er det hobbyer som er mye dyrere!! Bil, lystbåt, elgjakt etc

Lenke til kommentar
Sammenligner du en gjenstand som kan fotografisk gjennskaper et øyeblikk på et papir med et samfunnsnyttig fremkostmiddel?

 

Selv om det er mange fine motiver i tyskland kan ikke kameraet få deg dit :)

7293724[/snapback]

Nå var vel kanskje poenget at mange glatt svir av 3-400.000 på en bil. I de fleste tilfeller gjør nok en bil til 200.000 eller 100.000 eller tilogmed 50.000 samme nytten.

 

Med andre ord: Veldig mange folk kaster bort flere titusener i året på en bil bare i verditap uten at noen synes det er rart eller sløsing, så sånn sett er det jo ganske morsomt når de samme menneskene synes et par håndfull tusenlapper på fotoutstyr i året eller f.eks. dyrt stereoanlegg som man har i årevis er råflott.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Det har lett for å bli utstyrshysteri etter min mening. Du kommer langt med et bra kamera og god linse. Husk at det er fotografen som finner de gode motivene, ikke det dyre utstyret:)

7347804[/snapback]

:thumbup: mange som tror de kan kjøpe seg til gode bilder. Det er personen bak kamera som er den viktigste faktoren hvorvidt et bilde blir bra eller ikke
Lenke til kommentar

Oi.

 

Olympus E-300 m kit + minnekort = 9000

Olumpus 50mm f/2.0 macro-linse = ca 4500

Bra UV + Pola-filter til begge = ca 1000. eller var det 1500?

Olympus FL-36 blitz = ca 2000

Manfrotto-stativ = ca 1000

Lensbaby 2.0 = ca 1000

 

Tør jeg gjøre matten?

 

Ok, da. 18500 siden februar 2004.

 

 

Verdt det? Jada. Jeg har lært ganske så mye!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

er 20 år. Har begynt med litt seriøs amatør foto (altså kjøpte min første dsrl) for ett år siden sånn ca.

 

Har brukt sånn ca 12 000kr til nå. Mens eg skriver dette så er Nikon 50mm f1,8 på vei til meg i posten :)

 

Så klart det er verdt det! Selv om det skjer at jeg tar 200 mislykkede før jeg får en brukbar en, men OH THE JOY når man endelig får et blinkskudd!

 

Har alltid hatt dyre hobbyer... drevet semi-profesjonnelt med Paintball (20 000kr i utstyr der) (foto 12 000kr) og har nettopp begynt med fallskjermhopping og sparer penger til fallskjerm som koster ett sted mellom 15-30 000kr.

 

Heldigvis er jeg uavhengig av familien nå så jeg sleper å høre dem klage på at jeg bruker penger på tull :p

Lenke til kommentar

Blir fort mye penger som går ut av lommen ja :)

 

Begynte med en 10D i 2003, 20D i 2004, 5D i 2005 og nå 1DIIn som jeg kjøpte i februar 2006.

 

Har i tillegg hatt en del objektiver også, men her går det jo an å selge de og få en god pris igjen hvis en har kvalitetsobjektiver.

 

Har hatt følgende objektiver: Canon 28-105, Sigma 150mm, Sigma 100-300, Canon 24-70, 70-200 2.8L, Canon 16-35

 

Hva jeg har nå står i signaturen.

 

At det da har gått med en DEL kroner kan jeg vel ikke nekte for, men det er en fantastisk hobby og verdt hver eneste krone.

Lenke til kommentar
Har i tillegg hatt en del objektiver også, men her går det jo an å selge de og få en god pris igjen hvis en har kvalitetsobjektiver.

Det er unektelig et poeng, og særlig hvis man kjøper brukt optikk, kan man i de fleste tilfeller regne med å få omtrent det samme igjen når man selger... Dermed blir det en hobby med noen store utlegg, men ikke nødvendigvis store kostnader.
Lenke til kommentar
Har i tillegg hatt en del objektiver også, men her går det jo an å selge de og få en god pris igjen hvis en har kvalitetsobjektiver.

Det er unektelig et poeng, og særlig hvis man kjøper brukt optikk, kan man i de fleste tilfeller regne med å få omtrent det samme igjen når man selger... Dermed blir det en hobby med noen store utlegg, men ikke nødvendigvis store kostnader.

7498371[/snapback]

 

Ja det er et viktig poeng.

Om jeg snur litt på det og bruker et eksempel fra egen erfaring (ebay);

Hvem her ville brukt et Canon 50/1.4 i ett år dersom de fikk 500,- for det, mot et depositum på rundt 2000,-? Eller hvem ville disponert en 24-70/2.8 i et halvt år dersom du fikk 1500,- for det, mot et depositum på 7000,-? Eller....osv..

;)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Har nok brukt en 50-60.000,- de siste to årene. MEN ikke spiller jeg på hester, ikke har jeg hytte og lystbåt, ikke bil engang (kona har :) ).

 

Har kjøpt husene her til lands, siste var 5D. Ellers har jeg kjøpt det meste av optikk fra USA og regner ikke med å tape penger hvis jeg skulle finne på selge noe av denne.

 

Så for meg, en dyr, men fantastisk kjekk hobby. Har tatt noen få foto-oppdrag i tillegg som gir noen penger i kassa.

 

Det største problemet er nok å overbevise fruen at innkjøpene er fornuftige..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...