Gå til innhold

Hjelp til Trengings og Spiseprogram (mye info)


Anbefalte innlegg

Hei.

Er en 17 år gammel gutt på ca 90 kg. Er 85 cm høy.

Jeg har hele livet mitt vært kraftig stor beinbygning, ikke for å skryte men også ganske sterk, har alltid tatt alle i styrke og idrett som krever styrke. Men jeg har ikke så alt for god forbrenning som en god del andre er velsignet med.

 

Jeg har vært veldig aktiv før med all slags idrett gikk på ski som liten, fotball og deretter Volleyball. Jeg slutta med idrett for 2 år siden blir det vell og pga kneskade.

Etter det har det blitt et ganske stillesittende liv framfor PCen, trente litt på treningsenter i fjor. Har aldri vært den store joggeren, skjer så lite action når jeg jogger.

Ok de to siste årene som sagt har blitt veldig stillesittende, og jeg flyttet på hybel for noen måneder siden. På en avsideliggende plass, her går neste all tid til å bare sitte inne og slacke, for de jeg bor ilag med er veldig slappe og da er det vanskelig for meg å gjøre noe annet.

 

Jeg har massevis av fritid, og jeg føler at jeg har sege litt ut i det siste, føler at jeg ikke er helt fornøyd med vekta mi sånn den er nå og vil komme i bedre form og gå ned i vekt.

 

Målet mitt er å gå ned 10-15 kg. På en ganske effektiv måte og jeg trenger derfor råd angående spising og trening.

Litt om mine spisevaner: Jeg spiser aldri frokost, har ikke tid til det, så da blir det noen ganger lunch på skolen "3 ganger uken kanskje" der går det i pizzabolle, landgang etc."de har salatdisk" det eneste jeg får i meg før middag.

Jeg kommer hjem lager meg mat i 5 tiden, da lager jeg alt fra fiskegrateng med potetbåter, til gryterett og noen få ganger grandiosa "men det er skjelden".

Etter det avhengig av om jeg spiste lunch for da lager jeg middag litt senere. Og da spiser jeg ikke kveldsmat.

Hvis jeg spiser tidlig middag spiser jeg kveldsmat også, noe som er fra 4-6 grove brødskiver med, leverpostei, pølse, etc med majones.

Til maten drikker jeg vann eller saft.

 

Så jeg trenger råd til hva jeg skal spise for å gå ned i vekt på en effektiv måte.

Gi meg tips om hva jeg bør spise, hvor masse og når.

 

Mine treningsvaner:

Som sagt har jeg før vært veldig aktiv med sport og idrett, er det man kanskje kaller god i det meste av sport jeg holder på med.

Nå for tiden blir det ikke så masse idrett og sport, det er ikke noe slags idrettslag til min aldersklasse her på denna plassen jeg bor på. Og ikke noe treningsstudio, utenom et gammelt et nede på skolen, som jeg skal få tilgang til. Tror de har fått nye sykler der nede. Og jeg har tilgang på gymsalen der.

 

Jeg har for tiden 2 ganger i uka jeg får trent, og det er i gymtimene på skolen 2 timer på onsdag og torsdag.

 

Jeg trenger en treningsplan for å effektivt gå ned i vekt, ikke så alt for hardcore da med flere timer trening pr. dag:roll:

 

 

Jeg håper dere tar denne tråden seriøst.

Tar imot alle råd og tips med åpne armer.

 

Mvh. Leanfear.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du spiser alt for mye junk! Og ALDRI glem frokosten, frokost er det viktigste måltidet.

 

Prøv å kutt ned på alle karbohydratene og få i deg mere proteiner, prøv å spis hver 3 time minst 5 måltider hver dag.

Klarer ikke helt sette opp et treningsprogram from deg men vet ivertfal at sykkling 45 min - 60 min noen dager i uken fungerer bra hvis du ikke liker å jogge.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Ok, første tips vil være å spise MER, oftere og mindre junk. IKKE skipp frokosten, værste du kan gjøre hvis du vil holde forbrenningen oppe, frokost er ett must. Du sier du har lav forbrenning, vel hvis du gjør som du sier og spiser 3ggr. pr. dag, så er ikke det rart i det hele tatt. En kjapp og meget enkel måte å fortelle kroppen at den skal gå opp i vekt (lagre energi) er å spise få ganger pr. dag og helst store måltid.

 

Punkt 1 : ikke skipp frokosten.

Punkt 2 : Spis ca hver 3'dje time

Punkt 3 : Spis frukt og grønnsaker.

 

Du kan egentlig begynne med det, så kan du ta kardiotrening senere.

Hint til effektivt kardioprogram : http://www.iform.no/pub/art.php?id=23

 

Husk å spise, så ikke kroppen din går inn i ketose (sparemodus) da vil den forbrenne muskler og ikke fett for å spare energi. Det ønsker du vel ikke ?

Lenke til kommentar

Ok, du sier jeg bør spise frokost.. Holder det med et eple eller noe sånt?

Å hvor mye skal jeg spise til hvert måltid og hva?

