Gå til innhold

Xbox 360 - Riper i spillene


Frezz

Anbefalte innlegg

Det begynte med at jeg og en kompis satt og spilte PGR3 da vi plutselig hørte at DVD-romen på Xbox'n saktet ned farten og meldingen "Kan ikke lese platen. Rens platen eller kontakt support" (på engelsk da:) kom opp. For ikke så lenge siden fikk jeg også denne meldingen mens jeg spilte GRAW. Det samme skjedde; hastigheten på DVD-romen sank, feilmeldingen kom opp og jeg ble returnert tilbake til Xbox menyene.

Jeg la merke til at det var en liten ripe i PGR3 platen ganske langt ut mot kanten. Denne er veldig forskjellig fra vanlige bruks-riper som oftest går på kryss og tvers av platen. Ripen er veldig klar og følger sporet på platen. Tok en titt på GRAW platen og oppdaget at denne platen var full av slike små riper, lik den på PGR3.

 

Fredag (10.11.2006) kjøpte jeg meg et nytt spill, Oblivion. Hadde problemer med mye loading, spessielt når jeg trykte B. LINK. Men det virket som jeg fikk bort det problemet.

 

Lørdag (11.11.2006), da jeg var i Anvil og drepte noen stygge dyr for The Figthers Guild hørte jeg at DVD-spilleren saktet ned farten og selvfølgelig fulgte "Cant read disc error" beskjede etter. Tok en titt under platen og fikk meg et lite sjokk. Ca. 15 riper på mellom ca. 1mm-5mm lang og som følger sportet på platen. Ripene er for det meste rundt midten av platen.

Har spilt Oblivion i ca. 8 timer til sammen, og kanskje tatt platen inn og ut av Xbox'n 3-4 ganger. Er veldig forsiktig med spillene jeg har og ikke minst etter at PGR3 platen begynte å fusske.

 

PGR3:

PGR3.JPG

Kjøpte dette spillet brukt. Du kan se ripen ganske langt ned på bildet. Har ikke spilt dette spillet på en god stund etter at jeg fikk problem med det.

 

GRAW:

GRAW.JPG

Flere riper rundt hele platen.

 

Oblivion:

OBL.JPG

Veldig klare riper på rundt hele platen, for det meste på midten.

 

Søndag (12.11.2006), tok jeg kontakt med support og fortalte problemet. Fikk beskjed om at noen ville komme og hente Xbox'n. Sa også til han jeg snakket med, at jeg ville sende inn spillene (PGR3, GRAW og Oblivion) slik at de kunne se problemet samt at jeg ønsket nye plater hvis det var noe galt med konsollen. Han sa at jeg ville bli kontaktet opp av en medarbeider på en senere dag.

 

 

Er det noen flere som har hatt problem med dette? Har lest litt rundt på xbox.com sitt forum hvor det var flere som hadde problem med at DVD-romen ikke ville lese platen.

 

Dette kunne ikke skjedd på et dårligere tidspunkt. Jeg som gleder meg sånn til GOW :( . Kommer med flere oppdateringer på denne posten. Vil også si at supporten Microsoft har på Xbox'n er veldig bra, selv om man må snakke med en svenske :D

Endret av Frezz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ripene på den første dvd-en såg ikkje symetriske nok til å vere lagd av drevet, meir som om man skraper den bortover golvet etc. På de to andre derimot ser det ut til at noe har skrapt rundt plata.

 

Konsollen har vel ikkje blitt flyttet horisontal/vertikal mens den har vert under bruk?

Lenke til kommentar
Ripene på den første dvd-en såg ikkje symetriske nok til å vere lagd av drevet, meir som om man skraper den bortover golvet  etc. På de to andre derimot ser det ut til at noe har skrapt rundt plata.

 

Konsollen har vel ikkje blitt flyttet horisontal/vertikal mens den har vert under bruk?

7269560[/snapback]

 

Det er kun snakk om en ripe på den første platen (ikke de som går på kryss og tvers). Du ser den nede til venstre på bildet. Konsollen har ikke blitt flyttet på når den har vært i gang. Stått på samme plass under TV'n. Har heller ikke hatt den stående.

Endret av Frezz
Lenke til kommentar

Fikk den ideen at jeg skulle prøve å rense PGR3 platen i går. Da jeg begynte å gni, så jeg at de to "ripene" i plata forsvant. Prøvde selfølgelig det samme på Oblivion platen, og jeg klarte da å få bort alle strekene i platen. Så det er ikke riper, men heller merker i platen. Har prøvd å spillt Oblivion i noen timer og det funker bra nå, men ser at noen av "ripene" har kommet tilbake. Hva er det som kan lage slike merker i platen? Gidder ikke skru opp maskinen, da det ødelegger garantien.

Lenke til kommentar

Har sett at man kan få disse ripene hvis man har en dvd inni som snurrer, samtidig som man løfter xboxen enten ned til liggende eller stående posisjon! Grunnen til det er at platen snurrer fort, og tar borti noe inni dvd-rommen. Men jeg regner med at xboxen stod helt i ro når det skjedde til deg! Så det er sikkert noe som er mongo i spiller!

 

Btw! Har du hatt xboxen din lenge? Jeg fikk min box nå på torsdagen, og er livredd for at noe skal skje med herligheten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...