Gå til innhold

rulle ut windows uten bootdiskett [LØST]


Anbefalte innlegg

Om ikke så lenge skal jeg rulle ut Windows på en haug med maskiner på jobben. Planen er å lage en ferdig innstalasjon på en maskin for så å bruke Ghost 8 til å rulle ut på resten av maskinene.

 

På de nye maskinene er det ikke diskettstasjon og dette kan bli litt problematisk da det ikke er støtte for å lage bott-cd/boot-dvd med Ghost 8.

 

Noen som har noen forslag til hvordan dette kan gjøres? eller andre programmer enn ghost som kan brukes til å rulle ut (helst ferdige) innstalasjoner av Windows på linje med Ghost?

 

##

FOR LØSING SE POST #12

##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan denne hjelpe deg?

 

http://www.netbootdisk.com/bootcd.htm

7275039[/snapback]

 

er et steg på veien, men problemet blir å lese en ghost eller msi-fil som inneholder en ferdig innstalasjon av maskinvaren som ligger på nettverket. er vel litt dårlig forklart i det første innlegget. det burde vel gå å lage en slik disk for så å legge ghost32.exe på den.

 

Noen som vet om ghost32.exe har en universal driver for nettverkskort?

 

det er cirka 50 nye maskiner som skal ut på nettverket så en mest mulig automatisert utrulling av programvare på disse ville vært en fordel...

Lenke til kommentar
Hei... jeg bruker PXE boot + Remote Instalation Service fra en windows 2003 server for å rulle ut images av winxp 32/64 til render noder. Forholdsvis høy terskel for bygging av første image ved ikke pnp hardware og den slags, men funker utrolig bra når du har kommet inn i det.

7275147[/snapback]

 

Bare et nysgjerrig spørsmål. Må nettverkskortene være PXE kompatibel?

Lenke til kommentar

For å kunne benytte PXE må enten nettverkskortet støtte PXE eller du må benytte CD/diskett for å starte PXE-prosedyren.

 

Jeg har en PXE-server stående som sender Ghost til de som ønsker. Så fyrer jeg opp Ghostcast dersom jeg ønsker å rulle ut eller inn klienter på stor skala.

 

For mindre mengde maskiner benytter jeg bare RIS og lar nettverket svette litt.

 

PXE-filene genererer jeg med 3com Boot Image Editor og serverer med TFTP. Du trenger bare DHCP/BOOTP-server og en TFTP-server for å servere dette.

Lenke til kommentar
Noen som vet om ghost32.exe har en universal driver for nettverkskort?

 

det er cirka 50 nye maskiner som skal ut på nettverket så en mest mulig automatisert utrulling av programvare på disse ville vært en fordel...

7275144[/snapback]

 

ZENworks fra Novell har en imaging-funksjonalitet som booter et mini-linux system fra PXE, og jeg har enda ikke sett noen nettverkskort den ikke støtter. Maskintyper knyttes mot forskjellige imager basert på definerbare parametre, så reinstallasjon av en PC kan være så enkelt som et par musklikk; "reinstall image on next boot", eller "reinstall image now", og maskinen vil gjøre nettopp det, uten at noen trenger å være i nærheten av den.

 

Utrulling av programvare og fullstendig klientadministrasjon fra en sentral konsoll er inkludert.

 

Disclaimer: Organisasjonen jeg jobber i selger både produktet og konsulenttjenester rundt det (men jeg aner ikke hva det koster bortsett fra at utdanningsinstitusjoner har gode rabatter..)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

jeg fant følgende løsning:

 

1) last ned og kjør HP USB Boot Utility. Dette programmet formaterer USB-sticken (eller den eksterne disken) og gjør den bootbar.

2) HP USB Boot Utility trenger diverse systemfiler. den enkleste måten å skaffe dette på er å laste ned boot98.

3) kopier over ghost32.exe til minnesticken.

4) finn DOS-drivere til nettverkskortene og legg disse på minnepinnen.

5) endre config.sys-filen legg til følgende:

 

[common]
DEVICE=<sti_til_driver>

 

6) endre protocol.ini. for hver enkelt driverfil du legger til legg til følgende linjer:

[nic]
drivername=<navn_på_fil>$

 

jeg har alle driverne liggende i en egen mappe. jeg har selv gjort dette med Ghost 8 så jeg er litt usikker på hvordan det går med nyere versjoner.

 

legger du inn støtte for flere nettverkskort vil du få feilmelding på de kortene som ikke er i maskinen du kjører det på. det er bare å trykke ok og gå videre.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Hei.

 

Bare et par små spørsmål(for å stille nysgjerrigheten min):

- Er det lik hw på de maskinene? (Med tanke på feks HAL)

- Kjørte du sysprep før du ghostet den opprinnelige installasjonen? (Med tanke på sid/domene)

 

Edit: Byttet ut guid med sid.

 

/greigutt

Endret av greigutt
Lenke til kommentar

1) det er lik hardware på alle maskinene. vi har et ghost-image per modell. når vi får en ny modell setter vi opp en standard installasjon på denne for så å lage et ghost-image av denne maskinen.

 

2) maskinene meldes ikke inn i domenet før image lages. med andre ord meldes maskinene fortløpende inn i domenet fortløpende idet de settes ut.

Lenke til kommentar
2) maskinene meldes ikke inn i domenet før image lages. med andre ord meldes maskinene fortløpende inn i domenet fortløpende idet de settes ut.

9664733[/snapback]

Men dere kjører vel sysprep på installasjonen før dere ghoster den uansett? (Hvis ikke blir vel SID lik, og man sliter når man skal melde de inn i domenet?)

 

/greigutt

Lenke til kommentar
Men dere kjører vel sysprep på installasjonen før dere ghoster den uansett? (Hvis ikke blir vel SID lik, og man sliter når man skal melde de inn i domenet?)

 

jeg har ikke kjørt sysrep på noen av installasjonene jeg har satt opp/lagd image av og vi har ikke hatt problemer med noen av dem når de har vært meldt inn i domene. vi skifter navn på dem idet vi melder dem inn så det er nevnt.

Lenke til kommentar
Men dere kjører vel sysprep på installasjonen før dere ghoster den uansett? (Hvis ikke blir vel SID lik, og man sliter når man skal melde de inn i domenet?)

 

jeg har ikke kjørt sysrep på noen av installasjonene jeg har satt opp/lagd image av og vi har ikke hatt problemer med noen av dem når de har vært meldt inn i domene. vi skifter navn på dem idet vi melder dem inn så det er nevnt.

9664938[/snapback]

 

Nå har jeg bare testet ut virtuelt, men når jeg da har tatt en virtuell harddisk og kopiert for så å melde kopien inn i domenet, får jeg feilmelding (kaaaan være jeg glemte å skifte navn, men meeeener det var sid den klagde over). Jeg får nok kjøre en test til, når jeg får tid. ;) Uansett fungerer det jo for deg, så da er det nok jeg som har gjort et eller annet dumt.... Takk for svar.

 

Jeg brukte hvertfall sysinternals newsid, og det fungerte fint... (endrer sid på maskin)

 

/greigutt

Endret av greigutt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...