 

Frokost-

Lunch-

Middag-

Etter middag-

Kvelds-

 

Hvis jeg spiser brød til lunch, etter middag og kvelds, hvor masse skal jeg da spise og hva bør jeg ha på skiva?

Hva bør jeg spise til middag, enkelt og sunt.

 

Så meget bra ut dette:

 

Valgmulighet B øvelse: Ergometersykkel

Selv om dette ikke er like utfordrene som spurt programmet, kan du allikevel få en trening av god kvalitet med å bruke en ergometer sykkel. Faktisk er det denne typen program Dr. Tabata brukte når han testet programmet på medlemmene av det japanske Speed. Skating Teamet - idrettsmenn av olympisk kaliber som, i følge forskerne, var nødt til å "'kaste seg ned på gulvet etter treningene". Det er ikke tvil om at du virkelig kan ta deg ut ved å bruke sykkel, så lenge du klarer å presse deg selv hardt nok.

 

Begynn med å trø i fire minutter på intensitetsnivå 6 (på en skala fra l10). Når klokken når fire-minuttersmarkeringen, øker du motstanden litt og trør alt du klarer - og radikalt Øker turtallet per minutt. Etter din første spurt på 20 sekunder, minsker du motstanden og intensiteten til å trø lett i 10 sekunder før du igjen tar ti l med den neste bolken med spurt i 20 sekunder. Fortsett med de vanlige gerilja intervallene til du når åtte minutter, og da girer du ned og avslutter med en lett fire-minutters nedtrapping.

 

 

Endret av LeanFear
Lenke til kommentar

Ok, jeg bruker ikke å sette opp så veldig avangsert hva man skal spise. Det er jeg rett og slett ikke flink nok til. Jeg kan derimot fortelle hva jeg spiser.

 

Frokost : Frokostblanding, en eple, ett glass juice og ett glass melk (pluss vitaminer og kreatin)

 

3 timer senere, en frukt, 2-3 brødskiver. (grovt brød)

 

3 timer etter det, en yougurt, ett glass melk, en brødskive og noen nøtter og druer.

 

Middag, ett glass vann og en frukt etterpå

 

Mat før trening (senest klokka 7) gjerne en banan og noen brødskiver. (Jeg spiser ikke etter sen trening grunnet jeg skal ned i vekt)

Lenke til kommentar

lock-aze: Det dummeste du gjør er ikke å spise etter sen trening. Det spiller ingen rolle om klokken er 22 eller 00.00, alltid spis etter trening enten du skal opp eller ned i vekt.

 

Det er når du hviler at kroppen bygger opp igjen musklene og da trenger du næring. Kroppen bruker også næring mens man sover. Selv om det er lite energi det er snakk om, så blir jo det ikke bedre når du i tillegg ikke tilfører kroppen energi etter trening.

 

Hvis du er bekymret for å ikke gå ned i vekt om du spiser etter trening, så ta deg en halvtimes joggetur midt på dagen, men ikke slutt å spis.

Lenke til kommentar

Ok, masse bra her.

Bare et par ting, hva er fy å ha på brødskiva? Har Pølse/leverpostei med majones. Klarer ikke tørre brødskiver. Så d blir enten majones eller smørr.

Til middag, går det greit med en pakke fiskegrateng f.eks og potetbåter? Eller er det for mye karbohydrat eller "bad" fett i det?

 

Foreløbig blir programmet slik:

Frokost- Spiser en "frukt" og drikker litt juice "appelsinjuice regner jeg med du mener er best?"

3 timer senere- 2-3 brødskiver + en frukt

 

3 timer senere- en yougurt og en skive.

 

Middag- Spiser ikke altid middag, men trenger fortsatt tips her.

 

Stikker ned å sykler på ergometersykkel og tar kardiotrening.

 

Kommer hjem igjenn og tar meg et par skiver. Kanskje en frukt.

 

Drikker juice og vann til de meste av målitdene.

Lenke til kommentar

Var i samme sitasjon for 1,5 år siden, da var jeg 18år 175 cm og ca 90kg kg. Nå veier jeg ca 75 og var nesten nede i 70. Ser de over ramser opp mange konkrete tiltak og er kanskje tiltak for optimal nedgang, så de tipsene jeg vil gi er for en kanskje mer "morsom" måte å gå ned i vekt.

 

1. Treningsform - Du likte ikke å jogge så kanskje styrketrening er tingen for deg. Styrketrening går kanskje tregere i begynnelsen, men man går fort ned temmelig fort når forbrenningen først begynner å øke. Muskler forbrenner fett er det vel hvis jeg ikke husker feil.

 

2. Treningsmengde - Hvor mye trenger du å trene spør du? Jeg startet med med program med 2 blokker og trente 4 ganger i uken. F.eks mandag,tirsdar,torsdag og fredag. Hvert program tok ca 1,5 time å utføre. Etterhvert gikk jeg over til treningsprogram med 3 blokker og trenet 3 dager i uken (var en periode jeg trenet 6 dager i uken, men ble sliten og smålei etterhvert.)

