Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows XP Pro problem under oppstart


Anbefalte innlegg

Hei.

Har en arbeidskolega som har en maskin som har gått som en klokke siden den ble bygget og satt i drift, helt til forrige helg.

Symptomet er at Windows starter oppstarts prosedyren, og akkurat når "velkommen" skjermbildet skal komme, og brukeren logges på, så booter den og starter på nytt igjen. Dette blir en evlig loop.

Etter å ha trykket F8, og valgt at Windows ikke skal restarte ved feil, så klarte jeg å få frem feilmelding som sa at filen csrsrv.dll manglet eller var skadet.

 

Inn via knopix (linux på CD) så konkluderte jeg fort med at det stemte at denne filen var borte (\windows\system32 er katalogen).

Jeg kopierte den over på en diskett fra en fungerende Windows XP Pro installasjon, og fikk lagt den over.

 

Nå starter pcen og kommer med "Velkommen", men da jeg klikker på brukeren, så looper den tilbake til logg på bruker vinduet.

Dette er vel Winlogon.exe som styrer tror jeg.

 

Noen som har vært borti samme symptomene, og som har en ide om hvordan jeg skal få denne opp å gå igjen?

Er det et virus/orm/spyware som kan gjøre dette??

Brukeren hevder å bare ha brukt pcen på internett for å bruke nettbanken og lese VG og slik... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd å starte i sikkermodus/safemode (F5 under oppstart) og deretter skru maskinen tilbake med System Gjenoppretting/System Restore?  :roll:

7281118[/snapback]

 

Hei.

Sikkermodus får jeg ved å klikke på F8, og jeg får da opp logg inn bildet og slipper ikke inn i Windows.

Hvis jeg velger "sist fungerende versjon" på F8 boot meny, så får jeg ikke noe fungerende versjon opp. Den er akkurat lik.

 

Tror det er noen filer som er ødelagt, og jeg misstenker Winlogon.exe..

Lenke til kommentar
Ved å boote fra Windows CD, så får jeg bare til forslag å installere på nytt. Reparer valget er ikke mulighet her, den mener ny installasjon er eneste løsning.

7282692[/snapback]

Det er to Repair muligheter, så det skjer ofte misforståelser her.

Det er ikke snakk om det første 'R' valget, men Repair Install som er et senere valg.

http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servic...s/xp/Repair.htm

Lenke til kommentar
Ved å boote fra Windows CD, så får jeg bare til forslag å installere på nytt. Reparer valget er ikke mulighet her, den mener ny installasjon er eneste løsning.

7282692[/snapback]

Det er to Repair muligheter, så det skjer ofte misforståelser her.

Det er ikke snakk om det første 'R' valget, men Repair Install som er et senere valg.

http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servic...s/xp/Repair.htm

7282793[/snapback]

 

Det valget får jeg ikke opp.

Kan de skyldes at jeg selv har en norsk windows xp, mens det er en engelsk versjon som er installert på denne pcen?

Hvis det ikke er samme typen, så tenkte jeg kanskje noen av valgene forsvant.

 

Jeg har gått inn via linux som sagt, og har kjørt et virussøk her, og har funnet ut at det er en Worm som er på pcen.

Worm

Ormen er av typen W32/Nachi!tftpd

 

Virker som denne skaper en del problemer for oppstarten av Windows.

Fil som ble merket som infisert var SVSHOST.EXE

Lenke til kommentar
Kan de skyldes at jeg selv har en norsk windows xp, mens det er en engelsk versjon som er installert på denne pcen?

Hvis det ikke er samme typen, så tenkte jeg kanskje noen av valgene forsvant.

7309333[/snapback]

Det er vel sannsynlig. Du kan antagelig bare reparere med en CD som er samme versjon som det på disken. Tror det blir samme problem med og uten ServicePack.

Lenke til kommentar
Kan de skyldes at jeg selv har en norsk windows xp, mens det er en engelsk versjon som er installert på denne pcen?

Hvis det ikke er samme typen, så tenkte jeg kanskje noen av valgene forsvant.

7309333[/snapback]

Det er vel sannsynlig. Du kan antagelig bare reparere med en CD som er samme versjon som det på disken. Tror det blir samme problem med og uten ServicePack.

7309489[/snapback]

Da har jeg gikk beskjed at han må finne frem Windows platen han fikk med maskinen da han kjøpte den, så får vi se om det blir noe bedre. :-)
Lenke til kommentar

Eller han kan gjøre noe enkelt ,hint hint formatere men da mister han såklart alt han har på pc'n da er litt vell kjipt. Men pc'n skal fungere etter formatering vist ikke er noe veldig galt...

 

Har hatt samme problemet med en 5 år gammel pc som fungerte som ei klokke men en dag så starta dn opp og da kom "velkommen" i menyen så blei d bare borte og da starta pc'n på nytt.Kan også være virus da:/

Lenke til kommentar

Fremgangsmåte for XP repair. Dette er link til en meget bra gjennomgang av hvordan reparere XP installasjoner.

 

Jeg har fått linken fra MS sin brukerstøtte, så den er "nesten" offisielt godkjent.

 

Det er ikke "Recovery Console" som skal brukes, men "How to repair install" lengre ned på siden. Kan være lurt å lage en slipstream installasjonsCD først, så får man med alle oppdateringer med mer. Den kan lages på hvilken som helst maskin så lenge det rette installasjonsmediet brukes, dvs det som hører til PC-en med feil.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...