 

3. Kosthold - Man lever kun en gang. Hvis man ikke er glad i frukt og grønt, hvorfor spise det? Gå heller ned på mengden. Jeg spiste 1 skive til hvert måltid med unntak av før og etter trening, da tok jeg 2-3 skiver. Så man kan ikke gå mer enn 3 timer uten mat ca. Middag så spiser man det man orker, merka selv etterhvert så minker man på mengden automatisk her.

Unngå verstingene, ihvertfall i store menger. Behøver ikke drukne maten i saus og majones f.eks.

Når forbrenningen begynner å slå inn for fullt, så kan man begynne å spise mer uten at man går oppover igjen.

 

Oppsummering: Tren og øk forbrenning, mink på inntaket av mat.

 

Og til dere som vil refse meg, så er dette kun en erfaring basert på hvordan jeg selv gikk ned i vekt og jeg vet at dette kanskje ikke vil fungere for vedkommende.

Lenke til kommentar
Muskler forbrenner fett er det vel hvis jeg ikke husker feil.

7321399[/snapback]

Muskler forbrenner fett? Det har jeg aldri hørt om. Er vel mere intensiteten på treningen og du forbrenner kcal når du løfter vekter.

7322019[/snapback]

 

Synes jeg leste lignende utsagn på Tett på Nett sak på VG, har ikke peil på mennesklig fysiologi. Kanskje det var noe mer lignende: "Muskler hjelper til å forbrenne fett"?

*ro ro til fiskeskjær* :p

 

Øker man muskelmassen øker man forbrenningen, det som var poenget mitt.

Lenke til kommentar

Japp har startet på et programm nå.

Spiser en frukt på morra kvisten.

Går i et par brødskiver til lunch eller et eple/banan.

Middag holder jeg fortsatt fast med min fiskegrateng, Syntes det er så lettvint.

3 timer etter middag spiser jeg en frukt og en yogurt.

og til kvelds har det enten vært et par skiver eller 1 frukt og en yogurt.

 

Jeg å et par kompisser har startet å trene nå, vi skal trene et par ganger i uka, så har vi gym 2 ganger i uka i tillegg, som er ganske intens.

Da blir det 4 treninger i uka.

 

Høres dette bra ut?

 

Var en ting til jeg lurte på, hvor raskt vil jeg merke at denne aktive spisinga mi vil øke forbrenninga?

Endret av LeanFear
Lenke til kommentar
Var en ting til jeg lurte på, hvor raskt vil jeg merke at denne aktive spisinga mi vil øke forbrenninga?

7347886[/snapback]

 

Varier vel veldig inviduelt og etter hva man spiser kan jeg tenke meg, men for min del etter jeg startet å trene så gikk det 2-3 måneder før jeg merka selv at forebrenningen økte endel. Så ha tålmodighet, så går det nok rette veien etterhvert. :thumbup:

Lenke til kommentar

Samme om det er styrke eller vektnedgang du ønsker; ikke glem proteinene!

 

Lock-aze: Det du setter opp inneholder bare karbohydrater.

 

Youghurt inneholder stort sett massevis av sukker som vil virke inn på blodsukkeret, samt gjøres raskt om til kroppsfett. Dropp dette.

 

Å ikke spise nok næringsrik mat (det er ikke spesielt mye næring i en frukt) fører til at kroppen isolerer det fettlaget du har nå, og heller henter energi fra musklene.

 

Frukt og grønt er greit nok det, men det må spisest ved siden av annen, næringsrik kost.

 

Du må balansere mellom Fett, proteiner og karbohydrater i måltider.

La måltidet inneholde 2 deler:

Proteiner (fisk, fugl, magert kjøtt, melk) og langsomme karbohydrater (ris, pasta, fullkornsbrød, havregryn, poteter, melk)

1 liter melk fungerer som et ypperlig måltid.

Kutt ned på brødet. Brød lite næring kontra metthetsfølelse, og det er vanskelig å kombinere med riktig mengde proteiner. Er du glad i brød kan du gå til anskaffelse av en fullkornssort.

Dersom du sliter med økonomien for å få i deg proteinkilder (Kylling og magert kjøtt er dyrt) kan du kjøpe et proteinpulver. Proteinpulver er mye næring for lite penger.

Et annet alternativ er seifilèt og annen fiskefilèt. Dette er billig og enkelt å steike. Angående den fiskegratengen din er jeg ikke helt sikker på hva den inneholder. Du får sammenligne næringsinnhold med andre proteinkilder og se hvilke av dem som inneholder minst karbohydrater og mest proteiner.

 

Dersom noen skulle finne på å komme med en "Proteinpulver er dop" kampanje, kan du gi dem deng og hilse fra meg etterpå.

 

du kan også følge komplette kostholdsprogram. De finnes her på forumet (les f.eks ressurstråd for trening her på forumet)

 

Les ressurstråden her på forumet for tips om forbrenning, kosthold, og generelt det du måtte ønske. Jeg vil anbefale deg å lese gjennom hele for å skaffe litt grunnleggende forståelse og kunnskap om trening. Kunnskap er en viktig og motiverende faktor.

Endret av E.T
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...